/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Cykel 'takker' over, hvad gør jeg
Fra : Brassovitski
Vist : 1308 gange
100 point
Dato : 05-11-12 10:37

Hej
Jeg har en cykel, hvor medbringeren eller hvad det nu hedder i baghjulet takker over, når der trædes hårdt i pedalerne.
Jeg har tjekket kæde og tandhjul (8 stk.) taænderne er fint flade på toppen, så de er ikke ret meget slidte, så de må være OK.
Det må være inde i hjulet, der er noget der skal skiftes. Jeg går ud fra at det fungerer på den måde at når der trædes i pedalerne er der nogle tapper eller lignende der trækker hjulet frem, når der ikke trædes er disse tapper ikke i indgreb (friløb). Er der nogen der kan henvise til det korrekte navn på enheden der skal skiftes, og evt. til en video/billedserie der beskriver hvordan den skiftes, og gerne også et sted online man kan købe reservedelen.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-11-12 10:41
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-11-12 10:42

Hej lige en tilføjelse. Jeg tror delen der skal skiftes hedder en sprocket, i hvert fald i fagsproget.
Så jeg må vist en tur til cykelhandleren. Vil stadig gerne have et link til en video der viser hvordan man skifter den.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-11-12 10:42
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-11-12 10:45
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-11-12 10:46

Øv sprocket er= tandhjul! Fandt det elelrs på en online reservedels handel.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 60 point
Dato : 05-11-12 10:50

Det er jo sikkert under alle omstændigheder noget en cykelreparatør skal kigge på - mon ikke?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-11-12 11:08

Jeg tror faktisk jeg har fundet hvad jeg skal bruge på Youtube, men der kræves noget special værktøj alt efter, hvilken type nav cyklen har, så jeg må nok tage chanchen og skille det af, og så håbe den lokale cykel pusher har reservedelene.

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-11-12 11:09

Tak for svaret marken84. Lukker lige denne tråd, da jeg tror jeg har fundet en løsning, som beskrvet før

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-12 11:21

Opbygningen og vanskelligheden i reparationen afhænger af om der er indvendigt gear og hvilket.

prøv at se denne side, hvor der også er link til reservedele.

du kan ødelægge et gear ved at samle eller spænde i forkert orden.

http://www.cykelaffaren.se/cykelnav.php

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-12 11:50

Nogle indvendige gear "kammer over" hvis gearskifteren ikke er indstillet rigtigt. Den "frie" stilling ligger tit mellem 1. og 2. gear, og kan drille i stilling 1. gear.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-11-12 15:08

Det er udvendigt gear, med 8 tandhjul.

Kommentar
Fra : Eyvind