/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kan vasketøj hænge forkert?
Fra : Sønder
Vist : 1395 gange
100 point
Dato : 08-11-12 10:33

En af mine ekskoner påstod engang, at hvis man hængte sokkerne til tørre med åbningen nedad, ville det ødelægge elastikken hurtigere. Og hvis man hængte sin T-shirt med "bunden i vejret" ville ligeledes halselastikken slappes for hurtigt og halshullet blive for stort.
Jeg har ikke kunnet finde belæg for det nogen steder, men måske ved nogen her, om det er en skrøne, en vandrehistorie eller om der faktisk er noget om snakken.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-11-12 10:41

Tror den er GO´nok, da de ´vitale´ dele er vådt i længere tid.
Men bevise det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-11-12 11:14

Den har jeg nu aldrig hørt om.

Bortset fra det hænger jeg aldrig t-shirts op i "bunden" men på bøjler, så stoffet ikke kommer til at "dryppe", forøvrigt er der også plads til meget mere på snoren, når de hænger sådan

Jeg kyler strømperne over snoren, så jow der kommer elastikken til at hænge nedad, det er da ikke til at stå og hænge hver enkelt op. Klemmen må da også holde på vandet, så er det vel lige fedt hvordan de hænger, vandet vil uværgeligt være på elastikken

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-11-12 11:50

Min kone påstår, mine sokker holder alt for længe, og jeg hænger dem op med en klemme i tæerne (sokkernes!). T-shirts holder faconen bedst med to klemmer i hver skulder og uden at strække halsåbningen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-11-12 12:11

pbp_er.... så får du jo klemmemærker på skuldrene, eller stryger du dine t-shirts?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-12 12:45

Så hænger jeg både sokker og skjorter forkert, men de holder alligevel længe...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-11-12 12:59

Jeg tørretumbler tøjer, så har jeg ikke broblemer med klemmemærker

Men det belaster min el regning.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 08-11-12 13:55

Tørretumbleren er min ven.

Men da jeg var barn, lærte jeg at hænge t-shirts med bunden i vejret, lille ombøj og to klemmer, mens sokker skulle hænges parvis med åbningen op og uden ombøj.
Men helt ærligt, min bedstemor, som lærte mig det, gik vist mest op i, dat det skulle være effektivt at tørre tøj. Mange børn og store mængder vasketøj, så skal det ikke tage evigheder, at hænge tøj op.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-11-12 14:12

Det afhænger vel helt af elastikkens art og materiale.

Naturgummi baseret elastik holder meget døårligt til UV lys. Jo kortee tid ude i solen des bedre.
Derfor holder elastikken bedst hvis tørretiden er kort.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-11-12 14:50

Mit liv bygger på en tørretumbler. Men når det er sagt, kan der jo være lidt i der hvor vandet samles, nederst, skal det evnt. dryppe af. Hvis der er for meget vand, der tørrer, vil kalkrester m.m. tørre ind og påvirker stoffet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-11-12 14:57

Nu vi er ved dette med tøjklemmer,har jeg et lille hjertesuk...men dog grund til megen irritation.

Min kone,har den fejl (nok den største,jeg kan finde hos hende) at hun ikke gider sætte tøjklemmerne ordentlig på plads,når hun ta`r tøjet ind.Altså ikke sætte dem i den indbyggede "hak" i klemmen.Så de kan skubbes frem og tilbage,på tøjsnoren.

Jeg har flere gange konfronteret hende med problemet,truet med skilsmisse.Det hjælper ikke.
Det resulterer jo i at når jeg skal hænge tøj op,skal jeg først igang med at ordne klemmerne,så de kan skubbes på snoren.

Har tænkt på at kontakte en advokat.

M.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-11-12 15:44

Mosebaek

Det med klemmerne der støtter jeg din kone. For hænges de op som du foreslår så glider de frem og tilbage på snoren. Og det slider snoren.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 08-11-12 15:58

Citat
kan vasketøj hænge forkert?

Citat
hvis man hængte sokkerne til tørre med åbningen nedad, ville det ødelægge elastikken hurtigere. Og hvis man hængte sin T-shirt med "bunden i vejret" ville ligeledes halselastikken slappes for hurtigt og halshullet blive for stort.

Citat
Jeg har ikke kunnet finde belæg for det nogen steder

Sønder

Nu ved jeg ikke om du selv hænger dit vasketøj til tørre eller ej.

Men hvad er din egen erfaring? Er elastikken blevet for slap eller ej, hvis tøjet har hængt til tørre på den ene eller anden måde?

Har sokkerne taget skade, hvis åbningen har vendt nedad? Det samme gælder din t-shirt. Har den taget skade?

Dit tøj bliver måske hængt til tørre, som en af dine ekskoner mener, er den rigtige måde?

Lad det komme an på en prøve.

Her er et råd til hvordan man undgår "klemmemærker"

http://www.gorenje.dk/support/rad_tips/ups/tort_og_hvad_sa/haeng_sadan_her

På nuværende tidspunkt har jeg rådighed over en stor tørrekælder. Jeg bruger aldrig klemmer, men hænger tøjet over snoren. Det fungerer perfekt. Tørretumbleren er skrottet. Den ødelægger tøjet mere end den gavner (min mening), men mange har ikke mulighed for at hænge tøjet til tørre p.g.a. pladsmangel.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-11-12 16:05

Er det ikke mere vigtigt, at tøjet bliver vasket på den rigtige måde?

Der er jo surt, at tøjet kommer ud af maskinen men en anden farve og størrelse.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 08-11-12 16:28

ans: Jeg er fraskilt, så jeg gør det hele selv.Hænger T-shirts med halsen nedad og de bliver hurtigt udvidet, men om det er tørringens skyld kan jeg ikke afgøre.
Dit link virker godt, men jeg kan ikke helt greje denne her.
Citat
T-shirts/sweatshirts: I sømmen under armen og under snoren
Så kommer den jo til at hænge i to lag på et stykke? men det er måske ok
sokkerne er ikke noget problem - kun rart hvis de ikke strammer for meget

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-11-12 16:47

Hvis du følger mit link, så kommer din t-shirts til at hænge i "to lag"

Jeg hænger dem altid over snoren ved "ærmegabet" Nogle gange bruger jeg en bøjle, men så kan det ske, at der kommer "bøjlemærker" på skulderen. Men nu kender jeg mit tøj godt nok til at vide, hvordan det skal hænges til tørre.

Men rart at sokkerne ikke er noget problem for dig. Det har det nu heller aldrig været for mig.

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 08-11-12 16:51

Tak for svaret ans. Dit link var det bedste. Men interessant at et så "uvigtigt" spørgsmål alligevel kan give debat. Tak for input til alle.
Og må jeg samtidig være den første til at ønske jer en god jul

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-11-12 16:53

Jeg bryder mig ikke om at der kommer en "streg" der hvor t-shirt har hængt hen over snoren, så hellere en bøjle - der er lang nok, så der ikke kommer mærker på skuldrene. Tykke trøjer hænger jeg også op, men bruger de oppustelige bøjler, så kommer der heller ingen dumme mærker på dem.

Mosebaek, den med klemmerne der sidder forkert, - den bruger jeg også, for at bøjlerne ikke skal kuren hen i hinanden, så tøjet hænger for tæt og ikke så hurtigt bliver tørt, men det er nu også kun mig der bruger dem, så ingen skilsmisse her pga klemmer

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-11-12 17:46

granner01 og Nordsted1.

Jeg må jo så nok ta`det som et af mit livs plager.
Men kommer der ikke nogen (plager) der er værre,må jeg jo nok leve med det.

Vh. M.

Kommentar
Fra : jensegon

Dato : 08-11-12 20:09

Jeg har sådan en hvid maskine stående ved siden af min vaskemaskine, den putter jeg det hele ind i så bliver det bare tør.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-11-12 21:57

Om ribborten på strømper og t-shirts kommer til at hænge, tror jeg mere afhænger af det materiale de er lavet af.

Jeg er flyttet til en lejlighed hvor jeg desværre ikke har plads til, at hænge så meget tøj til tørre, så jeg er blevet nødt til, at benytte tørretumbler til en stor del af vores tøj.

Men på mine tørrestativer (jeg har et med vinger i haven og et i etager på badeværelset) har jeg trukket en opskåret vand-slange på nogle af snorene, og derpå hænger jeg t-shirts o.l., så kommer der hverken klemme- eller bøjlemærker.

Sønnen har flere t-shirts, på de fleste af dem er ribborten som den skal være, men på et par stykker hænger den. Og alle hans t-shirts får samme behandling.

Så jeg tror ikke det har noget med ophængningen at gøre, det handler om materialet.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 09-11-12 09:02

Tak Troldepus - undskyld, Troldepige

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-11-12 09:58

Efter flere søvnløse nætter,endte det med denne multifunktions løsning.

http://peecee.dk/upload/view/390560

Og ang. tøjbøjler.......

http://peecee.dk/upload/view/390561

M.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 09-11-12 10:00

Total klasse Mosebaek.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-11-12 16:01

Citat
Efter flere søvnløse nætter,endte det med denne multifunktions løsning.

http://peecee.dk/upload/view/390560

Jeg tror ikke jeg ville turde sidde på det toilet.