/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
fremløbstemperatur på gasfyr
Fra : risvej07
Vist : 707 gange
100 point
Dato : 01-11-12 20:28

jeg har et gasfyr(beretta), og vil gerne vide noget om gulvvarme.
har lige fået lavet efter syn, (3 mdr.siden) de sidste 2 mdr. har jeg brugt 20% mere varme.
han satte min fremløbstemperatur på 36 grader på gulvvarmen og 56 på vandtemperaturen.
det sidste virker ok,
nu har jeg læst, at jeg kan sætte mine rum-termostaterne til f.eks. 25 grader (-soveværelse).
og så sætte fremløbstemp. på gas fyret til f.eks 21 grader. hvilket skulle gøre at der altid ville være
varme i gulvet, og være billigt i brug, for de fyret køre mere real mæssigt, og har brug for lavere temperatur.
kan dette passe, og hvorfor stiller vvs-manden ikke på denne måde.

mvh
Poul

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-11-12 20:50

nu er det jo også blevet lidt koldere de sidste par måneder. det kunne måske også betyde noget på dit forbrug.

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 01-11-12 20:53

ja. men nu er det sammenlignet med 2010 og 2011

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-11-12 20:54

Du kan vist ikke opnå en højere rumtemperatur end den der er i gulvvarmeslangen.
Altså ikke løbe rundt med 21 gr og forvente 25 gr i rummet.
Med mindre du trækker varme ind fra et andet rum.

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 01-11-12 20:56

det er jeg klar over, de 21 grader, vil blive rumtemp. de 25 grader skulle gør at der altid ville være gennemløb i slangerne, det kunne være 23 eller 30 , 25 er bare et "tilfældigt" valg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-11-12 21:03

Jeg kører også med 36 gr frem, men det er sådan at gulvvarmen i 4 vådrum får returvarmen fra et enstrenget anlæg. Så vandet til gulvvarmen nok er omkring 25 - 30 gr.
Men hvordan det skal være hos dig ved jeg ikke.
Mange start og stop er ikke god økonomi.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 110 point
Dato : 01-11-12 21:25

Princippet er at man skal have en så lav fremføringstemperatur som muligt. Hvis man sætter temp. højere her som vvs'eren har thermostaten "noget at arbejde med" , resultatet er at hvis rummet skulle blive kølet ned vil det hurtigere blive opvarmet til den rette temp. igen.

Godkendelse af svar
Fra : risvej07

Dato : 06-11-12 20:00

Tak for svaret Thyregod8.