/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Tysk løn og svensk skat
Fra : PeterTheisen
Vist : 420 gange
10 point
Dato : 10-11-12 08:39

Hvad synes I om V's forslag om, at vi skal ned på tysk lønniveau og svensk skatteniveau?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 10 point
Dato : 10-11-12 09:59

Det viser vel bare, hvor meget "bedre" partier tænker, når de er i oppossition

Vores konkurrenceevne faldt jo under VKO (det gjorde den også før), alligevel skal der et år i oppossition, før V finder "løsningen"

Det triste er, som man også har set med SRSF, at partierne får kollektivt hukommelsestab, når de kommer til magten, det vil også ske med dette V-forslag, den dag V kommer til fadet igen.

På langt sigt er jeg ikke i tvivl om at vi kommer til at gå ned i løn, men laangsomt, der er ikke mange stemmer i forslaget, bortset fra hos LA!

Alternativet er en voldsom vækst i vores produktivitet, jeg tror vi får brug for en kombination af de to.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 10-11-12 11:00

Det skræmmende i det her forslag er, hvordan det skal finansieres. Der skal skæres i den offentlige sektor, det er klart. Mon ikke de syge, nedslidte og gamle kommer til at stå for skud, endnu en gang...

Pims

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-11-12 11:08

Sande ord:
Citat
Det viser vel bare, hvor meget "bedre" partier tænker, når de er i oppossition

Jeg hørte jeg det nu ikke slet så firkantet,som du beskriver det.
Selvfølgelig er det ønsketænkning.Men ingen tvivl om at virkningen,ville være positiv.

Vi ser jo desværre dagligt,at virksomhederne fosser ud af landet.Selv vort landbrug,investerer kraftigt i udlandet.

Jeg håber dog ikke "medicinen",bliver Græsk lignende.

M.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-11-12 12:28

Citat
tysk lønniveau og svensk skatteniveau?

Skulle denne regering have held til at sidde i 3 år mere, er vi alligevel alle på overførselsindkomst og landet kørt i sænk....

Og så er LØN og SKAT jo ret ligegyldigt
Det kræver jo man ARBEJDER...

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 10-11-12 14:15

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-11-12 14:33

Selv tak, PeterTheisen

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 10-11-12 15:10

Det som Venstre måske ikke tænker på er at en grund til at skatteniveauet er lavt i Sverige, er at virksomhederne betaler omkring 30 procent af medarbejdernes løn i sociale afgifter til staten. Dvs. hvis lønnen er 100 kroner, betaler den ansatte sin skat OG arbejdsgiveren betaler 30 kroner oveni til staten til at dække velfærdsomkostninger (herunder en minimumsdagpengesats, som i Sverige kan suppleres med medlemskab ef a-kasser som i Danmark).

Danmark er faktisk ret usædvanlig på dette punkt ved faktisk kun at have ATP som en decideret social afgift - og den bliver i Danmark trukket af den ansattes løn. Alle andre nordiske lande har på den ene eller anden måde arbejdsgiverafgifter.

Jeg har svært ved at forestille mig at det er et system Venstre kunne tænke sig at indføre.