/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Har jeg ret til 180 cm i hække-højde
Fra : mostmighty
Vist : 681 gange
20 point
Dato : 09-11-12 18:40

Vi har en bøgehæk, som jeg godt synes kunne være højere. Naboens hus ligger af en eller anden grund lavere i terrænnet end vores. Har jeg stadig ret til at få hækken op på 180 cm set fra vores side, selv om den så kommer til at overstige 180 cm set fra naboens side?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-12 19:29

De 180 cm regnes ikke fra din eller naboens have/grund-højde.

Du kan spørge hegn synet (hvis det stadig hedder sådan) i din kommune hvorfra de 180 cm skal regnes. Det koster ikke at spørge, men det koster at få dem ud og kigge.
Til tider er det fra et brønddæksel i vejen...............men ikke sikkert.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-11-12 19:31

Citat
Ifølge reglerne i Hegnsloven bør en hæk, der vokser i skellet mellem 2 naboer, højest være mellem 1,8 og 2 meter. Hækkens højde må kun overstige 2 meter, hvis naboerne kan blive enige om det.

Fra Bolius.
Så ja den må være 180 cm.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-12 19:35

Pia - det kommer da an på have højderne.................som jo her ikke er lige høje.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-11-12 21:38

Du kan kigge i

http://www.hegnsloven.dk/bog.html

som du kan finde i dit lokale bibliotek.

Det er altid rart at vide, hvor man står!

Men overvej også, hvordan du har det med naboen bagefter!

Måske skulle du bare invitere naboen ind på en øl, vise ham/hende hvordan det ser ud fra din side, og se om ikke I kan blive enige.

Hegnssyn, naboklager mv forpester tilværelsen for begge parter.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 09-11-12 22:10

Eyvind: naboens have ender i fælles skel- ergo må hækkens tilladelige højde være som Pia anfører.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-12 22:19

jow jow - men vagnr har ret i at det kan blive noget værre bøvl, hvis man ikke snakker over en øl.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-11-12 09:13

Hvor stort er springet mellem de to grunde?

I princippet et svaret ja, den må blot ikke overstige 2meter uden naboen er enig. Ligeledes skal man være enige hvis den skal være lavere .

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 13-11-12 18:10

Der er ca. 10 meter mellem de to huse

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-11-12 18:18

Jeg mente højdeforskellen i mellem de to grunde?

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 16-11-12 09:37

ca. 20-30 cm

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-11-12 11:03

Så er der vist ingen problemer.
Kan du ikke skrive et venligt brev til naboen, hvis i ikke taler sammen, og fortælle at du vil lade hækken vokse til 180cm set fra din side?
Så længe den ikke overstiger de 200 fra hans, vil han nok ikke få medhold i en evt. klage.

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 20 point
Dato : 16-11-12 13:47

Der står ikke i hegnsloven at den skal være 1,80m, men må være. Så hvis I kke kan blive enige, er den eneste løsning at du på din side af hækken planter en ekstra og lader den blive 1,80 m, det kan din nabo ikke nægte for du må gå op til 1,80 på din side af skellet. I skellet skal I være enig.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-11-12 14:09

Det er ikke rigtig Kim.

Den skal være mellem 180 og 200cm, såfremt man ikke bliver enige om en anden højde.

http://www.hegnsyn.dk/pdf/naboskab.pdf

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-11-12 14:12

Altså, hvis verden var så enkel havde jurister jo ikke noget at lave

Så det er den ikke!

For et par år siden lod min nabo sin hæk (plantet på egen grund) vokse op i 3 m højde, der fandt jeg ud af, at de 180-200 cm er en hovedregel, men at jeg pga. at hækken tog vores udsigt, kunne (formentlig) få medhold i, at den højst måtte være 100-120 cm høj.

Da han var gammel og syg, gad jeg ikke gå i gang med den store nabokrig, han døde for 1½ år siden, efter at enken fandt ud af det kostede en formue at få to mand til at klippe den i 3 m højde har hun, helt uden at vi har talt om det, klippet den ned i ca 130 cm højde.

Det er rigtigt, at hovedreglen er 180-200 cm, men der kan være forhold, der giver et andet resultat.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-11-12 14:19

Det er noget andet Vagn.

Prøv at se mit link. Det lyder som et eget, eller indre hegn.
Spørgsmålet handler om et fælleshegn.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-11-12 14:32

Jeg er helt klar over, at spm drejer sig om fælleshegn, men det ændrer ikke på, at 180-200 cm ikke er noget man til enhver tid kan regne med, heller ikke i et fælleshegn, der kan være særlige hensyn, udsigt, fx, der giver andre resultater!

Mediation er det nye sort i juraen.

Jeg mener en fælles kop øl/vin/whisky fremmer naboskab og mediation, den klassiske jura har det med at finde en vinder og en taber, men ikke to tilfredse parter, og så risikerer man et naboskab a la Israel og Palæstina til evig tid!

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 23-11-12 08:20

Tak for svaret kimpetersen.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 23-11-12 08:45

Velbekomme jeg håber ikke I kommer i nabo krig, men så har du retten på din side for på din side må du gå op til 1,8 m med beplantning både med buske eller du planter stakit.