/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
kontakt
Fra : zittapigen
Vist : 936 gange
40 point
Dato : 24-10-12 21:20

hvordan tager jeg 220v ud af 380v? gerne billeder,
jeg har et kabel med 5 led gul/grøn
- blå - brun - sort og sort/hvid
der skal jeg have en vaskemaskine og en tørretumpler sat til plus
jeg skal have strøm ud til en 220v stikkontak med 2 afbryder og et udtag
hvordan skal de afbryder-afbryder-udtrag forbindes med hinanden og hvilken en af dem
køre jeg strøm ind i

håber der er nogle råd mvh Zittapigen

ps. gerne tegninger og eller billeder

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 24-10-12 21:25

Du kan bruge kombinationerne

blå - brun (vaskemaskine)
blå - sort/hvid stribe (tørretumbler)
blå - sort

glem ikke den grøngule, jordforbindelse til begge maskiner

Lav ikke en stikkontakt, klip stikkene og monter ledningerne direkte (husk at afbryde sikringerne)

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-10-12 21:28

Hvis ikke du ved det nu, vil jeg råde dig til at få en kyndig til at lave det, men 230V er blå + en farve (sort eller sort/hvid eller brun) gulgrøn er altid jord.

Men jeg forstår ikke helt din beskrivelse af stikkontakten - 2 afbrydere til 1 udtag ?????

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-12 22:03

Pas på dem!
kommer igen i morgen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-12 23:51

Hvis der er krudt på alle 4 ben (det midterste 5 er jord)

Hvis du står og kigger ind i den stikkontakt med 5 huller er det sådan:

O F J F F .............som er > Nul - Fase - Jord - Fase - Fase

Her er de 5 huller I I L I I
Og jeg ville benytte disse tre: I . J . I altså Nul Jord Fase

Lyseblå til NUL
Gulgrøn til Jord
Brun eller sort eller sort med hvid stribe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-12 23:54

Glem min kommentar jeg læste det som om du havde en stikkontakt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-10-12 10:06

Med den formulering du har tror jeg bestemt at det er bedst at du får fat i en regulær elektikker med ansvarsforsikring.

Det med et udtag til to maskiner, og det med forbindelse til plus er noget vrøvl.

Når du har så mange ledere at gøre forkert med er risikoen stor for at du enten kommer til at sætte spænding på stellet eller får forbundet maskinerne til 400 V.
Lad være med at gøre det selv.

Dertil er det min erfaring efter at have undersøgt et antal ældre installationer , at man absolut ikke kan regne med ledningernes farver. Alt for mange har gennem tiderne brugt dem forskelligt eller i flæng.

Det er rigtigt at gul/grøn kun må være jordleder, men selv det er det ikke alle som følger. Resen af farverne kan man lovligt vælge selv.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 25-10-12 11:14

Som amatør har jeg pillet meget ved stærkstrøm (240/400V eller 220/380V).
Jeg tænder altid strømmen til løse ledningsender og måler med en prøvelampe, hvilke ledninger der er strøm på. Under visse omstændigheder, kan nul også vise strøm.
Som Eyvind skriver, kan der være (bør der være!) jord, nul, og 3 faser.
For at være mere sikker tager jeg en fatning med en almindelig pære i og en ledning uden stik. Det er min prøvelampe nr. 2. Med den checker jeg om den kan lyse mellem nul og jord, mellem nul og hver fase for sig. Rammer du nul og fase får du lys, rammer du fase og fase, har du nok en pære mindre. Rammer du fase og jord, håber jeg, at dit HFI-relæ slår fra; det samme burde ske mellem jord og nul.
Mellem nul og fase får du 240V, og mellem faser får du 400V.
Som udgangspunkt regner jeg med, at gul/grøn er jord (jeg husker ikke, at det ikke har holdt stik), at blå er nul (det holder ikke altid), at fase findes på brun, sort, og rød. Ved tvivl dobbelt-checker jeg som beskrevet ovenfor.
Jeg har før "været i stødet" så tænk på omgivelserne, lige som din påklædning kan også have betydning(handsker, fodtøj kan afbøde dumme handlinger)

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 25-10-12 11:25

Hvor mange AMP mon du har i din 380V installation. Stikkontakter må max. have 13A, vil jeg mene.
På stikkontakterne er der markeret, hvor (jord), nul og fase skal forbindes. Du kan tage een fase til begge stikkontakter eller en fase til hver (næppe nødvendigt - kun hvis meget stort strømforbrug).
Når din stikkontakt er monteret, kan du sætte et stik i men en løs lednings-ende, og når du slukker, må der ikke være strøm i nogen af ledningerne (ellers har du sat den til at afbryde nul).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-10-12 11:54

Enig med transor: Hvis du er nødt til at spørge og risikerer elektriske stød og myggestik, så få fat i én, der kan!

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 25-10-12 11:57

Ja, det bedste er at få fat i en, som kan.
Vil man ikke det, er det bedste at passe rigtig godt på sig selv - og resten af huset...