/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Hvor meget må en forælder give om året..
Fra : axelbjarne
Vist : 819 gange
500 point
Dato : 09-11-12 13:32

Hvor meget må en forælder give om året..til sine børn.

Må hun f.eks. testamentere det hele til et barn. Hun bor i udskiftet bo - skal der en advokat til?

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-11-12 13:47

58.700 kr.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789721

Der mangler måske lidt oplysninger for at kunne svære på anden del af dit spørgsmål, men kan du ikke finde svar her: http://www.minadvokat.dk/brevkasse/
Ellers kan du selv stille et spørgsmål der.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-12 13:58

Det dobbelte fra ægtefæller:
"
Gaver til nærtstående

En far og mor kan hver især give deres barn en gave på 58.700 kr. I alt op til 117.400 kr. pr. barn i 2011 og 2012. I kan også afgiftsfrit hver give jeres barns eller stedbarns ægtefælle 20.500 kr.

Hvis gaven er under grænsen, skal I ikke anmelde beløbet til SKAT.

•Grænserne for gaver uden afgift er 58.700 kr. (børn) og 20.500 kr. (svigerbørn) i 2011 og 2012.
•Du skal udfylde en blanket, når du skal betale afgift.
•Ægtefæller kan begge give det afgiftsfrie beløb til samme gavemodtager
"
se her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789721

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-11-12 15:42

Du må i princippet give ligeså meget du vil til dine børn.
Det forudsætter dog at du ikke snyder nogen for arven efter din ægtefælle.

Hvis i kun har fælles børn, og du ikke forfordeler nogen af dem kan du give så meget du vil.

Hvis ikke alle børn er jeres begges , eller du vil give mest muligt til en bestemt , må du hellere snakke med en advokat om sagen.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 09-11-12 16:31

Transor, det er nu ikke helt rigtigt.

2. For det andet må du ikke misbruge din råden over det uskiftede bo. Sidder du i uskiftet bo, er du således underlagt begrænsninger for, hvad du må give væk af overdådige gaver, arveforskud, pengebeløb m.v. Sædvanlige gaver, forbrug m.v. er dog tilladt.

3. For det tredje er der begrænsninger i dine muligheder for at oprette testamente.

Klippet fra arveloven.

Jes

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-12 16:43

>Hvor meget må en forælder give om året..til sine børn.

Jeg gik selvfølgelig ud fra at det var den skattefrie begrænsning...

Om uskiftet bo se her:

http://www.minadvokat.dk/uskiftetbo/