/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Svindel på nettet
Fra : pifo
Vist : 540 gange
100 point
Dato : 25-10-12 10:08

For tiden kigger vi efter lejlighed, og vi faldt over en lejelejlighed på Den Blå Avis. Lejligheden skulle efter sigende ligge på Frederiksberg og være meget billig.
Jeg får kort tid efter min henvendelse til ejeren en mail fra en engelsk talende kvinde, der skriver at hun har boet i lejligheden i 2 år, og at det er en helt fantastisk lejlighed med alt, hvad man kan ønske sig. Det eneste problem, hun har, er at hun bor i England og at det kun er hende der har nøgler til lejligheden. I den første mail skriver hun, at det må vi finde en løsning på. Alarmklokkerne ringer naturligvis, men jeg spørger hende, om hvad hun vil foreslå? Om hun kan sende mig billeder, om hun kan sende nøgler til en ven, der kan fremvise lejligheden osv.
Hun svarer mig så:

Citat
Hello Marianne,
As I told you before I'm the only one who has the keys, so I will have to come from UK and show you the apartment.
I can do that, but I need to be sure you are serious people and I don't come for nothing.
After you visit the apartment and decide to take it, you will have to pay one month on renting
in advance (6200 DKK) and the deposit of 6200 DKK as a security deposit so the total will be 12400 DKK.
If you want me to come in Denmark, you'll have to prove me that you have this money.
The easiest modality to prove me that is to make a Western Union transfer of 12400 DKK, on the name of a friend or family of yours in Denmark.
I don't want you to send me any money. Just show me the MTCN number that they give it to you, so I can verify the transfer on their website to see if it is available
After I see the transfer I will buy a plane ticket and come right away and show you the apartment. After I verify it, you can go and take your money back from Western Union.

Please let me know if you agree.
Thank you!

Ja, det er da tydeligt, at det er svindel, men hvordan gør de det? Hvordan kan denne "kvinde" få adgang til mine penge, hvis hun kun skal se MTCN nummeret?
Er der nogen af jer, der kan forklare mig nøjagtig, hvad der sker? Og nej - jeg har IKKE tænkt mig at overføre 12.400 kr hverken til min far eller bror eller nogen anden

Jeg har selv søgt lidt, og jeg fandt denne lille historie, som nok kan få en til at trække på smilebåndet:

http://velopress.dk/?p=3462

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-12 10:19

http://velopress.dk/?p=3462

Det er altså utroligt at mennesker stadig hopper på sådanne ting.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-10-12 10:23

Jeg synes, denne besked til svindleren er helt fantastisk:

Citat
Cyklen er lavet af italiensk Galbani Blåskimmel Ost og tåler derfor ikke direkte sollys – er du stadig interesseret?

og ja, det er køberen tilsyneladende

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-12 10:54

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 25-10-12 11:52

Er du sikker på at det virkelig er svindel? Hun beder dig blot overføre et beløb til en i familien eller en ven, for at se at du virkelig har pengene, så hun ikke skal rejse for ingenting. Hun får ingen penge, hun vil blot se at du har dem.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-10-12 13:06

Citat
Er du sikker på at det virkelig er svindel? Hun beder dig blot overføre et beløb til en i familien eller en ven, for at se at du virkelig har pengene, så hun ikke skal rejse for ingenting. Hun får ingen penge, hun vil blot se at du har dem.

Åh ja, det er jeg ret sikker på, for det er den samme person, der har oprettet flere annoncer på dba med forskellige lejligheder. Hun beskriver at der er pejs i lejligheden, at der må bo dyr, at der er fri parkering og meget andet. Der bor en helt anden i den lejlighed, som jeg reflekterede på, og der er ikke pejs i lejligheden. I øvrigt advarer dba selv imod de falske annoncer:

http://www.dba.dk/frederiksberg-2-vaer/id-86130876/

Men tilbage til mit spørgsmål: Hvordan har hun tænkt sig at få fat i mine penge, hvis jeg gjorde som hun sagde?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 25-10-12 13:15

Citat
Hvordan har hun tænkt sig at få fat i mine penge, hvis jeg gjorde som hun sagde?

Hvis det er svindel, er hendes eneste mulighed at bruge det MTCN nummer du sender til hende, til at hæve pengene. Men om det er muligt, ved jeg ikke.

Western Union skriver:
Citat
The tracking number (MTCN) is the unique reference number assigned to your money transfer. (You may also hear this referred to as the Money Transfer Control Number.) Your receiver will need this number when they pick up their money at an agent location. You'll need it to track your money transfer online or via the customer support center.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-12 14:13

Citat
fun2

Dato : 25-10-12 11:52
Er du sikker på at det virkelig er svindel? Hun beder dig blot overføre et beløb til en i familien eller en ven, for at se at du virkelig har pengene, så hun ikke skal rejse for ingenting. Hun får ingen penge, hun vil blot se at du har dem.

Vås, selvfølgelig hæver hun pengene.

http://www.romasko.dk/westen.htm

Fra ovenstående side

"Til gengæld vil vi stærkt fraråde, at Western Union-overførsler anvendes til betaling af varer købt via internettet. Personer, der sælger varer via auktionssteder som f.eks. ebay, forsøger at give det indtryk, at der med en Western Union-overførsel kan skabes sikkerhed for, at udbetaling til sælger først finder sted, når varen er leveret til køber. Det er ikke tilfældet. "

Hvordan får modtager pengene?

Ud over at medbringe sit pas bør betalingsmodtager kende det såkaldte:

MTCN-nummer (Money Transfer Control Number)
når han/hun henvender sig hos en Western Union- agent, for at få sine penge udbetalt. Vi oplyser straks efter ekspedition MTCN til afsender (dennes pengeinstitut), der selv meddeler dette til betalingsmodtager. På forespørgsel fra udbetalingsstedet oplyses endvidere:

Udbetaling kan finde sted, mod at betalingsmodtager foreviser gyldig legitimation. En overførsel kan IKKE tilbageholdes ved, at afsender undlader at oplyse MTCN-nummeret til betalingsmodtager.

Så på den måde får hun pengene.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 25-10-12 14:25

Betalings metoden virker noget usikker. Hvis jeg blot har et MTCN nummer kan jeg hæve pengene (mod af vise legimitation). Hvordan sikrer de (Western Union) sig at penene ikke bliver hævet mere end en gang? Jeg mener at hvis pifo overfører pengene til en ven, denne hæver pengene via MTCN nummeret, kan en anden så også hæve dem? Eller håber svindlerne blot at de kommer først? De skal vise legimitation når de hæver, så der går vel ikke ret lang tid inden de bliver fanget?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-10-12 16:46

Der er firmaer der LEVER af at sælge disse numre (de skal bare have 20% )

De fleste af disse firmaer ligger i Ghana

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-10-12 18:42

Citat
Hvordan sikrer de (Western Union) sig at penene ikke bliver hævet mere end en gang?

Ja, det forstår jeg heller ikke?

En af mine venner mener, at dette kun er første skridt, og at det formodentlig ikke er denne transaktion, der er kritisk, men at når dette er gjort, så fortsætter historien på én eller anden måde. Altså ved at tilliden bygges op, og jeg så på et senere tidspunkt vil blive udsat for det endelige svindelnummer???

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 08-11-12 06:38

Tak for svaret ans.