/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Dimensionering af varmeinstallation
Fra : sochr87
Vist : 362 gange
55 point
Dato : 31-10-12 12:29

Hej.
Jeg skal have sat 6 stk. 2000W 230V elradiatorer op. Hvis jeg har et 5*2,5mm2 kabel imellem alle radiatorerne og direkte til tavlen som er forsikret med 20A. Burde den installation ikke kunne trække de 6 radiatorer hvis der er fordelt 2 radiatorer per fase, altså 4000W per fase? Det er 230V radiatorer.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-10-12 13:23

I teori ville det nok kunne lade sig gøre i praksis ville den nok ikke komme til at overholde sb regler hvad angår varme,længde mv

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 31-10-12 13:38

En 5*2,5 mm2 kan jo godt klare 20A. Det her kabel er nedlagt i jord udvendigt hen til første radiator så der er gode varmeforhold. Det jeg ikke er sikker på, er om det kan lade sig gøre når det er 230V og den samme nul jeg bruger?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-10-12 17:27

Hvis et rum er koldt, så der er 2+2 radiatorer tændt, er nullen ikke tyk nok.
vh
pbp

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 31-10-12 18:42

Der er ingen problemer med at nullen ikke er tyk nok, der kommer aldrig til at gå en strøm der er større end i en af faseledningerene (ved ohmsk belastning som dette jo er)

Ellers kan jeg kun give rotw ret, en 1,5 kvadrat må ihvertfald ifølge sb kun belastes med 10A i varmeinst. Hvordan det forholder sig med 2,5 kvadrat kan jeg ikke lige huske.

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 31-10-12 20:26

Tak for svar 1901. Jeg mente nok det er sådan det forholder sig. Det er vel det samme som med en 3 faset lysinstallation, selvom jeg ikke forstår teorien bag det. Kan du forklare mig det?

Så vidt jeg husker fra elektriker studierne kan en 2,5mm2 bære ca 21A max under normale varmeforhold og en 1,5mm2 13A. Er der specielle regler for varmeinstallationer?

Strømmen per fase kommer vel ikke over 17,4 A (4000W/230V) på mit kabel. Det er derfor jeg vil have 20A foran istedet for 16A.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-11-12 02:58

I henhold til 801.433A er det ikke lovlig at forsikre din 2,5 mm2 med 20 A henvisning til tabel 801A må ikke anvendes i følgende tilfælled 338
For kabler og ledninger, som kan forventes at blive belastet med en strøm, der overstiger halvdelen af den højst tilladte mærkestrøm for den tilhørende overbelastningbestytelse , i længere ind 3 timer ad gangen.
Note her under det kan freks forekomme ved anlæg til elektrisk opvarmning

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-11-12 03:00

Så du må max forsikre din 2,5mm2 med 16 A