/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kold og fugtig garage
Fra : claus_lyhne
Vist : 588 gange
50 point
Dato : 09-11-12 22:12

Hej,

Jeg har en lukket fuldmuret og isoleret garage. Da jeg udover bilen også opbevarer en del ting derude har jeg brug for at der er frostfrit (ca 5 grader) og ikke for fugtigt om vinteren. Men det har jeg problemer med at opfylde.

Der er gulvvarme (fjernvarme) i garagen (tidligere ejer brugte det som snedker værksted) men det fungerer ikke særligt godt: temperatur svinger mellem 5-15 grader. Tror det er fordi at det tager lang tid at få varmet gulv op og når det er varmt bliver det alt for varmt. Oprindeligt var der termostat på retur inde i huset, nu er der alm radiatortermostat på fremløb i garagen, det er bedre men stadig svinger temperatur for meget.

Sidste vinter droppede jeg gulvvarmen og brugte en vameblæser og elektrisk affugter.

Men er der en bedre løsning? Skal helt ikke koste for meget i indkøb eller drift.

Jeg har overvejet at sætte en radiator op (hvor stor?) eller måske et energipanel (luftsolfanger)

Nogle gode ideer?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-12 22:21

Retur-thermostat giver bedste styring af gulvvarme.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-11-12 22:49

Affugteren er en klog ting, Især hvis der bruges en der duer i koldere omgivelser, som f. eks. Mitsubihi's. Ellers ville en luft/Luft varmepumpe være en rigtig smart ting, eksempelvis er IVT's rigtig gode til netop 10° funktion, og lige nu og her er der tilbud på skidtet til fornuftige penge. Og modsat parallelimpoterede produkter og kinesiske trælastprodukter duer de, og man får fem års garanti. Men det afhænger af opfattelsen af hvad billigt er! Nogle ser på tingene over en ti års periode, andre ser på anskaffelsen nu og her, og så pyt med driftomkostningen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-11-12 22:54

Flyt til Dubai. der er garagerne generelt tørre og frostfri.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-11-12 23:10

..ikke så skæv en ide pbp. Sidst vi var på Kreta (det er så middelhavet), havde man ikke set regn i 5 måneder. Det var fugt ligesom heller ikke et problem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-11-12 23:24

Det er ikke et beboelsesrum, så muligvis er det lovligt at tapetsere med 50 eller 100 mm styroporskum overalt - inklusive porten. Så vil du ret let kunne holde det frostfrit med gulvvarmen med returtermostat, alternativt med en luft-luft varmepumpe.

Kan nogen fortælle, om styroporskum med cement-og pudsbelægning er lovlig i beboelsesrum? Vores trapperum er skidekoldt om vinteren.
vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-11-12 23:25

Der er ikke mange ting som kræver frostfri opbevaring. og frostfri er 2° og ikke 5° . det andet er inergi og co2 grisseri.

gulvvarmen er formentlig langt det bedste og billigste. Man skal vare forstå at regulere den, og vide at den af natur er sløv. Derfor er radiatortermostater aldeles uegnet.

du kan bruge en langsomt virkende returvandtermostat, ttil at holde gulvet på en bestemt temperatur. Indstillingen må du eksperimentere dig til, men den skal vel være omkring de 15° på returvandet.
for at reguleringen skal køre stabilt er det vigtigt at gennemstrømningshastigheden er langsom. ellers får du et svingende system. En indreguleringsventil til håndindstilling, er nødvendig for at kunne regulere vandhastigheden.

Det korte og det lange er : lille vandhastighed giver lang tid til at opnå ønsket temperatur, men derefter kan den holdes konstant.

De ideelle ville være en blandesløjfe med egen pumpe.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-11-12 06:28

køb en luft til luft varmepumpe. det er den bedste løsning på dit problem.

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 10-11-12 10:45

Problemet med gulvvarmen er at der løber 10m rør (pexrør med rørskåle) på uudnyttet loft. Så returvandet er altid meget koldt om vinteren. Jeg har en returvands termostat, men det duer ikke, for selvom den står på f.eks. 5 grader så bliver der 15 grader i garagen, formentligt fordi returvands bliver så koldt på turen over loftet.

Derfor fik jeg en alm radiator termostat på inde i garagen, det er bedre da den så lukker for varmen ved f.eks. 5 grader. Men temperatur svinger stadig meget. Tror det er fordi at det tager megetblang tid at varme cement gulvet op nærmede åbner for vand og når det så er varmt og den lukker så bliver det ved med at varme intet stykke tid og bliver for varmt. Det var derfor jeg overvejer en radiator istedet for som hurtigere bliver varm og kold igen.

Men ideen om egen pumpe og vansmængde styring kunne være en ide. Men det lyder dyrt og ved ikke om det kan lade sig gøre. Jeg har ikke nogen pumpe i huset, tror at fjernvarme vandet løber direkte ud i radiatorerne og gulvvarme

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 10-11-12 10:50

Garage er på 38m2' hvor stor skulle en radiator være hvis det er løsningen. Den skal bare kunne varme op til f.eks. Fem grader

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 13-11-12 08:59

Flere kommentarer?