/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Udregning af el-forbrug ialt amp
Fra : landsten
Vist : 669 gange
85 point
Dato : 09-11-12 16:30

hey :D
Ville lige høre om jeg er helt gal på den eller om det her passer.
Jeg har en letvogn hvor jeg skal fine ud af hvor mange amp den bruger.
jeg har.
elovn på 800w
elovn på 200w
vandvarmer på 1,2 kw ved 230v og 3,6 på 400v

hvis jeg skal regne det ud ved 230v først
er det så ikke bare 2200w / 230 = 9,5 A
Og ved 400v 4600w / 400 = 11,5A

jeg skal da ikke have kvadratrod 3 med skal jeg ? da vandvarmeren kun bruger 2 faser ?

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 09-11-12 16:37

Jeg vil uden at lave de der store udregninger sætte et hpfi relæ og en 4 polet 13a c gruppeafbryder og sætte de to el ovne på samme fase og elvandvarmeren de to sidste fase .....

Mvh Bassebo

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-11-12 16:52

Når vandvarmeren er forbundet til to faser (og ikke fase og nul), bruger den 3,6 kW og trækker dermed
3600W/400V = 9 Ampere.

Hvis du tegner vektordiagrammet over strømforbruget, vil du se, at den strøm, som er i fase, bliver i alt 12,3 A (4,5 A fra elovnene og 7,8 A fra ifase-delen af de 9 A); strømmen ude af fase bliver 4,5 A, så du skal sikre med minimum 13,1 Ampere, såfremt du trækker læsset med to faser. Dog kun 9 A i den som kun trækker vandvarmeren.
Hvis du bruger tre faser, èn til de to elovne og to til vandvarmeren, bliver dine strømtræk henholdsvis 4,5 Amp, 9 Amp og 9 Amp.
vh
pbp

Kommentar
Fra : landsten

Dato : 09-11-12 17:46

jeg skal ikke bruge hvad jeg skal forsikkre med det ved jeg godt men jeg skal bruge det faktiske forbrug i Amp.
For når jeg sætter en 16 A gruppe afb. foran og bruger 5x2,5 kvadrat så ved jeg godt det er riligt men skal bruge hvad det faktiske forbrug er hvis samtidsfaktoren er 1

Kommentar
Fra : landsten

Dato : 09-11-12 17:50

aaa okay jeg skal måske først regne ud de ting der bruger 230 og der næst regne ud det der bruger 400 og så lægge Amperne sammen ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-11-12 19:40

Med den enfasede tilslutning regner du helt rigtigt

Hvis vandvarmeren sættespå 400V afhænger resultatet af hvilke faser du sætter påvandvarmeren.

Ved to andre faser vil der løbe 9A gennem hver af de to ledere
Elovnen tager så på den treje faseledning 1000W/ 230V = 4,35 A
Det er så også strømmen i nullederen.

Hvis du i stedet kobler så faselederen til elovnen også bruges som den ene leder til vandvarmeren , vil de i denne leder flyde 11,8 A. Det fås ved at addere de to strømme med 120° fasforskydning. De to andre faseledere bærer henholsvis 9A og 4,35 A. nullederen får også i dette tildælde 4,35A.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-11-12 20:37

>transor: Strømmene er altså ikke 120 grader men 30 grader forskudt. Gør dig
selv den tjeneste at tegne vektordiagrammet set fra en faseledning. Hvis du sidder oppe på en fase, ser du nullen og så de to andre faser 30 grader på hver sin side.
den gamle elektronik-og matematiklærer
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-11-12 20:38

>landsten: Når du skriver letvogn, er det så en toiletvogn, altså én til at lette sig i?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-11-12 20:40

Hvor mange Ampere den bruger: Den bruger det antal Watt, du kobler ind, og sikringerne skal så mindst kunne bære ledningsbelastningen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-11-12 22:54

LOOOL så hører vi ikke mere fra Transor i denne tråd. Nu har han igen udtalt om noget han vidste for lidt om. Og så plejer han at pakke sig. Thumbs til pbp!

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 85 point
Dato : 10-11-12 03:06

Ved 230v 9,5 A
Ved 400v 13,4 A
Det er kun vandvarmeren som kan bruge 400 v 2 faser radiatorerne køre jo kun på 230v

Og bassebo dit BYD er ganske godt men det er ikke. Lovligt i henhold til. SB at bruge denne størrelse sikring på denne installation

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-11-12 03:13

Ps er der ikke nået lys? Og hvad med wc-kværn?

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 10-11-12 08:34

Rotw den kommer du da lige til at forklare , hvorfor det ikke er lovlig....?

Mvh Bassebo

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-11-12 18:32

801.433A

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 10-11-12 21:01

Jeg bøjer mig i støvet..........

Mvh Bassebo

Godkendelse af svar
Fra : landsten

Dato : 10-11-12 21:45

Tak for svaret rotw.
Det var lige det svar jeg søgte :D
mente nok det kun var vandvarmeren der skulle regnes i 400v men var lidt usikker.
jo der er lys og kværn og køleskab men regner det ikke med da det ikke er det store strøm der og ikke det jeg skulle bruge

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-11-12 05:53

Det var så lidt