/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fjederben topleje defekt høje
Fra : jensviggo
Vist : 666 gange
50 point
Dato : 09-11-12 05:24

Sådan skriver min synsmand i synsrapporten. Kan selve lejer udskiftes, og evt hvordan.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 09-11-12 09:43

Ja, alt efter hvilken bil der er tale om, er det en relativt nem opgave. Men fjederbenet skal i sagens natur demonteres dvs. bremsecaliper, abs sensor etc. demonteres så du kan lempe hele molevitten ud, når du har frigjort nederste bærekugle.
Det vil være en god ide, hvis du låner en reparations manual på f.eks. biblioteket hvis du er usikker på hvordan det skal gøres. Det er ikke helt ufarligt, hvis bilen ikke er ordentligt understøttet, eller hvis fjederen "slippes fri" p.gr.a. uvidenhed. ( Hvis fjederbenet er fastboltet i toppen må du endelig IKKE begynde, at løsne centermøtrikken )

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 50 point
Dato : 09-11-12 14:16

du kan få et ganske godt indtryk af 'arbejdsgangen' her :
http://www.fiatforum.com/grande-punto-guides/259519-strut-top-bearing-removal-service-replacement.html

.. det meste passer på en lang række biler (princippet)

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 09-11-12 19:53

Det er en god opgave for den let øvede hjemme mekaniker, da man kommer til at snuse til nye uvante problemstillinger.

Det første problem man render ind i, er at presse fjederen sammen.
Her må man forstå hvilke enorme kræfter der er involveret og at det derfor er nødvendigt med det rigtige værktøj.
Hvis fjederen pludselig smutter under arbejdet, pga. sløset metode, er både liv og helbred i fare, for alle i nærheden.
Fjederen presses sammen af bilens vægt, hvilket er i området 300kg på hvert forhjul.
Den løsner sig med samme kraft, hvis den smutter.

Det er en fin guide, som viser anvendelsen af en kvalitets fjederklo, med sikekrhedslås, til sammenpresning af fjederen.
Husk at der skal bruges 2 presseværktøjer pr fjeder : 1 på hver side af fjederen.

Jeg skal ikke have point, for det rigtige (og gode) svar er givet højere oppe.
Men jeg håber min kommentar letter på forståelsen af arbejdet

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 10-11-12 06:27

Tak for svaret EA_HS. Fantastiske billeder, så er det bare i gang, tusind tak for hjælpen