/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Program til SSD Disk
Fra : EA_HS
Vist : 1561 gange
100 point
Dato : 25-10-12 23:42

Jeg har installeret en ssd disk, i stedet for den fabriksmonterede 'mekaniske'
den lever helt op til forventningerne, og omtale rundt omkring på nettet, (mindst)

til den fabriksmonterede 'mekaniske' HD brugte jeg bl.a. et program der hedder wise care,
http://www.wisecleaner.com/wisecare365.html

til at 'rense' og slette overflødige filer,
programmet indeholder diskfragmentering, som iflg. div. websites,
ikke bør bruges til en ssd disk,

findes der et specielt program til ssd diske,
som erstatning for Wise Care,.. ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-12 01:25

Du bør slet ikke defragmentere en ssd disk, det er et flash drev som ikke tåler at du flytter rundt på indholdet ret mange gange, du kunne heller ikke finde på at defragmentere et usb flash drev vel? Nyd den højere hastighed så længe den varer, og husk regelmæssig sikkerheds kopiering så du er klar den dag disken ikke kan skrives til længere

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 26-10-12 02:19

'Standarden' indenfor programmer, der rydder op ved f.eks. at slette midlertidige filer i 'temp'-mapperne, browser-cacher o.l. er 'ccleaner'.

Det er gratis og gennemprøvet og kan nogle af de ting dit program kan, dog ikke defragmentering, men det skal du jo så heller ikke bruge mere, hvis du ikke har nogen mekaniske harddiske i maskinen.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-10-12 04:02

Citat
Du bør slet ikke defragmentere en ssd disk, det er et flash drev som ikke tåler at du flytter rundt på
indholdet ret mange gange, du kunne heller ikke finde på at defragmentere et usb flash drev vel?

nææ,.. såmænd,.. det er faktisk også det jeg mener med, :
Citat
programmet indeholder diskfragmentering, som iflg. div. websites,
ikke bør bruges til en ssd disk,

.........................................
Citat
Nyd den højere hastighed så længe den varer, og husk regelmæssig sikkerheds kopiering
så du er klar den dag disken ikke kan skrives til længere

Hmm,... hvor længe tror du den kan holde,.. ?

iflg ssd disk,.. test programmet,
ssd life pro (http://ssd-life.com )

er den forventede levetid,.. med mit nuværende forbrug, :
8 år, 8 mdr. og 9 dage altså til,.. 1 Juli 2021
til den tid, er der sikkert kommet noget nyt og endnu hurtigere / smartere,..

men den slags stoler jeg ikke 100% på,
derfor har jeg altid kopier af mine vigtige data, på mindst én anden HD,.. særlig vigtige på flere HD.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Citat
Standarden' indenfor programmer, der rydder op ved f.eks. at slette midlertidige filer i 'temp'-
mapperne, browser-cacher o.l. er 'ccleaner'.

jamen det kan godt være jeg bliver nød til at kikke på CCleaner, !

troede bare at der efterhånden var så mange der brugte ssd diske
så der måtte være udviklet et (simpelt / enkelt / hurtigt) program specielt til formålet,
altså nogenlunde som 'Wise Care' der renser computeren på ca. 30 - 40 sekunder.... ?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-10-12 10:31
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-12 11:15

Hvorfor udvikle noget komplelt unødvendig? Selv om data ligger spredt allevegne på en ssd disk så er søgetiden ikke målbar, der er jo ikke nogen mekaniske dele som drejer rundt når der søges, ny teknologi og nytænkning og i dette tilfælde hører defragmentering fortiden til

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-10-12 13:47

Citat
Hvorfor udvikle noget komplelt unødvendig?

Hm,.. bortset fra diskfragmentering,

mener du så at en ssd disk, ikke kræver nogen form for rensning / vedligeholdelse,
-- igen sammenlignet med en traditionel (roterende) HD. ?

@alka
tak for link,... men har afbrudt win 7 aut. diskfragmentering.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-12 14:08

Citat
mener du så at en ssd disk, ikke kræver nogen form for rensning / vedligeholdelse,
ja - midlertidige filer sletter/overskriver styresystemet automatisk og dine sikkerheds programmer burde sørge for at der ikke kommer noget skidt ind som senere skal renses ud

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 26-10-12 15:43

Ccleaner kan sættes til at 'rense' maskinen, når den starter. Man kan sikkert også sætte den til at rense efter en plan i 'Opgavestyring' - det har jeg gjort med et andet lille program, 'Synctoy' og det kører helt fint.

Jeg er nok ikke helt enig i at styresystemet selv rydder op, men da nok i at problemet med overflødige midlertidige filer nogle gange overdrives.

Cacherne fra browsere, java, flash og de, vist tre, 'temp-steder' kan godt fyldes op med et par gigabyte i løbet af et par måneder.

Der er vel også nogle situationer, hvor rettelse af fejl i registreringsdatabasen kan afhjælpe problemer. Jeg tror ikke lige selv jeg kan huske et tilfælde, men det siges jo...

Enig i dine bemærkninger om at gemme på flere diske - diske bør betragtes som en forbrugsvare på linie med printertoner - noget der slides op og skal udskiftes løbende.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-10-12 16:22

Citat
Jeg er nok ikke helt enig i at styresystemet selv rydder op, men da nok i at problemet med overflødige midlertidige filer nogle gange overdrives.

må godt nok indrømme at jeg er både skeptisk, nysgerrig, og interesseret,
i at behandle disken bedst mulig.

det der undrer mig lidt,.. (måske meget)
er når programmet Wise Care,.. viser følgende :
http://peecee.dk/upload/view/388951
(billedet kan forstørres)

og efterfølgende forbedrer / nedsætter boot-hastigheden fra 36. til 25 sekunder,
er det så noget der er seriøs,.. eller et 'billig' reklame-trick,.. ?

-- den slags er jo set før,...

Accepteret svar
Fra : sferling

Modtaget 100 point
Dato : 26-10-12 17:23

Mange filer, især i samme mappe, sløver et system i visse sammenhænge. Dette gælder nok mindre for SSD, men jeg vil tro at der stadig er en effekt.

Jeg har ikke været ude for så store forandringer ved brug af oprydningsprogrammer, som din henvisning viser, men nok mindre.

Programmer til vedligeholdelse af specielt SSD'er tror jeg man skal vente lidt med at vurdere, for mange ser deres forretning forsvinde og andre øjner et nyt taknemligt marked og så kan retorikken nok blive lidt skinger

Jeg ville mene at det klogeste er at bruge de traditionelle programmer, uden defrag, sørge for at systemet har aktiveret TRIM og, hvad den aktuelle hardware har og så vente til 'nørderne' har fundet ud af, hvad der duer, som f.eks. ccleaner, og hvad der er blålys eller direkte skadeligt.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 27-10-12 17:24

Tak for svaret sferling.

må nok holde mig til CCleaner,.. indtil der kommer noget mere gennemprøvet,

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 27-10-12 20:51

Tja, det ville jeg gøre - selvom jeg også godt kan lide de automatiske løsninger.

Du kan evt. lege lidt med at starte den med 'Opgavestyring', 'Scheduled tasks' er det vist på engelsk - eller lade den rense ved opstart.

Så må vi vente på Columbusægget