/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Skal sæddonorer betale børnepenge?
Fra : PeterTheisen
Vist : 477 gange
10 point
Dato : 07-11-12 19:24

De fleste sæddonorer ønsker at være anonyme og aldrig lære barnet at kende. Det kan dog i fremtiden blive svært, for ikke nok med, at de måske ikke længere får lov til at være anonyme, så kan de også risikere at skulle betale børnepenge, til barnet er 18 år. Er det dybt forkert, og er det de inseminerede kvinders eget ansvar, eller har sæddonoren også en forpligtelse. Hvad mener I?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-11-12 19:28

Det håber jeg så sandelig ikke.....

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 10 point
Dato : 07-11-12 20:49

Håber den senere tids skandaler sætter en stopper for det cirkus.
Børn er ikke en menneskeret,
de er ikke legetøj;
de er levende mennesker, der har en naturlig ret til både en far og en mor.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-11-12 20:50

I mine øjne afhjælper en sæddoner et praktisk problem ved at aflevere en klat sæd. Han gør noget til gavn for moderen, moderens partner hvis der er en, og samfundet. Det barn der bliver ud af det er ikke sæddonorens, så selvfølgelig skal han kunne være anonym og selvfølgelig skal han ikke betale for at hjælpe mennesker der ikke kan få børn ved egen hjælp.

På helt samme måde som hvis Tommy var bloddonor og afleverede en liter blod til Peter. Så bliver Peter ikke et par % Tommy, og Tommy skal ikke aflevere en del af sin løn til Peter.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-11-12 21:02

Citat
Håber den senere tids skandaler sætter en stopper for det cirkus.

Der skal givetvis meget mere kontrol med sæddonationerne, men da flere og flere mænd er ude af stand til at avle børn selv, er der intet der tyder på at sæddonation stopper.

Citat
Børn er ... der har en naturlig ret til både en far og en mor.

Langt de fleste børn der kommer til verden som resultat af sæddonation har både en mor og en far (som ikke er sæddonoren, han er ikke far), men ellers har børn ret til de forældre som moderen vælger at barnet skal have.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-11-12 21:05

Al fertilitetsfremme burde være 100% selvfinansieret (og efter min mening afgiftsbelagt).
Til gengæld burde der vær tilskud til adoption, da adoption er en (måske minimal) chance, for at give et allerede født barn en lidt bedre opvækst.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-11-12 21:14

Citat
Børn er ... der har en naturlig ret til både en far og en mor.

Det kan man da kalde citatfusk, der vil noget. Du glemte:

Citat
ikke en menneskeret,
de er ikke legetøj;
de er levende mennesker,

Du klipper hen over 2 linieskift og udelader dermed det meningsskabende.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-11-12 21:18

Jeg klippede det ud der var ligegyldigt i forhold til det jeg ville kommentere på. Jeg er enig i at børn ikke er legetøj og at de er levenede mennesker, derfor klippede jeg det ud, det var ikke det jeg kommenterede.

Kommentar
Fra : rastaMe

Dato : 07-11-12 21:49

Hvorfor skulle de dog det? De gør jo barnløse kvinder er tjenste!

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 08-11-12 00:31

Funtex von 2:
Citat
Langt de fleste børn ... kommer til verden som resultat af sæddonation

Flot statement funny

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 08-11-12 06:15

Tak for svaret hjkofoed.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-12 18:32

Gisp - hvor skulle jeg dog skaffe alle de penge fra.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 09-11-12 01:01

Selv tak, det passer vel til dit og mit menneskesyn.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 09-11-12 16:31

Ja, det gør det nemlig, hjkofoed.