/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Flavor Stone pander/gryder
Fra : sonjor
Vist : 617 gange
200 point
Dato : 04-11-12 12:22

Hej
Jeg har købt ovenst. køkkengrej hos Ellos.dk. Der skrives, at man kun skal bruge middel/lav varme.
Er der nogen, der har disse gryder og ved, om dette også gælder ved opvarmning før f.eks stegning?
Selvfølgelig kommes olie/smør på inden opvarmning.

Og hvad er middelvarme på et induktionskomfur, hvor max er "9", der er vel ikke nødvendigvis 4½ ?

mvh Sonja

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-11-12 13:30

Jeg menner det 6-7 men det står vist nok i manualer for din kogeplade vist jeg husker rigtig

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 04-11-12 13:44

Nej det står der desværre ikke. Jeg bør altså ikke varme op (med fedtstof) på 9 og så skrue ned (som jeg plejer med de andre gryder/pander jeg har)?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-11-12 14:26

Umiddelbart viser reklamen, at det ikke er "nødvendigt" med den høje temperatur-
Og mon ikke det er det der henvises til.

Altså der skal bruges mindre varme end normalt- og desuden viser den at fedtstoffet ikke er nødvendigt.

http://www.tvins.com/dk/products/flavorstone/flavorstone.php

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 04-11-12 14:34

@smuller54
Joh, men der står også i de papirer, der fulgte med, at varmen ikke må overstige 270 grader, og hvornår gør den mon det ? Jeg tænker på opvarmning af panden med fedtstof, før jeg lægger kødet i.

Det tager jo lidt lang tid at få olie/smør til at brune, ved f.eks. 6. (Jeg er nok bare utålmodig og forvænt med, at mine gamle gryder/pander opvarmes hurtigt ved "9" og evt. "Boost")

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 04-11-12 16:49

Hvis køkkengrejet ikke tåler over 270° skal du selvfølgelig undgå det.
man plejer også at stege ved en del lavere temperatur.

Det har intet med fedtstof på panden at gøre, ud over at nogen bruger fedtetsudseende til at vurdere temperaturen . Ved 270 ° ryger det og der er fare for at fedtet selvantænder.

Godkendelse af svar
Fra : sonjor

Dato : 04-11-12 16:53

Tak for svaret transor.
Ok tak, jeg må prøve mig lidt frem så, jeg kan jo sagtens skrue ned inden det ryger.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-11-12 17:24

Tænker bare at man frituresteger ved omkring de 180 til 200 grader- så man skal da temmelig højt op- for at nå de 270 grader.

Men naturligvis kommer det hurtigt derop og over det hvis der ikke er noget til at aftage varmen.

Du må prøve dig frem i forhold til hvornår fedtstoffet er tilpas- problemet er vel hvorlænge du lader den stå ved højeste varme uden at tilsætte noget.