/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
RENGØRING sorte streger fra kniv i wc'et
Fra : kanduvildu
Vist : 1599 gange
55 point
Dato : 03-11-12 10:36

Jeg er kommet til at bruge en kniv til at fjerne nogle kalkpletter helt nede i wc'et (under vandet)

Men kniven har lavet sorte streger hvordan fjerner jeg disse? Ved ikke om det er fordi emaljen er ødelagt, eller det er kniven som har smittet af

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-11-12 10:54

Ovrfladen i kummen må være ru- og det er ikke så godt.
nårman så skraber med metal, slives der fine metalkorn af , og de ser sorte ud, næsten uanset hvailket metal det er.
Hvis du er heldig er ruheden bare kalk, og så forsvinderstregerne, når du kommer af med kalken. Ruheden kan også være i selve kummenskeramik, fordi der har været berugt for skrappe rengøringsmidler. Mange af købemidlerne er med saltsyre _( godt skjult i deklerationen, med n mærkelige kemiske synonymenavne) som ætser keramikken og gør den ru, så skidt hænger mere fast i fremtiden.

Kom en sjat eddikesyre i kummen og brug børsten nogle gange med en times mellemrum. ggentagtil kummen er ren. eddikesyre er ikke nærså skadeligt.

Accepteret svar
Fra : Tordenkalven

Modtaget 37 point
Dato : 03-11-12 11:07

Citronsyre er noget af det bedste lige til det du søger...kan du får hos købmanden..

Man kan få en pimpsten, så kan tage kanterne af kalk, og som ikke ridser glasuren

good luck

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-11-12 13:12

Almindelig toiletrens indeholder som regel "milde" syrer som citronsyre, sulfonsyre og/eller eddikesyre og vil ved regelmæssig brug fjerne striber af jern i kummen. At den er blevet ru, skyldes formentlig tidligere brug af skuepulver til rensning, og det er ødelæggende for emalje og glasur. Jeg havde en gang en kone, der brugte skurepulver til toiletrensning. Kummen og konen er begge blevet skiftet ud.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-11-12 13:12

Læs: Skurepulver

Kommentar
Fra : prio

Dato : 03-11-12 13:54

Citat
kniven har lavet sorte streger

Jeg oplevede det samme forleden
- de sorte striber forsvandt efter brug af eddikesyre.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 03-11-12 13:56

- har også gode erfaringer med pimpsten
- bedre at bruge end knive, da det ikke sætter mærker, men det glemte jeg liiige forleden.

Kommentar
Fra : kojak48

Dato : 03-11-12 16:32

Kandu

Der er stadig kalk belægning på kummen, derfor "smitter" kniven af.
det tager lang tid at fjerne med "almindelige" rengørings midler.

Tag istedet for en gl. kop el lign, tøm 1 kop vand af toilettet, og tilsæt samme mængde saltsyre 30%, og lad det stå i en halv time, træk ud og problemet er væk.
Samtidig er din kumme 100% ren

Held og lykke
Kojak48

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-12 21:37

'Stregerne' skyldes afsmitning af metallet fra kniven. Det samme sker hvis du f.eks. 'tegner' med en alm. sølvfingerring ...eller sølvkniv/-ske/-gaffel eller lign. på badeværelsefliser/kakler
...eller med en blyant på et stykke papir.

Hvordan fjerner man blyantstreger fra et stykke papir?

Eddikesyre? Sulfo? Pimpsten? Skurepulver? ...eller andre interessante opløsnings- eller slibemidler?

Sikkert, men så er der sgu ikke meget papir tilbage efter 'behandlingen' !

Næeh vel..? Så man bruger såmen et ganske ordinært viskelæder ...eller rågummi

Virker selvfølgelig bedst, hvis overfladen er tør

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 08-11-12 09:02

Lad eddikesyren / citronsyren stå i kummen HELE natten,
så kan du nøjes med at skylle ud næste morgen.
Gentag flere nætter om nødvendigt.
w

Godkendelse af svar
Fra : kanduvildu

Dato : 09-11-12 09:43

Tak for svaret Tordenkalven.

Kommentar
Fra : kanduvildu

Dato : 09-11-12 09:44

Jeg har prøvet flere af jeres forslag, men ingen virkede tilfredsstillende. Jeg gir stjerner til den som var bedst i test.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 09-11-12 09:49

herligt TAK

bliv du ved med citronsyren

OG
Vil du have renset længere nede i kummen, er det en god ide med lidt varmt vand

og så lægge en tabs fra din opvaskemaskine derned en dag du er væk i mange timer

eller på weekend / ferie ..så har du en ren kumme