/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Opbevaring af bildæk
Fra : Klaus123A
Vist : 1318 gange
100 point
Dato : 11-11-12 09:09

Kan je opbevare mine sommerdæk i et redskabaskur vinterenover, uden at de tager skabe eller levetiden af dem forringes?
Skuret er ikke opvarmet, men almindeling ventileret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-11-12 09:51

Det går udmærket.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 11-11-12 10:05

Ja når du opbevarer dem sådan her:
http://www.harald-nyborg.dk/61140/hjulholder

Eller lave den selv så dækkene ikke ligger på hinanden.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 11-11-12 10:41

Det passer ikke Eyvind!
Hvis det er hjul, altså dæk på fælge, må de gerne stables oven på hinanden.
Helst fri af jorden/fliserne/gulvet, hvis der er fugt.
Er det løse dæk, bør de stilles opretstående.

Her er et fint link:

http://daektips.dk/korrekt-opbevaring-af-loese-daek-og-hjul/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-11-12 10:49

Mine oplysninger har jeg fra FDM.....................jeg kan dog ikke finde det.

Jeg forudsætter at det er dæk på fælge som det vist også ses på mit link.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-11-12 10:52

hvad tror du der ville ske hvis du lod dem sidde på bilen vinteren over,
ligesom mill. af andre billister verden over, ... bare et 'slag på tasken',..

- altså naturligvis forudsat du ikke kører i grøften pgra. glat føre, ..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-11-12 10:57

jeg har prøvet at google,.. "dæk ødelagt ved at røre hinanden"

det giver ,.. 0, (nul) resultater,.. gad vide hvorfor,...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-11-12 11:01

Ja ja - hvis det ikke kan googles, så må det jo være sådan.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-11-12 11:08

Fra et ligende spørgsmål!

Dækopbevaring
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=164624

Håndtering og opbevaring af dæk
Det er umuligt af forudsige dæks levetid. Du kan imidlertid forlænge deres liv og forbedre deres præstationer, hvis du håndterer og opbevarer dem korrekt, når de ikke er i brug.

Når dæk står udendørs og ikke bruges i længere tid (en måned eller mere), bliver deres overflader tørre, og der kommer revner. Derfor skal dæk altid opbevares på et køligt, tørt og rent sted indendørs.

Langtidsopbevaring
Hvis køretøjet skal holde stille i en måned eller mere, skal det løftes op, ellers sørg for, at der er det anbefalede, maksimale lufttryk i dækkene. Ellers kan de blive deformerede.

Opbevar dækkene sikkert
Når dæk opbevares, skal de placeres langt fra varme fra f.eks. rør og generatorer. Sørg for, at underlaget er rent og fri for snavs, olie eller andre emner, som kan skade dækket. Dæk, som udsættes for den slags stoffer under opbevaring, kan pludseligt gå i stykker, når de kommer ud og køre igen.

Dæk bør opbevares:
På et ventileret, tørt og tempereret sted, beskyttet mod direkte sollys og dårligt vejr
Langt fra kemikalier, opløsningsmidler og kulbrinter
Langt fra spidse emner af metal, træ osv.
Langt fra varmekilder, åben ild eller gløder og maskiner, som kan udsende gnister eller elektriske udladninger
Langt fra ozonkilder (transformatorer, elektriske motorer, loddeudstyr osv.)

Stabling og håndtering
Hvis dækkene kan stables, skal du kontrollere, at de ikke deformeres. Hvis de skal opbevares i længere tid, skal de roteres (stable dem i omvendt rækkefølge). Undgå at stable tunge genstande på dem. Tilbehør til dækkene bør opbevares i deres originalemballage et sted, hvor der ingen risiko er for snit- eller skæreskader eller perforering. Brug apparater og udstyr, som ikke skader dækkene, når du håndterer dem. Det anbefales at bruge kraftige handsker, når du håndterer dæk.

Korttidsopbevaring
Opbevar dækkene i stabler på under 1,2 meter, helst på paller. Læg dækkene i en ny rækkefølge hver fjerde uge. Hvis dækkene er monterede på fælge, opbevares de med luft i, lodret eller i et lag på hylder.

Langtidsopbevaring
Ved langtidsopbevaring skal dækkene placeres lodret på huller mindst 10 cm fra gulvet. Rotér dem en anelse hver måned. Hvis et dæk ikke bruges i en længere periode, skal lufttrykket kontrolleres regelmæssigt og holdes på det niveau, som er anbefalet af køretøjsfabrikanten.

Opbevaring af vinterdæk
Hvis du følger disse forholdsregler, kan du holde dine vinterdæk i perfekt stand:

Før du afmonterer dækkene, skal du notere deres position, så du kan rotere dem på bilen næste vinter og dermed sikre jævn slitage. Rengør hjul og dæk med vand og tør dem godt, så de ikke ruster.
Fjern eventuelle sten, som har sat sig fast i mønsteret. Hvis dækkene er monterede på fælg, kan du hænge dem op eller lægge dem ned. Hvis de ikke er monterede på fælg, kan du opbevare dem stående eller liggende. Opbevar dækkene langt fra sollys på et køligt og tørt sted. Og sørg frem for alt, at de ikke er i nærheden af opløsningsmidler (brændstof, olier osv.).

http://www.michelin.dk/daek/laes-del/vedligeholdelsesguide/historien-om-opbevaring

for mere information, skriv opbevaring af dæk i google søgefeltet.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 11-11-12 11:09

http://www.fdm.dk/daek/vaelg-daek

Scroll ned til "opbevaring af dæk"

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 11-11-12 11:16

Ideen med korrekt opbevaring er, at sætte nedbrydningen af gummiet på pause.
Det kan man i hvert fald ikke så længe dækkene er monteret og i brug på bilen.

Vand og sollys nedbryder gummiet.
Langvarig opbevaring under mekanisk tryk giver formforandringer og dermed et rystende hjul, når det senere tages i brug, men det fortager sig under normalt brug over en periode.
Dog er der en risiko for permanent skade eller svækkelse på trådene i karkassen ved fortsat formforandring.

Man skal derfor opbevare dækkene mørkt og ventileret, dækket af for direkte regn og sollys.
Som tidligere nævnt gælder det også at undgå opbevaring på fugtigt underlag (jord, fliser m.m.).

Opbevaringsmetoden afgøres af hvor stor en vægt og risko for formforandring dækket udsættes for.
Dæk på fælge med let forhøjet dæktryk kan fint stables, da de kan bære en stor vægt.
Afhængig af pladsforhold kan man også vælge at hænge hvert hjul op på en krog på væggen.
Eller lade hvert dæk hænge fladt som en lysekrone underloftet med fælgen.
Det kan nemt lade sig gøre med en solid øsken som kan rage ned i centerhullet, hvorefetr man sætter en dorn (lang skrue) på tværs gennem øsken.

Frie dæk er særlig udsat for formforandring og deraf følgende besvær med at få det til at sidde på fælgen uden rystelser i brug. De opbevares bedst som man ser det på stativer hos dæk firmaer.
Men det kan blive lidt bedre, hvis de i stedet for at stå på kant på 2 rør profiler, kommer til at hvile på 2 flade brædder.
Det gælder om at nedsætte punkttrykket mest muligt på gummiet.

Hvis garagen/skuret er med lysgennemgang i tag og/eller i vægge, skal dækkene overdækkes med f.eks. sort mødding plast eller opskårne sorte affaldsposer.
Plasten skal være perforeret med en gaffel for ventilation.

Husk at rengøre og tørre dæk og fælge grundigt inden opbevaring.
Snavs og fugt sætter tæring på fælgene.
man kan aftørre med klude over et par gange, så tørrer hjulene meget hurtigt.

Der findes masser af plejemidler i handlen for at forbedre processen, f.eks. fælgrens og tynde sprayolier for rustbeskyttelse og gummi opfriskning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-11-12 11:22

Ja g_h, men der mangler det jeg så en gang, om at de dæk på fælge ikke måtte ligge oven på hinanden...........................så det prøver jeg at finde.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-11-12 11:23

Bare en tanke:
Men hvordan gemmer dæk fabrikanterne og diverse dækcentre dem selv, de står på ræd og række indtil de bliver solgt/ eksporteret, og med visse dæktyper kan de stå i flere år.
Jeg tvivler på at der går en mand rundt og er ansat til at vende dæk.
Så dækkene er vel allerede beskadiget fra frabrikken af.
http://www.google.dk/imgres?q=tyre&start=115&um=1&hl=da&addh=36&tbm=isch&tbnid=uK6Sp0nKT80tDM:&imgrefurl=http://tyres.in-east-london.com/&docid=KRY7E6NeUxPjSM&imgurl=http://tyres.in-east-london.com/images/tyres_2.jpg&w=800&h=520&ei=K3yfUITgH5PN4QS9iICQCQ&zoom=1&biw=1008&bih=558&iact=rc&dur=15&sig=102566156935190367866&page=9&tbnh=147&tbnw=222&ndsp=14&ved=1t:429,r:0,s:115,i:98&tx=180&ty=114

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-11-12 12:01

Citat
Ja ja - hvis det ikke kan googles, så må det jo være sådan

ja,... det er der ualmindelig meget stor sandsynlighed for,
eftersom 99% af alle besvarelser har på KANDU.DK og div. andre fora,
består af 'googlede' besvarelser,

du kan evt. prøve,..... hvad du med stor sandsynlighed allerede har gjort,
- at google - "opbevaring af bildæk"

det giver 9,630 resultater,
ikke så sært der skabes forvirring.

så kan man spørge sig selv,... hvem kan man stole mest på, !!
FDM,... eller Michelin.dk............ .. ..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-11-12 13:42

For at du nu igen ikke skal blive alt for mavesur EA_HS - så ..........................du har ret

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-11-12 14:17

Selvfølgeligt har Eyvind ret.Alt andet kan affærdiges,med god samvittighed.
Har selv en "opstilling",som i Eyvind`s link. Dog fra Jem & Fix.

Det forudsætter selvfølgeligt,at dækkene er på fælge.Med denne metode,ta`r de jo heller ikke skade,hvis een af dem mister trykket.Selve dækket "svæver" jo i det frie.Uden tryk påvirkning.

Så jeg synes egentlig,Eyvind`s påstand er udtryk for alm. sund logik.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-11-12 14:20

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 11-11-12 16:08

jeg opbevarer mine rundt om maven

Godkendelse af svar
Fra : Klaus123A

Dato : 11-11-12 18:40

Tak for svaret Eyvind.
Selv om der var en mængde gode og velbegrundede svar, valgt efter først til mølle princippet.
mvh
Klaus

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 11-11-12 22:28

ØVVV

Kommentar
Fra : Eyvind