/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ny Windows 8 bruger
Fra : o.v.n.
Vist : 1243 gange
60 point
Dato : 28-10-12 20:09

Ikke så meget et spørgsmål men mere en sludretråd hvor vi kan dele erfaringer om Windows 8, jeg købte og installerede online.
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL_DIS_ShopHP_FPP_Light
Man har et standpunkt til man tager et nyt, så dril bare jer der kan huske at jeg har skrevet at jeg stopper med Windows når XP ikke kan opdateres mere
Nu er min Windows 8 på plads det gik helt smertefrit med opgradering fra den gamle XP, da jeg havde købt og begyndt at hente Windows 8 på nettet fik jeg en kvittering med en produkt nøgle, jeg valgte at installere direkte (jeg kunne også vælge at installere senere fra skrivebordet) jeg er endnu ikke blevet bedt om at indtaste min produkt nøgle

Hold da op hvor er den flot og nem godt nok er der en masse apps der hvor jeg plejer at have et skrivebord med genveje, men 1 af disse apps hedder Skrivebord og når jeg klikker på den så er den som Windows 7 , det er smart med disse apps som jeg er ved at kende lidt til fra min smartphone så jeg vil ikke bruge skrivebordet ret meget fra nu.
jo der er alligevel et spørgsmål, jeg mangler codecs mon jeg kan installere K-Lite full pakken til Windows 7?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-10-12 20:31

jamen jamen o.v.n dog .
Hvad er der sket med ubunto ??
Eller er det blevet i flydende form som her :
http://www.bdcph.dk/ubuntu_cola_sodavand_lemonade.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-10-12 21:10

På den her computer er det en Linux Mint som jeg kan vælge at køre i stedet for Windows 8
Ubuntu er på en anden computer sammen med Windows XP Pro
På den bærbare er der en letvægts udgave af Linux Mint sammen med Windows XP Home
229 kr. var så billig at jeg blev nødt til at købe, man skal vel følge lidt med i Microsoft verdenen også

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-10-12 21:11
Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 28-10-12 21:12

er det ikke på dansk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-10-12 21:40

Jo den er på dansk og hvis du klikker på Teils link så skal du klikke et par gange mere for at komme til købe siden

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-10-12 22:21

Med mit link kan man se hvilke programmer der kan køre i W8

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-10-12 11:50

ikke megen interesse for Windows 8 endnu? En del af jer Kandu brugere har da ellers før været længere fremme i skoene hvad nye styresystemer angår
Nå så kan jeg fortælle lidt om hvad jeg oplever:
Windows 8 kører fint på min 5 år gamle computer med 1,5 GB RAM, Microsoft anbefaler 2 GB så jeg skal sikkert have købt lidt mere RAM engang, sikkerheden når der installeres noget nyt som programmer for eksempel er blevet starmmet op i sammenligning af Windows 7, der skulle man give tilladelse, her med 8 skal man skrive sin administrator adgangskode, det kender jeg fra Linux og ser som en stor sikkerhedsforbedring der manglede en driver til mit lydkort men den var nem at finde på Trust hjemmesiden ellers virkede al hardware efter opgraderingen
Jeg opgraderede direkte fra nettet og efter et antal genstarter var Windows 8 klar og åbnede i en adminstrator konto, jeg fandt hurtigt ud af at denne konto ikke kunne bruges til ret meget andet end netop at administrere computeren, ingen adgang til mapperne på de andre drev hvor sikkerheds kopierne var, så jeg oprettede en brugerkonto i mit navn, en brugerkonto oprettes med en mail adresse og adgangen til denne konto er koden til mail kontoen, så er man logget ind med alle de funktioner som mail udbyderen giver, i mit tilfælde er det min Windows live mail og alle apps til Skydrive - Outlook mail - Messenger med videre virker med et klik der kan sikkert også oprettes en konto med en Gmail adresse men så skal i vist hente og indstille apps fra Google, det må i Google brugere fortælle lidt mere om

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 29-10-12 12:34

Jeg har opdateret mit windows 7 i forgårds, og det er en kastroffe jeg hader alt ved det!! det er ingen hoved eller hale i det, det virker som et halvfærdig program som var en dårlig idee til at begynde med, jeg er meget tæt på at downloade en pirat version af windows 7 og ligge det på mit system igen, da det ikke ser ud til at man kan gå tilbage.

Dette er intet mindre end det dårligste styresystem jeg nogensinde har prøvet, man kan ikke gøre noget simpelt men man skal bruge 5-6 tryk på alt og man modtager de samme meddelser igen og igen og igen.

Hvordan kan nogen syndes det her er godt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-12 13:39

Den der win 8 købeudgave (uf et grimt ord) hentes den til direkte opgradering eller kan den hentes som en iso fil.
Jeg bliver dæleme nok nød til at erhverve mig en win 8 som er aktiveret.

Ps. Jeg forhøjer med 100 point og en * hvis jeg må spørge her inde i spørgsmålet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-10-12 13:50

Citat
Jeg forhøjer med 100 point og en *
du kan ikke forhøje point i MIT spørgsmål ellers JA jeg installerede direkte fra nettet, jeg fik mulighed for at gemme på skrivebordet og installere senere, jeg ved ikke hvad der ville blive gemt på skrivebordet sandsynligvis en ISO fil?
Nu har jeg en velsmurt ny Windows 8 som bare kører - men ingen mulighed for gen installation jeg undersøger om jeg kan finde en mulighed for sikkerheds kopiering i Windows 8 ellers kommer der et spørgsmål spejling af drevet, det har du jo forstand på eyvind
Citat
hvis jeg må spørge her inde i spørgsmålet
"spørgsmålet" er en sludretråd hvor vi kan dele erfaringer om Windows 8, engang imellem forhøjer jeg point lidt så spørgsmålet kommer frem i lyset, der kommer ingen accept foreløbig så skriv endelig mere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-12 14:02

Ok så henter jeg den.

Du kan lave et image af hele partitionen som pakkes ned til ca. det halve af den brugte del af partitionen.
Så ligger den klar og aktiveret, når det er nødvendigt.

http://www.hirensbootcd.org/hbcd-v98/
En iso fil > brændes > den kan selv boote op og kører Live
Som indeholder Acronis programmet der ligger under backup
Det er ikke den nyeste men den er rimelig enkel at bruge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-12 20:27

OVN
som du skrev:
Citat
jeg kunne også vælge at installere senere fra skrivebordet
Hvornår i forløbet kunne du det.

Jeg er nemlig kun nået hertil
http://peecee.dk/upload/view/389326

Og vil gerne sikre mig, at have den liggende til rep og den slags.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-12 04:30

Muligheden kommer senere end billedet, på billedet kan man vælge at betale 119 kr. ekstra og få en Windows DVD, jeg valgte den billigste løsnimg, det er lige før download begynder at du skal vælge om du vil direkte installere eller installere senere fra en fil på skrivebordet
Citat
Og vil gerne sikre mig, at have den liggende til rep og den slags
jeg har også fortrudt at jeg ikke valgte den løsning, men måske bliver jeg glad for backup med Acronis den slags har jeg aldrig forsket i før nu.
Jeg var på job da du skrev og er først kommet hjem for en times tid siden så du har måske valgt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-12 04:32

Under start af computeren ser Grub loaderen stadig en Windows XP Pro og ikke en Windows 8

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-12 09:23

Jeg har ikke valgt endnu...................for 229 kr. skal der tænkes før der vælges.
Det er en harddisk med Vista og på D: ligger der et image af hele Vista, klar til at rykke tilbage.

Citat
Under start af computeren ser Grub loaderen stadig en Windows XP Pro og ikke en Windows 8

Så har du måske gemt for meget her i dette billede ????????????
http://peecee.dk/upload/view/389357/full

Jeg vælger nok punktet "intet"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-12 09:28

Jeg så lige dette oppe i toppen.
Citat
jeg er endnu ikke blevet bedt om at indtaste min produkt nøgle

Det er måske fordi du installerer direkte, så den laver check med det samme.
Eller den skal aktiveres hos Microsoft.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 30-10-12 09:31

Jeg er interesseret i at hente Windows 8 men vil gerne hente den over nettet på en hurtig bærbar med Vista, men skal bruge det på en stationær som kører Xp. Er det hentede styresystem hægtet på den pc som henter det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-12 09:43

Du skal nok lige se om den XP comp. kan klare det..........med win 8 assistent programmet som du kan flytte over og prøve med................tror jeg.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-12 12:18

Eyvind: Det var XP jeg opgraderede fra og fik ikke muligheden Windows indstillinger, jeg valgte også punktet Intet, alle personlige filer på det drev som Windows 8 kom til at ligge på var nemlig kopieret over på et andet drev

grow: Er det fordi du kan tage den bærbare med hen til en hurtig internet forbindelse? Eller hvad mener du med en hurtig bærbar Jeg ved ikke om Windows 8 bliver bundet til computeren som henter, men brug den computer som skal have systemet til at hente også, så bliver computeren undersøgt af Upgrade Assistant om den kan klare hardware kravene

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-12 12:35

Windows er tilsyneladende allerede: http://peecee.dk/upload/view/389378
jeg har ikke indtastet produkt nøglen under installationen nøglen er sikkert til en geninstallation

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 30-10-12 12:50

æh men hviket et kort brugte i for at betale , Masterkort eller Dankort ?? for jeg har forsøgt med begge ( og jo der er penge på ) hehe

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-12 13:13

Jeg brugte min visa Dankort, det er i en tysk butik selv om Windows er på dansk
man kan vælge at bruge PayPal til at betale i stedet for kort

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-12 14:06

jeg er endnu ikke blevet bedt om at indtaste min produkt nøgle >>>>>>>>>>>>den bruges når man først brænder win8 ned på et medie, og installerer derfra.

Visadankort er brugt her.........jeg skrev bare Visa i korttype rubrikken.

Jeg aner ikke om den er bundet til Vista som brugte til at hente, men den kan lægges på DVD eller en memorystick (pendrive) og nummeret skal så bruges. Jeg tror men ved det ikke, at den binder sig til styresystemet ved installation.

Skal du flytte den nye og uinstallerede win8 ....................så klik på "installeres fra medie"

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 30-10-12 15:30

ja æv det er nok der, har ikke navnet (visa) på mine kort

Kommentar
Fra : grow

Dato : 30-10-12 15:31

o.v.n. Ja det er for at komme på nettet med en hurtig forbindelse. Min XP-computer er ikke koblet på nettet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-12 16:00

Dankortet er vel også et Visakort.

grow.........se her:
To install Windows 8 on another partition, there must be a version of Windows already running in the partition.
Den fremkom i forbindelse med fremstilling af både DVD og USB pen (minimum 3 GB)

Og den kan lægge sig ved siden af den oprindelige windows....................ser det ud til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-12 17:05

Den kontrollerer vist nøglen på nettet, som jeg så det.

Men nu taler den dæleme Engelsk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-12 20:00

Den er vist ved at blive dansk nu.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-12 01:43

Der skal stå Visa på dankortet for at kunne handle i udlandet, i mit tilfælde var en tysk butik som sendte kvittering på min danske Windows 8, et rent Dankort kan ikke bruges i udlandet:
http://alm.nordjyskebank.dk/Dankort
http://alm.nordjyskebank.dk/VisaDankort
det er også gratis at oprette en konto hos PayPal og så kan du handle overalt på kloden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-12 08:31

Jeg handlede også med et Tysk firma, som nok står for distributionen i EU.

Ovn - er din win 8 også "halv-Dansk"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-12 12:01

Citat
er din win 8 også "halv-Dansk"
ikke så vidt jeg kan se, der er ikke dukket noget som helst op på andre sprog end dansk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-12 14:07

Øv så har jeg installeret den forkert.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 31-10-12 14:11

shit kan det ændres ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-12 16:29

Jeg ved ikke om det Engelsk kan ændres til Dansk............... jeg har nok rodet for meget i forbindelse med at lave en DVD og USB og start fra skrivebord. Den er aktiveret men jeg prøver nu at lave en repair hvor den sletter hele partitionen hvor win 8 ligger. Og så håber jeg at den kan geninstalleres med min USB pen som også lige nu er ved at "Resetting your pc" som nok tager en times tid.
Ellers er det nok goodby 229 kr.

Men jeg havde heldigvis lige lavet backup af Vista som så nok kan opgraderes igen.
Og så lige en backup af win 8 partitionen som kan lægges tilbage igen...............håber jeg.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 31-10-12 17:27

Under installation valgte du da vel ikke Engelsk language formodenlig Dansk .. men bør kunne ændres, du kan da ikke smide 229 kr ud for et forkert sprogvalg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-12 18:49

Der er 3 valg.
Engelsk er standard installationssprog
Så valgte jeg Dansk på den 2.
Den 3. blev så automatisk dansk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-12 19:28

Tja - så fik jeg lov til at installere igen.

Efter en sletning af partitionen startede den op til install med USB pen.
Igen vælge dansk
Klik på opgradering...........ind med nøglen.........
Den starter forfra
Igen vælge dansk
Klik på opgradering...........ind med nøglen.........
Den starter forfra
Igen vælge dansk
Klik på ren install...........ind med nøglen.........
Nu installerer den
Det meste er Dansk og landkortet er på Dansk men der er nu 7 GB windows.old
Så noget har den gemt selvom der blev slettet........
Det irriterer mig bare at den ikke er helt Dansk.

Men det er nok min egen skyld.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-11-12 03:54

I som er i tvivl om Windows 8 er noget for jer, prøv at læse om hvordan man installerer Windows 8 hos PC world:
http://www.pcworld.dk/galleri/windows8installation
min fornemmelse er at Windows 8 er skabt til at være på internettet hele tiden, så lad være med at installere på en computer der ikke kommer på nettet, det er næsten en nødvendighed at være tilsluttet internettet for at få installeret det der skal være, det er ikke hele systemet i henter inden installationen, køb en DVD med Windows 8 hvis i absolut ikke vil installere på den computer som henter Windows 8 fra mit link i første indlæg, en DVD koster cirka det dobbelte men så kan i installere Windows 8 korrekt uden at være på nettet

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 01-11-12 10:10

OVN - tak for dit link til PCWorld.......................nu fik jeg den til at hente en stor Dansk pakke.

Nu er dyret dæleme Dansk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-11-12 19:25

Windows 8 trick.
Hvis du ikke kan finde rundt så:
Klik på skrivebordet.
Og du kan lave en ny mappe og omdøbe den til:

GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

Evt. vælg at den kan ligge på skrivebordet
Så skulle den være klaret...............alt er stablet så du kan se det ved at klikke på det nye ikon.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-11-12 01:10

Den vil blive afprøve på min installation, jeg har aldrig set hvad der kan gøres på en windows 7 men kan nu afprøve på min egen Windows 8

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-11-12 18:27

GodMode er en smart måde til at få avancerede indstilling frem
Nu er der weekend igen og min Windows 8 er 5 dage gammel, nye brugere af Windows 8 og dem som overvejer Windows 8 kan komme med på tråden nu da jeg hiver den frem i lyset med lidt mere point, ikke fordi tråden snart bliver lukket men fordi alle skal kunne se "spørgsmålet" igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-12 19:24

Endnu en vej til kendte funktioner er:
Højreklik når start genvejen vises nede til venstre.

ALT+ F4 lukker kørende vinduer når de er åbnet fra "ikon bordet" og foldet helt ud så der mangler et lukke X

En ikke helt ny Zepto "Titan 15 A/B" som endda mangler en driver, åbner på 20 sekunder og er på nettet fra slukket på 50 sek..............det er faktisk hurtigt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-11-12 17:02

Er tråden ved at uddø den får en chance mere med 20 point så nye Windows 8 brugere kan se spørgsmålet igen og komme herind og skrive om jeres erfaringer

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-12 01:20

Tak for svaret Eyvind. tråden er gået i stå ser det ud til, en af os kan oprette en ny tråd om Windows 8 når der er blevet flere brugere af det nye styresystem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-12 10:44

Ja det gør vi og måske med lidt tip.