/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kan man selv knuse stjerneanis ?
Fra : bennymanden
Vist : 1492 gange
100 point
Dato : 02-11-12 12:41

Hej.
Jeg er i gang med at lave julesnaps, og hertil vil jeg gerne bruge nogle gram knust stjerneanis.
Man kan normalt købe det i knust tilstand, men overalt hvor jeg søger lige nu er det ikke på lager og udsolgt.
Nu går mit spørgsmål på om man ikke bare kan knuse nogle af de der stjerner selv, jeg mener med skal og frø og det hele, f.eks. i en blender eller kaffekværn og så ellers bruge det der findelte man får ud af det ?
Håber der er nogle på banen med et godt råd.
På forhånd tak
Bennymanden

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 110 point
Dato : 02-11-12 13:02
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-11-12 13:22

Jeg bruger altid hel stjerneanis (og andre krydderier) til mine snapse, jo mere knust de er, jo mere "snask" er der i snapsen, og jo sværere er det at få den klar, selv efter flere ganges laaaangsom filtrering gennem et kaffefilter.

Desuden er holdbarheden bedre for hele krydderier, det er jo ikke hver dag man bruger stjerneanis, galangarod eller hvad det nu er!

Men glædelig forjul

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-11-12 15:10

Jeg vil anbefale hele stjerneanis, der trækker sammen med de tilsætninger der skal til. 2 - 3 uger plejer at være passende. Mon ikke ca 10 stk skulle være passende til en base, som så fortyndes.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-11-12 18:14

Jeg tror også at det er en fordel at bruge dem hele. det er anisolien, som giver smagen. Ved knuste er det sværere at bevare olien. Hele krydderier er normalt af enbedre kvalitet end de knuste eller færdigstødte.
Hvis du absolut vil knuse dem, er en morter det rigtige redskab.

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 02-11-12 21:51

Tak for svaret piaskov.
Det var præcis hvad jeg søgte - jeg har bestilt et par poser, sammen med lidt andet, og jeg havde ikke lige selv set den pågældende biks - Tak for det Pia, og god week-end.
Til alle i andre: mange tak for de forskellige gode bud.
Nu er det sådan, at jeg har lavet en færdig Julesnaps, hvor der indgår 6 forskellige urter, her er
Stjerneanis een af dem, den skal i mit tilfælde indvejes med 2 gram til et træk (det er svært med de hele stjerner) ..... alle 6 urter skal overhældes med 70 cl. klar snaps, f.eks. Svendborg eller med Vodka, som jeg mest bruger selv ......
det er beregnet sådan, at det skal trække præcis 4 døgn med en nøje afvejet mængde af de forskellige, så filtreres .... og gerne lagre nogle dage - så har man en færdig snaps, den skal ikke fortyndes yderligere (ER AFPRØVET) .... god week-end allesammen og tak .... og glædelig FORjul
Hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-11-12 22:45

Held og lykke med det.