/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
vennelån
Fra : Rosalil
Vist : 1153 gange
100 point
Dato : 28-10-12 11:10

Jeg vil gerne låne en ven nogle penge, ca 50000 kr. Jeg har ikke tænkt mig at der skal være renter pålagt men at der er et fast månedligt tilbagebetalings beløb.

På den anden side vil jeg ikke have andre økonomiske udgifter ved det, men hvordan er det med skattereglerne for den slags.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 28-10-12 11:34

Her er lidt hjælp, når man låner ud til venner
( - men pas på, det kan ødelægge et venskab):

http://www.b.dk/job-og-penge/faa-papir-paa-hinanden-naar-du-laaner-penge-ud

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 28-10-12 11:42

Der er risiko ved alt hvad man laver i denne verden, jeg er opmærksom på det kan påvirke et venskab.

Men det jeg først og fremmest ønsker er fakta oplysninger, så man kan lave en ordning der giver så stor og bred sikkerhed som muligt for begge parter.

Men tak, jeg kigger lige på linket.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 28-10-12 11:52

lad vær det ender med gråd og tænders gnisters

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 28-10-12 12:20

@kivi
Du må kunne tjene penge på dine spådomme

Tak Prio, en meget oplysende artikel, som kunne købes hos berlingske.

Der stod nu ikke noget om hvordan man beskatter formuen, men det kan selvfølgelig læses hos skat.
Er der nogen som lige hurtigt kan skrive hvordan formuebeskatningen er sat sammen, jeg bliver lidt forvirret af alle de §'er

Accepteret svar
Fra : prio

Modtaget 100 point
Dato : 28-10-12 13:31

Jeg kan se her, at man sikre sig, at Skat ikke har grund til at tro, at det drejer sig om en gave, ved at betale tilbage via bankkonti, og ikke fx kontant:

http://www.budgethuset.dk/lan-aldrig-penge-af-familie-og-venner/

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 28-10-12 13:43

bitre erfaring gennem et langt arbejdsliv

Kommentar
Fra : prio

Dato : 28-10-12 13:46

I øvrigt mener jeg - ligesom pokerspillerne i nedenståenede link - at det ikke kan give problemer med Skat for nogen af jer med et rentefrit lån, da man jo kun skall betale skat af renteindtægter.

http://www.pokernet.dk/forum/laane-penge-af-venner-skatteregler.html

Der er også gode råd at hente hos familieadvokaterne:
(familielån gælder også venner)

http://www.familieadvokaten.dk/klubben/buy/buy.asp?action=buy&visdokument=261

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 28-10-12 13:58

@prio
Tak for hjælpen, nu tror jeg alle relevante oplysninger er der.

@kivi
Ja man skal ikke kimse af sine erfaringer, men samtidig huske på at man kan have/få forskellige erfaringer.

Jeg er klar over at man skal tænke sig godt om og se på flere aspekter, som strækker sig ud over det sentimentale. Vi har tidligere haft bil sammen, uden problemer. Det er ikke et spørgsmål om at vedkommende er i RKI, ej heller at det ikke kan finansieres gennem banken, der er både garanti og økonomi. Det er udelukkende et spørgsmål om at undgå de dyre renter, i banken. Nu er der vist kun tilbage at mærke efter om jeg tør.

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 28-10-12 13:59

Tak for svaret prio.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-10-12 14:06

Håber du kan blive en smule klogere her:

http://www.banktorvet.dk/artikler/rentefrit-familielaan/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-10-12 14:13

I stedet for linket budgethuset.dk/lan-aldrig-penge-af-familie-og-venner/

burde der stå budgethuset.dk/besøg dette websted og det er skadeligt/

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 28-10-12 14:16

@Katekismus
Jeg har ikke fået problemer ved at linke ind på budgethuset.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-12 15:09

Du bør nok lave en skriftlig aftale og få nogen til at verificere den.

Ps. Jeg kender en del som var flinke og låne penge ud..................de har mistet penge og venner.
Det går som regel galt når der ikke laves holdbare aftaler.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 28-10-12 16:25

@Eyvin

Jeg er klar over at der ligger en risiko i sådan en gestus. Men det modsatte er også set.

Vidste du der er en risiko for at enten barn eller mor dør under en fødsel, alligevel fødes der dagligt børn og flere gør det igen. Man kan også blive slået ihjel eller værre blive handicappet ved et trafikuheld, og her kan man vel tale om en større sandsynlighed. Men du har ret, det er en ulykkelig situation hvis det går galt og man skal virkelig mærke efter om der er tillid og om der er en smal chance for at denne tillid ikke kan bære.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-12 16:31

Jeg skriver ikke måske......................men fortæller om virkeligheden. Det er ikke for at genere dig men jeg prøver at skåne dig lidt, for det mange kommer ud for, når først pengene er lånt ud.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 28-10-12 16:36

Eyvind

Jeg er helt klar over at det ikke er for at genere, og at det er venlig ment. Jeg har også forventet at få det svar, fordi det er oplagt.

Jeg er i denne forbindelse interesseret i at se hvilke muligheder der er for at sikre hinanden bedst muligt.