/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
To demokratier i krig
Fra : PeterTheisen
Vist : 544 gange
10 point
Dato : 11-11-12 15:32

Er der eksempler i verdenshistorien på, at to demokratier er gået i krig med hinanden?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-11-12 15:51

Definer "demokrati"

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-11-12 15:55

Er det ikke forkert, når tyskerne kæmpede mod englænderne i 1. verdenskrig, og begge lande var demokratiske?

Er det ikke forkert, når finnerne og englænderne bekæmpede hinanden under 2. verdenskrig, og begge lande var demokratier?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-11-12 16:03

Al krig er vel "forkert".....

Er Danmark et demokrati

55% vil have en anden regering - får de så det

Med andre ord - det kræver du definerer "demokrati" ret præcist

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-11-12 16:23

Hvis demokratier forføres af demagoger, er krig en oplagt mulighed.
At jeg opfatter Indien og Pakistan som pseudokratier ændrer ikke ved, at begge de to befolkninger opfatter det samme stykke grænseland som retteligt tilhørende deres eget land, hvilket også må kunne forekomme i reelle demokratier.
Faktisk kender jeg kun 2 eksempler på demokratisk løste grænsestridigheder:
I 1930erne gik det rigtig galt i Tyskland, og dog må Tyskland positivt fremhæves, da de har vist det danske mindretal endnu større respekt end vi har vist det tyske mindretal.
Og det andet er også tysk og her fransk, nemlig folkeafstemningerne Alsace og Loraine.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 10 point
Dato : 11-11-12 18:36

Der er masser af eksempler, når det gælder grænsedragning på søterritoriet, fisk (og nok så vigtigt, olie/gas/mineralressourcer under vandet).

DK-Norge (Hækkerup forærede det ikke til Norge i en brandert, det er en myte, selv om Bo Lidegaard har skrevet det, man fulgte midterlinieprincippet som stort set alle andre steder), Tyskland, der fik en ekstrabid i forhold til sine nabolande, pga deres meget lille kystlinie, men er et kæmpeland (og fik en af de få undtagelser fra midterlinieprincippet), bare for at nævne et par eksempler.

Og, som hjkoefoed vistnok nævner, så skete grænsedragningen mellem Dk og Tyskland efter 1 verdenskrig ved en folkeafstemning i 1920, begge lande var demokratier på det tidspunkt og en kæmpefordel var, at efter 2. verdenskrig skulle det ikke laves om, for folket havde talt!

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-11-12 18:56

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-11-12 19:06

Petertheisen, mit svar gik på det modsatte af dit spm, viste bare at demokratier prøver at løse konflikterne uden krig (krig er en megadyr løsning, i liv og penge, og man kan ikke være sikker på at vinde), men siger ikke at demokratier aldrig har ført krig mod hinanden

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-11-12 19:27

Citat
Er der eksempler i verdenshistorien på, at to demokratier er gået i krig med hinanden?

Skal ikke kunne sige det.Men der er eksempler på "nærved".Endda inden for samme forsvarsalliance.

Her tænkes på NATO, Grækenland og Tyrkiet.De afprøver næsten dagligt,deres styrke ved deres fælles luftrumsgrænse.Der er sket direkte flykollisioner,i forsøget på at afvise modparten.

Og langt hen ad vejen,har de også de samme flytyper,nemlig F-16 og F-4 Phantom.(Ex tyske).
Grækenland har endvidere de gamle US fly A-7 CorsairII.

M.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 12-11-12 06:59

vagnr, kan man ikke argumentere for, at tyskerne var et demokrati i 1. verdenskrig, og at de var det i 1939?

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 12-11-12 08:59
Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 12-11-12 11:15

Ja, men der er jo modargumenteret for dem i linksene, jqb.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-11-12 11:37

Som hjkoefoed skriver, kommer det an på hvad man forstår ved et demokrati.

Assads Syrien, Mubaraks Ægypten kalder sig for demokratier, det ville jeg ikke kalde dem, heller ikke Hitlertyskland i 1939!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-11-12 13:10

Ind imellem er der vist gået "inflation",i ordet Demokrati.Et par eksempler:

Den Demokratiske Folkerepublik Korea.(NordKorea).
Deutsche Demokratische Republik.

Var/er to,af verdens mest diktatoriske og totalitære regimer.At de benytter sig af ordet Demokrati,virker nærmest som en form for galgen humor.

M.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 12-11-12 14:14

vagnr, hvad skal der til, før du kalder et land for et demokrati?

Ægypten blev en republik i 1953.

Ægypten var lige så meget et demokrati som Israel var.

Begge lande havde (og har) dog kun delvist demokrati.

Israel er delvist et præstestyre, Israel har ikke en demokratisk forfatning - og i Ægypten har militæret udført overgreb på civile.

Det er derfor en sandhed med visse modifikationer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-12 14:19

Citat
vagnr, hvad skal der til, før du kalder et land for et demokrati?

Ja - lad høre - også fra dig PT

http://www.kandu.dk/spg164839.aspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-12 14:43

Mig og gutterne stemmer altid om hvem der skal give øl på bodegaen ved vores stambord.

Nogle andre gutter vælger også på demokratisk vis den glade øl-giver.

Der er bare det lille problem, at de har sat sig ved vores stambord............................krig.

Her er så to velfungerende demokratier...........................som kriges.