/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
For gammelt honning
Fra : BilstrupV
Vist : 844 gange
20 point
Dato : 24-10-12 22:23

Har du oplevet, at honning holder sig i meget lang tid og stadig er godt?
Har du oplevet, at godt honning hurtigt eller over tid ændrer sig og blivert dårligt?

Mvh

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-12 22:30

Honning kan holde meget længe, men når det begynder at krystaliserer, så smider jeg det ud

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-10-12 22:44

Honning bliver ikke fordærvet , men smag og konsistens kan over tid ændre sig .

Hvad man vil accepterer afhænger af brugen og forventningerne.

Det er ikke smart at købe en fin lavendelhonning og så gemme den dårligt lige til den har tabt smagenaf blomsterne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-12 03:34

Købte engang et glas ved en vejbutik, da jeg åbnede den, var det som en sukkerknald,
der blev jeg sg. tosset.
Han havde åbenbart sat noget fra sidste år til salg igen.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-10-12 08:13

Her er lidt om opbevaring og holdbarhed:

http://www.karstenshonning.dk/omhonning.php

Honning kan altså ikke blive for gammelt

Accepteret svar
Fra : Charlottefrich

Modtaget 20 point
Dato : 25-10-12 08:26

Hvis det er krystalliseret, så bruger jeg det gerne til at bage med. Krystalliseret honning kan også lunes over vandbad og bliver fint flydende igen.

Når honning krystalliserer hurtigt, kan det skyldes at vandindholdet er meget lavt og at avleren ikke har rørt honningen tilstrækkeligt inden den blev tappet.

Krystalliseret honning skal ikke forveksles med almindelig fast honning, når bierne har fløjet meget på f.eks. raps.

Nyslynget honning, der kan være ret flydende, som bliver tappet direkte, ændrer sig hurtigt til tyk og mere eller mindre krystalfyldt honning, fordi den ikke er rørt.

Honning der har været opbevaret for varmt (f.eks. i en varm bil) kan også krystallisere ret hurtigt.

Sukkerindholdet i honning er så højt, at bakterier ikke trives deri. Honning bliver ikke "dårligt", som sådan, men forandrer karakter og brugsegenskaber.

Godkendelse af svar
Fra : BilstrupV

Dato : 31-10-12 17:50

Tak for svaret Charlottefrich.