/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Småkager
Fra : anva
Vist : 3790 gange
500 point
Dato : 09-11-12 13:22

Nogen der har en opskrift på sådan nogen lyse, kvadratiske småkager med en form for glasur, der bliver bagt med, evt. med mandelflager?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-11-12 14:28

Kan det være fedtebrød?
http://waofood.wordpress.com/2012/04/13/fedtebrod-vi-kan-li/

Eller finskbrød:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7762&Jul&Finsk%20br%C3%B8d

Glasur kommer på EFTER bagningen... Ellers karamelliserer det..

---Hvis du mener det med at glasuren skal bage med, så må det være småkager med en slags "tosca-blanding". Blandingen er lavet af sukker, smør og fløde, --og hakkede mandler. Det skal koges i en gryde og hældes ud over kagen ca. 10 minutter inden kagen er færdig.

Problemet er, at blandingen er ret flydende når den er varm... Og så vil den nok rende af småkager..
Du kan se glasuren her: http://www.bageglad.dk/2012/05/20/mandeltaerte-toscakage/

Du kunne måske bage den som en hel firkantet plade og skære den ud efter bagning.. -Mens den er lun og blød endnu..

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 500 point
Dato : 09-11-12 14:29

Jeg tror dem du tænker på hedder "træskohæle"...

Men det er nok lige spørgsmålet hvor man finder opskriften.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-11-12 16:52

Disse er ikke kvadratiske, men der er en glasur som bages med:
http://www.hjemmet.dk/Mad/Ingenting--en-agte-sonderjysk-smakage/opskrift-296

Kommentar
Fra : anva

Dato : 09-11-12 19:17

Det er ikke fedtebrød, finskbrød eller ingenting der er enten runde eller rektangolære. Det er noget med mandler. Men måske træskohælene snerper derhenad...
Anva

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-11-12 19:31

Og ja - hvad er træskohæle ??
Marken84, kan du evt. beskrive dem nærmere.

Den jeg linkede til er også med mandler.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-11-12 19:38

Jeg skal i morgen prøve at ringe til en som kender den nøjagtige opskrift...

Det er nogle meget gammelkendte kager.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-11-12 20:53

Spændende med de gammelkendte træskohæle, det eneste sted jeg fandt dem, sammen med småkager, er her

http://arkiv.thisted-bibliotek.dk/webvang/vang/Vang%20tekster/Annakristinelarsen.htm

men uden opskrift

Jeg har, drevet af nysgerrighed, mailet thisted bibliotek, og spurgt om de har en opskrift, gætter på det er en egnsopskrift!

Hvis de kan bidrage, kommer den ind her, men om det er svaret skal jeg ikke kunne sige.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-11-12 15:13

Anva:
Er dejen hvid eller brun? Altså er kagerne lyse som vaniljekranse? Eller er de brune som brunkager?

Jeg synes at du skal prøve at fortælle mere om de kager, du efterlyser:

Hvor har du mødt dem henne? Har du spist dem? Hvad smager de af? Er "glasuren" sådan en lidt gylden klistret masse med mandler i eller er glasuren helt tør i det og mat og sød?
Er det en dansk kage?

Det kunne være rart med en mere grundig beskrivelse. Også noget om hvad du tror kagerne er lavet af, ud over mandler.

Om ikke andet, så kan vi måske få afklaret om det KAN være de der træskohæle, eller om det er noget helt andet..

Kommentar
Fra : anva

Dato : 10-11-12 15:50

Det er købekager jeg har smagt. Karen Volff vist. Men mon ikke de findes i en "ægte" udgave også? De er lyse og "Glasuren" er helt fast og sprød.
Anva

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-11-12 17:47

De hedder rom kager:
http://www.bisca.dk/Default.aspx?ID=43

I gamle dage hed de fedtebrød. I nyere opskrifter hedder de romsnitter.

Her er nogen, der ligner meget:
http://tantesoed.blogspot.dk/2011/11/romsnitter.html

Glasuren er tilsat lidt romessens.. Og den skal på EFTER bagning.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-11-12 23:00

De ligner godt nok en del Birgitta, men det er ikke dem...

Jeg har ikke lige kunnet få fat i opskriften i dag, men håber det vil lykkes i morgen - hvis du har tålmodighed anva.

Kommentar
Fra : anva

Dato : 11-11-12 10:16

Jo da marken84, masser af tålmodighed. Og det ER ikke fedtebrød eller noget med rom. Og glasuren er helt sikkert noget, der er bagt med!
Anva

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-11-12 13:22

Anva, hvorfor er du så sikker på, at glasuren var bagt med? Den sprøde faste glasur som du beskriver, lyder netop som sukkerglasur, der er tørret.
Hvis glasuren er bagt med, så er selve glasuren blevet gylden eller brun. Og den er også lidt klæbrig som karamel. Er glasuren på de kager, du leder efter, brun eller hvidlig?

Hm... I min gamle skolekøkkenbog fra 6. klasse, "Køkkenbog for unge Piger", har jeg fundet en opskrift på "Træskoklamper":
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
125g farin
1 æg
1tsk. mandeldråber
185 g mel
½ tsk hjortetaksalt

Glasur: 100 g flormelis
1 spsk kogt vand

Fremgangsmåde:
Æg og sukker røres godt, mandeldråberne tilsættes, og mel og hjortetaksalt æltes i.
Dejgen trilles til pølser, der bages lysebrune og smøres med glasur, hvorpå de skæres i små brød på skrå.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-----I den opskrift ser det ud som om at glasuren skal smøres på mens kagestængerne endnu er rygende varme. --Måske er det med til at det kan virke som om glasuren er bagt med?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 11-11-12 13:26

Så er ventetiden slut og den RIGTIGEopskrift fremkommer her

De omtalte kager kaldes i Næstved for "Kakler" jeg har som sagt hørt dem omtalt som "træskohæle" her i midt/Sydjylland...

Der skal bruges:
260 gr. mel + 125 gr. margarine som skuldres sammen...

50 gr. sukker + 2 æggeblommer æltes i...

Glasur:
250 gr. flormelis + 1 æggehvide røres sammen.

Dejen rulles ud og skære i firkanter og derpå smøres glasuren og drysses med mandelflager...

Bages i oven ved 200 grader til de er lysebrune.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 11-11-12 14:24

Man kunne vel smøre glasuren på først og dernæst skære dem i stykker -
det tror jeg da personligt ville være nemmest...

Det var blot lige en praktisk betragtning...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-11-12 14:32

Ja.... den ser unægtelig rigtig ud...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 11-11-12 17:15

Citat
Ja.... den ser unægtelig rigtig ud...

Ja æ' å' da...

Har fået opskriften af en dame som har arbejdet på herregårde og godser på Sjæland i en menneskealder, så hvis der nogen der er i tvivl om hvordan sådanne kager skal laves,
så spørger man bare der...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-11-12 18:10

Fint, jeg spørger næste gang jeg bliver til en herregård eller et gods

Glasuren er den samme knækglasur, man bruger til kransekage, hvor den kommes på efter kransekagen er bagt.

knækglasur er nogenlunde det samme som marengsdej (bortset fra at æggehviderne til marengs er stiftpiskede), marengs holder fint formen i ovnen, det kan være det forklarer at glasuren kan holde til at blive bagt!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-11-12 18:19

Øh, for en ordens skyld, jeg tror IKKE på reinkarnation, så jeg bliver nok aldrig til en herregård eller et gods, det jeg skulle have skrevet var bliver inviteret til...., men det er nok ligeså sandsynligt som at jeg bliver til....

Kommentar
Fra : anva

Dato : 12-11-12 06:26

Marken84
Ja, de lyder HELT rigtige! Og selvom det er hurtigere at smøre glasuren på først, er dem jeg har set også med glasur på hver enkelt med afgrænsede kanter. Mange, mange tak! Og kun endnu bedre fordi det er en gammel, dansk opskrift
Venlig hilsen Anva

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-11-12 11:23

Det med glasuren stod jo også for min egen regning, det skal nok gøres som der står foreskrevet...

God fornøjelse med bageriet.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-11-12 20:23

Er spændt på om du har prøvet opskriften af?

Kommentar
Fra : anva

Dato : 13-11-12 20:56

Endnu ikke prøvet af - og troede også jeg havde afsluttet og sendt dine point - undskyld! Gør jeg NU
Anva

Godkendelse af svar
Fra : anva

Dato : 13-11-12 20:59

Tak for svaret marken84.