/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Sudoku X-Wing. Skær ud i pap, tak:-)
Fra : Maksimus
Vist : 831 gange
145 point
Dato : 31-10-12 17:22

Hejsa.

Jeg har lige siddet og prøvet at fatte logikken på 3 forskellige sider om X-wing. Jeg er åbenbart for tungnem.
Det er fantastisk at vide at hvis man har f.eks en 4er, 2 steder i samme række, og tilsvarende i en anden række, så kan man se for sig at alle andre 4ere i samme rækker kan udelukkes.

Men hvorfor kan de det? Det er der ingen der forklarer, de forklarer kun at man kan gøre det.
Eller sagt med andre ord, jeg kan bare ikke se svaret. '

Nogen der gider at skære det ud i pap, så selv jeg forstår det?

Tak

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 31-10-12 17:38

Ok.. Jeg tror at jeg forstår det. Men hvis jeg forstår det korrekt, så er det bare ren logik sat i system, uden grund.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 31-10-12 18:55

jamen,... hvis det ikke kan googles, kan det godt tage lang tid inden hjælpen kommer,
medmindre mekanikermanden,.. og sønnen,.. ved det.

kan du ikke starte med et lettere spil / program,.. eller hvad det nu er,
og så træne hjernen,. ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-10-12 21:40

Prøv et program (Sudo) med indbygget HJÆLP, så går det lidt hurtigere en gang imellem.
Du højre-klikker bare på en brik og hjælpen er der med det samme.

Måske samme program jeg tænker på, men bruger det aldrig
derimod er jeg til MahJong, så muligvis jeg blander de 2 sammen.
Men til tider en vild tanke gang der går igang.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 145 point
Dato : 31-10-12 22:14

Citat
kan du ikke starte med et lettere spil / program,.. eller hvad det nu er,

Her troede jeg at ALLE vidste hvad sudoku er
Når du har en x-wing ved du at pågældende tal SKAL være på en af de pladser og du kan derfor fjerne tallet fra andre mulighedder.
Vær dog obs på at det er en rigtig x-wing, den smutter nemt i farten
Prøv at se denne video:

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 01-11-12 15:47

Tak for forslag. Jeg skal nok få set videoen.
Men det ikke st jeg ikke ved hvad x-wing gør, Det er mere at jeg vil vide hvorfor...
Altså hvorfor kan der ikke være andre muligheder. Jeg udvikler mig ikke ved st bruge en teknik jeg ikke forstår.

Og nej, jeg behøver ikke et program med hjælpe funktioner, det er jo netop fordi jeg spiller fantastisk at jeg nu vil lære nyere ting til de mest avancerede sudokuer

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-11-12 20:43

Jeg synes faktisk EXTERMINATOR's lille video er god hjælp til at forstå, hvorfor der ikke er andre muligheder. Hvis ikke du forstår den, så sig til, så skal jeg forsøge, om jeg kan forklare.

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 05-11-12 17:17

Tak for svaret EXTERMINATOR.