/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Neon rør
Fra : mig-selv
Vist : 734 gange
50 point
Dato : 11-11-12 21:04

Har et armatur (220V), med seperat strømforsyning/ glimtænder? og ledninger til begge ender af røret.
MEN, hvor mange Volt går der egentlig fra forsyningen og op til selve røret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-11-12 21:28

230 V

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-11-12 21:39

Citat
230 V

Det er du sikker på der står på mit?
220V står der altså.

Hvorfor er der så en seperat transformer, med det hele?
Skulle den ikke nedsætte et eller andet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-11-12 22:12

Vi har 230 V nu om dage.
På neonrør står der også 230 V .

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-11-12 22:15
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-11-12 22:16
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-11-12 22:21

Som de ser på det seneste link er det en spole i serie med neonrøret som får 230 V.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 11-11-12 22:34

Til neonrør bruges en højspændingstransformator so giver nogle tusind volt.
Neonrør lyser rødt og bruges næsten udelukkende til udendørs rekameskilte.

Det du har er nok ikke et neonrør men et almindeligt lysstofrør. Det tændes ved forglødning og en impuls på ca. 1000V. Derefter lyser det ved med ca 80 V mellem elektroderne.
Det du kalder transformator er en spole, som sammen med glimtændere giver tændimpulsen og derefter begrænser strømmen, til det røret er beregnet til.

rør, spole og glimtænder er afstemt så det kan tilsluttes 230 V, som er det samme, som man tidligere kaldte 220 V. Sandheden er at spændingen kan variere mellem ca 210 og ca. 250 V . før det er alvorligt forkert. Det har man nu valgt at kalde 230 V.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-12 23:35

Lyt til transor; han har læst på lektien. Ved opstart løber der strøm i en glødetråd i hver ende af røret begrænset af reaktorspolen, den der fyr med en lamelleret jernkerne og en masse kobbertråd. Glimtænderen afbryder på et tidspunkt denne glødestrøm og det provokerer reaktorspolen til at lave en højspændingsimpuls, som tænder røret. Der løber strøm i røret som indeholder kviksølvdamp under meget lavt tryk, og det får kviksølvatomerne til at udsende UV-stråling, som får rørets hvide eller flødefarvede belægning til at udstråle synligt lys ved fluorescens. Almindeligt glas er tæt for UV-stråling, så det kommer ikke ud.
Som transor skriver, er det spolen, som bestemmer strømmen, så rør og spole skal passe sammen. Ellers får du enten for lidt lys eller for kort levetid for røret. Glimtændere kan købes med et stort område for effekt, men du bør ikke skifte spolen i et 25 Watts armatur ud med én til 40 Watt eller omvendt.
vh
pbp
Og de 230 Volt er et idealbillede af den barske virkelighed og et kompromis mellem Fastlandseuropas gamle 220 Volt og UKs 240 Volt - og passer fint med amerikanske og japanske apparater til dobbelt normalspænding. De har mange steder tofasesystemer med 115 Volt til nul og 230 Volt mellem faserne.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 13-11-12 07:45

Tak for svaret transor.