/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
fingeraftryk
Fra : Rosalil
Vist : 756 gange
100 point
Dato : 28-10-12 16:31

Er der nogen som har erfaring med at lave børnenes fingeraftryk?

Man bruger almindeligvis blæk, men kan man bruge andre ting?

Er der en speciel måde man skal gøre det på for at undgå at der bare kommer en våd plet, uden man kan se fingeraftrykket?

Jeg skal lave det med en flok børn.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 28-10-12 16:46

Jeg har brugt stoftrykmaling.

Det er ikke nogen nem opgave du har sat dig for, Det kilder at få malingen på hånden, så de for det meste knytter hånden.

Jeg kom derfor en klat maling på en paptallerken og en engansserviet over, så var det lidt nemmere.

Jeg har også lavet aftryk i gips, (på låget af en malerbøtte, og borede et lille hul når gipsen var størknt, så kunne aftrykket komme op og hænge) men det var nu nemmest at lave aftrykkene af fødderne

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-10-12 16:49

Så vil det nok være en fordel at bruge noget finger maling som kan vaskes af igen...

Dette kan du så rulle tyndt ud me en gummivalse på et stykke pap/papir og derefter kan børnene sætte fingrene i malingen og derefter over på det materiale som aftrykket skal være på.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 28-10-12 16:56

Tak for de gode foreslag.

Børnene skal lave aftrykket for at se hudens mønstre. Jeg har noget vandbaseret acrylmaling, det lyder som om det kan bruges.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-10-12 19:02

som Nordsted1 foreslår, men jeg ville bruge de der skumgummiklude, til at dryppe malingen på, så et tryk med hånden på skumgummiet og dernæst på det der skal trykkes på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-10-12 19:04

Du skal nok ikke bruge tyndmaling. For at få et tydeligt fingeaftryk skal det være som med en stempelpude. Der skal kun sværte på de højeste dele , ikke ned i fordybninger. få fat ti noget der kan vaskes af . Slagt måske en af den slags tudser.
Børnemeskal så kun led berøre fild med farven på inden de sætter den af på glat papir.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-12 19:04

Ups det var nu også engangsvaskeklude og ikke servietter jeg mente

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-10-12 19:12

Citat
Ups det var nu også engangsvaskeklude og ikke servietter jeg mente

Det tænkte jeg nok

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 30-10-12 14:42

Tak for svaret Nordsted1.

Det var svært at finde ud af hvem der skulle have pointene, for det var jo vigtigt at bruge en engangsklud. Men forklaringen var fin, så deeeeettt.

Det virker helt fint at bruge almindelig vandbaseret maling, altså ikke akvarelfarve, men acrylmaling. Så man kan bare købe noget helt billigt maling når man skal lave fingeraftryk. Og det var sjovt.

Kommentar
Fra : linelli

Dato : 21-07-13 12:13

Ja arcrylmalig skulle vidst være godt at bruge til fingermaling. En af mine veninder har brugt acrylmalig til aftryk af fødder.