/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Skal sex mellem søskende lovliggøres
Fra : PeterTheisen
Vist : 1022 gange
10 point
Dato : 05-11-12 17:32

Skal sex mellem søskende lovliggøres, og skal det gøres lovligt, at to søskende kan få et barn sammen?

Er det ikke selvmodsigende, at vi tillader folk med Downs syndrom at kunne få børn sammen, men en anden sexform, som også kan risikere at skabe et vanskabt individ, afvises?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-11-12 17:42

jeg synes det er en absurd tankegang.
der er vel ingen grund til at øge muligheden for at få misdannede børn.
samfundet har sgu problemer nok med at overkomme dem der allerede er.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-11-12 17:44

Jeg er lidt i vildrede om dette. Der er sådan set ikke ret megen objektiv grund til at forbyde det. På den anden side siger alt mig at det er forkert. Måske har andre det på samme måde med f.eks. homoseksualitet?

Jeg ender nok med at mene at forbuddet ikke er verdens største problem, så lad os bare opretholde det.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-11-12 17:50
Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-11-12 17:52

Fra eb.dk:
Citat
Vagn Greve siger, at flere af argumenterne imod sex mellem slægtninge ikke holder for en logisk prøvelse. Blandt andet argumentet om, at risikoen for at få børn med misdannelser er større, når forældrene er blodbeslægtede. Risikoen for at få et barn med en genetisk defekt stiger fra cirka fem til otte procent, hvis forældrene er halvsøskende. Greve siger til mx.dk:

- Det er ganske mange år siden, vi i Danmark gjorde det lovligt for folk med genetiske defekter at avle børn, selv om vi ved, at risikoen for, at gendefekten videreføres til barnet er 50 procent, hvis den ene forælder bærer gendefekten. Når man så kriminaliserer en stigning på fem til otte procent, savner det enhver logisk sammenhæng, at man tillader en risiko på 50 procent.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-11-12 18:22

En sjov artikel fra eb.dk:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1858692.ece

Blixt fra df mener åbenbart at man kan blive for gammel til at måtte deltage i debatten:
Citat
Den mand er blevet for gammel til at komme med gode råd

"Den mand" (Greve) er født i 1938

[CITAT]Venstres politiske ordfører, Ellen Trane Nørby, kalder synspunktet for 'bizart og langt ude' og mener, at det er at træde på de mange børn, der hvert år bliver udsat for incest af deres forældre.[CITAT]
Ud fra samme tankegang burde vi også forbyde sex mellem voksne, da det ellers er at træde på de mange der hvert år bliver udsat for voldtægt...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-11-12 18:31

Forbuddet er primært kulturelt, læs religiøst betinget.

Mon ikke de fleste der er vokset op sammen med deres søskende slet ikke ser dem som seksualpartnere, så det snarere er nogle der ikke har kendt hinanden altid, der kan have den slags følelser?

Udover at jeg bestemt ikke selv ville have lyst, af flere grunde (vi var tre brødre) har jeg svært ved at se hvorfor det skal være forbudt/strafbart for den lille minoritet, der måtte have lyst.

Det er lidt som at spise hund, der er sikkert få der har lyst, men derfor behøver det ikke at være forbudt

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 05-11-12 18:45

Selvfølgelig skal det ikke lovligøres.

Man burde heller ikke lovligt kunne føde børn uden man kan oplyse både moderens og faderens navn til barnet. Det er kun alderen på hvornår de skal have at vide hvem der er deres biologiske forældre der kan diskuteres.
Af hensyn til barnets tarv burde loven være således, det er jo et levende menneske og ikke bare et avlsdyr man føder.
Derudover burde det være moderens efternavn der anvendes og går i arv, da man foreløbig altid ved hvem der er moderen.

Når man kommer over en vis alder burde man heller ikke blive forældre, hvis man er gammel på fødselstidspunktet, har barnet jo rent faktisk ingen far eller mor, det er meget egoistisk at føde børn bare til sin egen fornøjelse.
Så lidt mere hårdhændet lovkrav burde der være.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-11-12 18:54

Citat
Man burde heller ikke lovligt kunne føde børn uden man kan oplyse både moderens og faderens navn til barnet.

Så hvis man er blevet gravid i en baggård bag et diskotek en lørdag aften og er blevet gravid, skal man så tvinges til abort, også hvis man "glemmer" at fortælle det til man er 5 måneder henne?
Selvfølgelig skal man have lov til at få et barn, selv om man ikke kan eller vil oplyse hvem der er faderen.

Citat
det er meget egoistisk at føde børn bare til sin egen fornøjelse.

Det er altid egoistisk at føde børn.

I øvrigt er det interessant at Danmark, der normalt regner sig for at være frisindet, forbyder sex mellem søskende, når det er lovligt i de fleste lande omkring os. Og det er sjovt at Venstre, Danmarks liberale parti, vil have endnu flere forbud på området.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-11-12 19:01

Citat
Man burde heller ikke lovligt kunne føde børn uden man kan oplyse både moderens og faderens navn til barnet.

Iøvrigt har mellem 10 og 20% af alle børn en anden far end den der står på deres fødselsattest, skal det så være ulovligt? Skal man indføre gentest for at bevise at det er den rigtigt far?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 05-11-12 19:50

vagnr:

Det genetiske er kun et argument. Det etiske er et andet og det moralske et tredje. Blot for at nævne nogle argumenter imod

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-11-12 20:26

Etik og moral er kulturelt (ofte religiøst) betinget, ikke noget der er eviggyldigt.

Fx, da jeg var knægt var det en stor vanære for en pige (og hendes familie) at blive gravid uden at være gift (også selv om alle landets kirkebøger i århundreder har vist, at første barn statistisk fødes før der er gået 9 måneder efter vielsen), i dag er der vist ingen i Dk, der ser det som et problem. Så moralen er totalt forandret på under 50 år, godt det samme.

Hvis vi, som så mange andre lande, afskaffer blodskamsbegrebet, varer det nok heller ikke længe før det er accepteret af de fleste!

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 05-11-12 21:07

Sjovt nok at ingen nævner noget om det stakkels menneske der bliver født "uden" en af forældrene, eller en falsk, for ikke at snakke om en voldtægtsmand.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-11-12 21:07

NEJ:
Er der ikke tåber nok i Danmark: Øh

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-11-12 21:07

Glemte Øh: på kandu

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-11-12 22:02

EiHaBr, jeg synes du skulle prøve at besvare mit spørgsmål, vil du indføre tvungen abort? Der er masser af mennesker der lever uden at kende den person der har leveret spermklatten, mange af dem lever lykkeligt, også lykkeligere end de ville have gjort, hvis de kendte ham.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 05-11-12 22:25

For det første skulle der ikke gerne være mange kvinder der ikke kender ham der har leveret spermklatten, som du kalder det.
Dernæst er det jo ret vanskelig at gøre det tvungen at få abort, men der er jo heller ingen andre love uden undtagelser, der er forhåbentlig ikke ret mange kvinder der føder børn efter at være voldtaget. Det er en situation en kvinde skal have så mange oplysninger om som muligt, for at træffe den rigtige beslutning for hende. Hvis man vil have børn, skylder man dem da, at de får så god en start på livet som muligt. Det er jo noget lovgivning der skal diskuteres meget igennem før man evt. ændre til noget bedre, det meste drejer sig jo om moral, og normal skik og brug.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-11-12 22:34

Citat
Hvis man vil have børn, skylder man dem da, at de får så god en start på livet som muligt.

Der er flere og flere kvinder der mener at de giver deres børn den bedste start på livet, ved at der ikke er nogen far. Det kan hænge sammen med at kvinderne mener at mændene er ubrugelige.

Jeg ved ikke rigtigt hvorfor du blander voldtægt ind i spørgsmålet, hvis en kvinde bliver gravid af at blive voldtaget, vil hun sandsynligvis vælge en abort. Jeg synes heller ikke du svarer på mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 05-11-12 23:10

Man har jo vidst i århundreder, at indavl er noget, man skal holde sig fra
- det skaber ikke sunde individer.

Ikke blot søskende, men også fætre og kusiner, skulle holde sig fra at avle med hinanden
- og det hindrer man vel bedst ved at lovgive omkring det.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 05-11-12 23:25

I Norge er man kommet så vidt, at man tør tale om forbud mod indavl, også mellem fætre/kusiner.

Risikoen ved et enkelt ægteskab mellem søskende eller børn af søskende (fætre/kusiner) er ikke særligt stor.
Men hvis man gentager disse ægteskaber generation efter generation, bliver der født langt flere multihandicappede.

http://politiken.dk/udland/ECE1188543/norge-vil-forbyde-faetterkusine-aegteskaber/

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-11-12 23:30

Prio, der er ikke nogen voldsom risiko for genfejl ved "indavl", det er tilladt i de fleste lande omkring os, der fungerer det. Så hvorfor forbyde det, når vi tillader andet, der er langt mere usikkert? Uanset om det er lovligt eller ikke, vil det næppe nogensinde blive almindeligt, ganske enkelt fordi vi genetisk er kodet til at undgå at avle med mennesker vi er i familie med. Det ser man også hos dyr, de undgår indavl helt af dem selv.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 06-11-12 00:00

Citat
der er ikke nogen voldsom risiko for genfejl ved "indavl",

Det er der så uenighed om blandt de lærde.
Jeg tror nu de fleste vil mene, at risikoen er for høj.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-11-12 00:29

prio, jeg kender ikke andre tal end dem fra artiklen med Vagn Greve, hvis du har andre tal eller udtalelser fra andre "lærde", vil jeg gerne se dem.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 06-11-12 06:41

jeg bemærker, at de mest aktive debatører i dette forum naturligt ikke kommenterer på et sådan spørgsmål

Kommentar
Fra : prio

Dato : 06-11-12 12:40

Citat
jeg kender ikke andre tal end dem fra artiklen med Vagn Greve

Vagn Greve skulle have holdt sin mund.
Han synes, at det skal lovliggøres med sex mellem far og datter.
Tænker han slet ikke på konsekvenserne for det enkelte barn og for familien som helhed?

http://videnskab.dk/blog/nar-soskende-parrer-sig

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-11-12 13:06

prio, jeg efterlyste tal. Der er ingen der er i tvivl om at der er en risiko ved indavl, spørgsmålet er hvor stor den risiko er.

At lovliggøre en ting er ikke det samme som at opfordre til det. Sex mellem voksne børn og forældre vil næppe stige eksplosivt, blot fordi det er lovligt, heller ikke sex mellem søskende.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 06-11-12 13:45

Citat
Sex mellem voksne børn og forældre vil næppe stige eksplosivt,

Nej, men børn vil være langt dårligere stillet og få sværere ved at sige fra, hvis forældre ønsker sex med dem - selvom det "kun" er fra det 18. år.

Jeg forstår simpelthen ikke, at man overhovedet kan tænke på at lempe lovgivningen på det område, når man ved, hvor mange børn, der har fået ødelagt deres liv pga incest.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-11-12 14:10

Jeg vil gøre Lisbeth Zornig, tidligere formand for Børnerådet ord til mine.

Hun udtaler til Exstra Bladet:

“Det er en syg tanke. Alt stritter på mig. Man ser i forvejen at børn manipuleres til sex med voksne. Det er en uhyggelig tanke, at forældre skal have lov til at manipulere deres egne børn til sex”

Og for egen regning: I sandhed, Juraproffessor Vagn Greve er en syg person

Tommy

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-11-12 15:04

vagnr, jeg kan være bekymret for magtbalancen mellem søskende – da en nødvendigvis må være ældre, kan det åbne muligheder for misbrug. I forhold til genetisk betingede sygdomme må man jo undersøge risikoen, men der er jo noget paradoksalt i, at mennesker, der er bærere af andre (og måske værre sygdomme), jo ikke er forhindret i at leve sammen eller få børn sammen. Men jeg synes altså ikke, det gør det rigtigt at straffe to, som har valgt hinanden af egen fri vilje.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-12 15:30

Det, den stakkels Vagn Greve har udtalt sig om, er det urimelige i at nære slægtninge bliver kriminaliserede, hvis de har sex, mens folk med genetiske arvelige sygdomme kan sexe og få børn alt det de orker. helt lovligt...

Men den ældre herre har slet ikke overvejet betydningen for den dysfunktionelle familie.
Hvis der foregår skjult incest i familien, så bliver det selvfølgelig ikke bedre af at incesten bliver lovliggjort efter en vis alder..
--Medierne udlægger det nærmest som om han selv havde interesse i sagen...
Jeg tror at Vagn Greve er chokeret over udviklingen. Han har slet ikke forudset mediernes fortolkning af hans udtalelser.

I splittede familier skal man snarere se på, OM mænd og kvinder, der reelt er søskende, men ikke har levet sammen, måske skal kunne få en dispensation hvis de skulle ende i et forhold med hinanden..
Måske er det definitionen på "søskende", der skal ændres...

Sexuelt forældre/børn-forhold kan jeg slet ikke forholde mig til..

--Men der gælder nok det samme: Hvis den ene af forældrene reelt aldrig har set sit voksne barn før, -møder det og forelsker sig i det, skal DET så fortsat være ulovligt?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-11-12 15:37

Spm drejer sig om sex ml. søskende, vi har en række bestemmelser i straffeloven om at udnytte andres svaghed til at få sex, de kunne passende udvides med et krav om min 18 års alder, som man har i forhold til adoptivbørn mv, i § 223, derefter er man jo pr definition voksen?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-11-12 15:52

Aktuelt er det er halv-søskende par fra Århus der står anklaget for at have fået børn sammen, i Danmark er det strafbart, i det fleste lande i Europa er det lovligt. Der er intet der tyder på at nogen af disse søskende er blevet manipuleret til noget som helst. Så vidt jeg ved er de ikke vokset op sammen, de mødte vist først hinanden da de var unge.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-11-12 16:45

Min far er min bror og min mor er min søster......Det ender vel med, at man bliver sin egen bedstefar.

Næste logiske spørgsmål, må vel så være ægteskab mellem bror og søster - og mellem forældre og børn.

Sku vi ik' liiige.......

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-11-12 16:56

Citat
Sku vi ik' liiige......

Jo Tommy, jeg synes du skulle prøve at forholde dig til emnet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-12 17:04

Der ER brug for at loven bliver ændret...

Netop søskendeparret fra Århus er et godt eksempel på hvorfor..

Hvis søskende først møder hinanden som voksne, --eller hvis en forælder først møder et barn når det er voksent, så er der jo ikke knyttet noget følelsesmæssigt slægtsskab gennem barndommen. Og så burde forholdet være lovligt..
At et barn er adopteret burde aldrig være grund nok til at en forælder lovligt kunne leve sammen med barnet..
Man bør ikke lovligt kunne leve sammen med et menneske, der tidligere har været éns forælder eller søskende.

Og sandsynligvis er der jo allerede søskende eller forældre /børn, der lever sammen og får børn sammen uden at være klar over det nære slægtsskab..

Der er jo en del, der ikke kender begge deres forældre..

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-11-12 19:05

Citat
Jo Tommy, jeg synes du skulle prøve at forholde dig til emnet.
Små slag funny. Det er vist dig, der ikke aner hvad det hele handler om.
Jeg linker lige - læs det, så ved du hvad det drejer sig om.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1859280.ece

Tommy
Sin søns bror

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-11-12 19:31

Sidste sætning i EB-artiklen er vældig fornuftig!

Nu er vi danskere altid klogere end alle andre nationaliteter, fx køber vi ikke et togsystem, der er afprøvet i andre lande, men køber først IC3, så IC4, begge speciiallavede til danske forhold, begge gedigne fiaskoer! Eksemplerne er legio

Hvad har det med søskendesex at gøre, tænker I sikkert?

Det, at det er lovligt i andre lande, men ad-bad-puh strafbart her.

Man kunne jo undersøge, hvordan det fungerer i de mange lande der lever med lovlog søskendesex.

Jeg gætter på det går ret smertefrit, men at der, ligesom i alle andre forhold i livet, også engang imellem dukker et problem op.

Men kun en gang imellem, ellers havde de andre lande nok forbudt det

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-11-12 21:59

Vrøvl vangr. fordi det er lovlig i nogle lande behøver vi ikke at følge trop.

http://www.bt.dk/nyheder/indvandreres-indavl-koster-millioner
Har fortalerne for familiesex spekuleret over, hvilke problemer det kan give samfundet på længere sigt..? Ellers kan I læse linket.

Tommy.
Min egen fætter og morfar

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-11-12 09:38

Citat
Vrøvl vangr. fordi det er lovlig i nogle lande behøver vi ikke at følge trop.

Toomy, du understøtter netop
Citat
Nu er vi danskere altid klogere end alle andre nationaliteter

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-11-12 11:23

Citat
Toomy, du understøtter netop

Citat
Nu er vi danskere altid klogere end alle andre nationaliteter

Sådan kan du godt formulere det, men vi skal vel i bund og grund gøre det, vi selv synes er rigtigt - og ikke hvad naboen synes....?
Danmark og danskerne skal vel ikke agere kejserens soldater?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-11-12 11:30

Skal fremtidens dødsannoncer se sådan ud..?

Familien har endelig fået fred.
Min far, bror, fætter og onkel i egen høje person er afgået ved døden.

Knud Børge Larsen

Lem og Tarm Kommune.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 07-11-12 11:57

vagnr, er der ikke en risiko for, at man får et vanskabt barn, hvis to søskende får et barn sammen, eller hvis en forælder får et barn med sit eget barn?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-11-12 11:59

Jeg tror sådan set jeg har sagt det jeg har at sige her. Jeg synes egentlig at argumenterne imod lovliggørelse er lidt tynde. Men lad mig slutte med at citere fra mit første indlæg i tråden:

Citat
Jeg ender nok med at mene at forbuddet ikke er verdens største problem, så lad os bare opretholde det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-11-12 12:45

Indavl er ikke godt hverken blandt mennesker eller andre dyr, en arvelig sygdom eller defekt vil få dobbelt betydning når begge forældre bærer næsten identiske gener,
jeg tror ikke problemet er særligt stort endnu, det hører vist til sjældenhederne at en bror kan ønske en søster som sex partner - eller omvendt,
men hvad med fremtiden og de mange børn som bliver født efter kunstig befrugtning med en anonym sæddonor? Hvis nu 2 unge mennesker forelsker sig i hinanden uden at vide det mindste om at de er halvsøskende, og hvis det så på et tidspunkt bliver opdaget ved en gentest at de er søskende, skal samfundet så kræve at de ikke må have med hinanden at gøre og sætte dem i fængsel hvis ikke de afbryder forbindelsen?
Der er mange hvis'er set med mine øjne, det er ikke bare et sort-hvidt spørgsmål.
Hvis det var mig som skulle skrive landtes love så ville jeg ikke tillade søskende sex men alligevel lave en kattelem så straf i visse situationer ikke blev aktuelt

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 10 point
Dato : 07-11-12 14:02

Citat
vagnr, er der ikke en risiko for, at man får et vanskabt barn, hvis to søskende får et barn sammen, eller hvis en forælder får et barn med sit eget barn?

Jo, efter hvad jeg har læst i div avisartikler stiger risikoen for medfødte skavanker ved søskendesex fra de normale 5% ved ubeslægtedes forplantning til ca 8%.

Der er masser af menensker med genfejl, der har 50% risiko for at videregive genfejlen til deres børn, dem skulle vi (hvis det var det det handlede om) helt forbyde at få børn.

I konge/fyrsteslægter så man ofte fx blødersygdom, men de havde jo også giftet sig systematisk med hinanden i mange generationer, jeg tror ikke søskendesex bliver et så stort hit.

I spanien er det 200 år siden de ophævede forbuddet mod søskendesex, de havde vel opdaget det hvis der pludselig var masser af vanskabninger i landet af den grund

Jige til o.v.n., straffeloven stiller normalt krav om forsæt, altså at det man gør skal være med vilje, så kvinden der bliver insemineret med brormands sæd på sædbanken, eller de to adoptivbørn der ikke kender deres biologiske forældre vil aldrig blive straffet, som fx den tyske sag der giver anledning til postyret.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 07-11-12 14:35

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 08-11-12 06:19

vagnr, er det ikke et udtryk for lalleglad mangfoldighed, at vi tillader personer, der har langt over 50 % chance for at få et vanskabt barn, muligheden for at få børn, og at det derfor er samme vej at gå, hvis vi så også tillader søskende- og forældresex? Ville det ikke være mest naturligt at holde sig til de ubeslægtede, da man jo heller ikke ser søskende- og forældresex forekomme indenfor andre dyrearter.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-11-12 06:26

Selv tak, PeterTheisen

Til dit sidste indlæg, det er måske nok "lalleglad mangfoldighed", men det er som om Hitler gav racehygiejne et dårligt navn!

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 08-11-12 16:45

vagnr, jeg er bekendt med Hitlers teorier omkring disse ting, men han havde vist også andet syn på tingene og et andet formål. Hvem har gavn af, at man får et misfoster af et barn, fordi man har tilladt søskendesex? Hverken forældrene selv eller samfundet. Desuden må du da indrømme, at det er temmelig ulækkert at have sex med sine egne familiemedlemmer. Eller det gør du måske ikke?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-11-12 17:25

Bortset fra med min viv, har jeg ikke selv følt lyst til sex med familiemedlemmer, end ikke nogle kønne kusiner!

Jeg har heller ikke lyst til at være utro, gruppesex, have sex med mænd, dyr, lollitadukker osv., men det betyder ikke jeg mener det skal være forbudt for dem der har lyst, så længe det er frivilligt fra begge/alle parter. Jeg går ud fra dyrene bider/river/sparker, hvis de er utilfredse

Masser af arvelige sygdomme har en langt højere sandsynlighed for at blive nedarvet, end ved søskendesex, så skal der være racehygiejne, er der masser af andre mennesker der skal rammes, alle skal gentestes før de får børn, ethvert diskotek skal lave gentest inden folk må gå hjem med hinanden, osv in absurdum