/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmerør i sort/galvani/plast/messing
Fra : BilstrupV
Vist : 807 gange
100 point
Dato : 26-10-12 11:03

Et gammelt centralvarme-anlæg opbygget ad flere omgange skal ombygges igen.
Følgende materialer forventes anvendt i een pærevælling: sort, galvaniseret, plast og messing.
Hvad siger teorierne om den sammensætning, og hvor kan man finde disse teorier?

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-12 16:05

Varmerør bør være sortrør
Messing fiting skal omklamre jern rør galv/sort
"plast" er ok hvis det er med iltbariere

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-10-12 19:38

brug pexrør til det hele. det koster lidt mere i materialer, men meget mindre i arbejdsløn.
og så er det let at arbejde med.

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 50 point
Dato : 27-10-12 00:01

Jeg har lige bygget stuen om, der er benyttet messing fittings og pex rør fra de gamle rør på loftet ned til radiatorene.
De gamle varmerør er sort rør og så særdeles sunde ud
VVS'eren jeg har rådført mig med sagde god for den kombination.
Nogle få dele ude i fyr rummet er galvaniseret rør, andet er pex, sort rør og messing fittings. Det har ikke voldt mig nogen problemer.
Gammel fast brændsel kedel med åben ekspansion, skal lige siges.

Dog sagde han noget om nogen forholds regler hvis man benytter kobber rør sammen med jernrør, men kobber er DYRT, så det blev ikke aktuelt

Godkendelse af svar
Fra : BilstrupV

Dato : 31-10-12 17:51

Tak for svaret taunusanden.