/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Pick-up til pladespiller
Fra : jakob20
Vist : 510 gange
150 point
Dato : 24-10-12 21:19

Hej alle!

Jeg skal have en ny pick-up til min ældre pladespiller. Det er en Sony PX-LS 100. Jeg har lidt besvær med at finde et sted, som sælger til denne model.

Jeg går ud fra, at man skal købe en bestemt pick-up som passer til denne model?

Kender I en webside eller en forretning i Århus (Badstuerock er spurgt).

Pft!

Jakob

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 24-10-12 22:03

Du skal nok ind på nettet og søge efter en, der findes specielle butikker der stadigvæk har disse ting jeg ville nok begynde med navnet Sony pic-op og kikke mig godt omkring, der findes jo stadigvæk DBA og QXL osv hvor der sælges gramefoner osv.
alan57

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 24-10-12 22:25

De fleste pickup'er passer i de fleste pladespillere, bortset fra B&0. HiFiklubben har flere modeller på lager, fra 249,- til 4699,- Du kunne spørge der.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 24-10-12 22:35

Det er sandsynligvis en "Moving Magnet" (MM) pickup der sidder på den, det skal den nye også være, medmindre du har en MC forstærker. MM pickupperne er som regel de billigste.
Du kan se hifi-klubbens pickupper her:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller-tilbehor/?pageID=80&o=p&b=0

Hvis du fortæller hvilken pladespiller du har, er det muligt at vi kan fortælle om den kan bruge standard pickupper.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-10-12 22:39

Du behøver ikke en speciel Sony pickup. du kan bruge en hvilken som helst der kan monteres på armen. De gamle kvalitetsarme havde huse hvor forskellige typer kunne monteres.

Hvis din spiller har indbygget forforstærker skal den dog passe til den. 9 ud af t0 pickkuper er af magnettypen og vil passe elektrisk ved indbyrdes bytte.
Undtagelserne er :
Krystalpickup . så er grammofonen ikke værd at gemme på.
Mooving coil som er så speciel, at du ville vide det .

Resten er magnetiske . Så bare den passer fysisk, kan du bruge hvad du nu kan få.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-10-12 23:23

Prøv lige denne engelske forretning.

http://www.mantra-audio.co.uk/index.html

Jeg tror det er nemmest hvis du har nr. på pick-up'en ikke nr. på pladespilleren

Jeg har købt pickupper til Technics her.

MVH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-12 23:36

Ja - HiFiklubben ville jeg også gå hen til.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 24-10-12 23:47

I "butikken" som viskinge linker til har de en "Sony ND142G Stylus Ref 135D ", det ser ud til at den passer. Det er "kun" nålen, ikke hele pickuppen. Fordelen ved den løsning er at det er nemmere at sætte den på, men det er sandsynligvis billige kopi nåle.
Jeg er ret sikker på at selv den billigste i hifi-klubben spiller bedre.

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 01-12-12 22:09

Er det hele pick-up enheden eller er det kun nålen? Hvis det er hele enheden, kan man sikkert montere f.eks. en Ortofon eller Shure til en overkommelig pris. Hvis det kun er nålen, kan det nok blive umuligt at skaffe i hvert fald en original. Sony har ikke lavet pladespillere i mange år, men i mange tilfælde findes der ikke-originale, som sikkert er lige så gode. Prøv at søge på Google. En nål skal søges som "stylus".