/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
placering af solceller
Fra : michaelmoeslund
Vist : 635 gange
100 point
Dato : 31-10-12 20:34

Hej

Har søgt lidt rundt omkring på nettet, efter hvilken vinkel der er mest optimal for solpanelerne

Det lyder til, at vinklen gerne skal være ca 38-40 grader, men er det fra vandret eller lodret??

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 110 point
Dato : 31-10-12 21:00

Tag hældninger måles altid fra vandret,

så det er fra vandret...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-12 21:05
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-10-12 21:07
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-12 22:02

Jeg må lige tilføje:

Den optimale taghældning på 38 grader er jo for at producere mest solenergi,
men set over året står solen jo højere om sommeren hvor behovet er mindst,

dette indikerer at en højere taghældning er bedre om vinteren og totalt set, når behovet er størst.

og så ligger huset måske ikke lige øst vest med syd vendt tag, afvigelsen herfra er også af betydning,
set lidt skråt vil et tag med lav hældning virke endnu fladere.

Så hvis du vil undgå overproduktion eller overhedning om sommeren, vælg en højere tagrejsning...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-11-12 10:04

Svends betragtninger er særdeles fine, når det drejer sig om varmeproducerende solfangere. Når det drejer sig om at sælge elektricitet til skatteyderne, er en ret flad (under 45 grader) taghældning at foretrække - det giver flest kiloWattimer.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-12 11:32

Med de nye/kommende regler for afregning kan det ikke mere betale sig at sælge El til nettet,
vi er gået fra er 6 kW til et 4 kW anlæg, tilpasset vor eget forbrug...

Og det med en hældning over de 38 grader gælder også for El produktion,
hvis du vil prøve at udligene de årlige variationer.

>men er det fra vandret eller lodret??

Hvis du tilfældigvis har 45 grader, gælder de også fra lodret...

Så, når du går en meter ud, går du også en meter op, og der er også en meter tilbage til lodret.
Hvis du går en meter ud og 57,78 op har du 30 grader,
Hvis du hælder meter stokken så højeste ende er 0,5 m over vandret har du 30 grader...

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 01-11-12 19:39

Tak for svaret svendgiversen.

-Følte mig lidt fjollet ved at spørge,men blev lige helt i tvivl..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-12 20:14

Tak for det,

iøvrigt er min kones søn ekspert i sol celle anlæg, så bare spørg igen...