/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Hvad gør I, når motoren . . .?
Fra : Tonganeseren
Vist : 713 gange
500 point
Dato : 28-10-12 22:39

Hvad gør man ved motoren, når den skal overvintre?? Her tænker jeg mest på om der skal fyldes lidt olie oveni cylindrene.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-10-12 22:42

Hvilken motor er det du har ?

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 28-10-12 22:49

Der er lidt forskel på om du har en 4 hk påhængsmotor eller en stor 2takts diseeselhakker...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-10-12 23:45

Du skal ikke komme olie ovenpå cylinderen, men meget gerne iund i den. Der fås olie specielt til formålet. Det er nemmest med en språudåde med forlængerrør og så sprøjte gennem tændrørshullet.
Specialolien bliver bedre hængende på cylindervæggen end normal mortorolie.

Husk at have tændrør i under vinteropbevaringen.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-10-12 23:46

Der er tale om en Honda 15. Firtakts og to cylindre. Herlig maskine til en Limbo 14 fods jolle.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-10-12 01:43

Skal man så tørne motoren efter at have sprøjtet olie (eller hvad det nu er) ind over cylindertoppen???

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-10-12 08:53

Tørn forsigtigt en eller to omgange, uden tændrør, og sprøjt så lidt igen inden du skruer tændrørene i igen

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 500 point
Dato : 29-10-12 12:11

Du kan købe speciel konservewringsolie til påhængsmotorer. Start motoren og sprøjt konserveringsolien ind gennem luftindtaget, indtil motoren går i stå. Alle de indvendige dele er nu konserveret, et - eller for flere år frem i tiden.
Til foråret, når du skal bruge motoren igen, så udtag tændrørrene og gør dem rene. Træk i startsnoren/eller ved el-start, tørn motoren nogle gange for at udlufte cylinderne. Isæt tændrørene og start motoren.

Jeg har brugt metoden siden 1977!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-10-12 12:14

.... jeg glemte at skrive, at du også kan konservere motoren med samme olie - et let lag - som du skal lade blive på motoren- udvendigt - under "motorhjælmen". På den måde, vil da have en "ny motor" at se på, dan dag du afvasker motoren.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-10-12 21:27

Lad den stå som den er, har aldrig set en skrothandler gå og fodre sine moto´re med
hverken det en eller andet.
Og de sælges i dyre domme med og uden garanti.
Det ruster hvis det ruster, og det er så det mindste problem.
Men giv den et ryk eller to gennem hvile-tiden, og den starter garanteret første gang.
Motor´rens olie er det værste at starte en motor op på efter en vinter
da der kan dannes kondens vand som næsten kan få en motor til at sige BANG
de motorer jeg har til at stå hos mig, starter første gang efter en isvinter, og de får intet andet
end en drejning på knastakslen et par gange om vinteren, og åbner du først for tændrøret =
så kommer der fugt ind, som normalt aldrig kan finde derind.
Alt andet er ren og skær penge ud af lommen.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-10-12 22:26

Tak for svaret alka.
Som Midtjyde hælder jeg mere til alkas metode. Men nu prøver jeg din. Tak for rådet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-10-12 08:22

Selv tak Tonganeseren