/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
En sur vaskemaskine
Fra : fleng
Vist : 1052 gange
200 point
Dato : 23-10-12 14:39

Vore vaskemaskine lugter surt og fælt, er der nogen som har et bud på hvordan man fjerner surheden og den dårlige lugt?
Med venlig hilsen Fleng

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-12 14:54

Fundet på nettet...

Sur vaskemaskine og kalkaflejringer

Sur lugt i vaskemaskinen er et hyppigt problem blandt forbrugerne. Grunden til at vaskemaskinen lugter, skyldes belægning på bagsiden af tromlen. Det hjælper ikke at bruge afkalker eller kogevaske, der vil stadig være den rådne lugt.

Grunden til at vaskemaskinen kommer til at lugte skyldes formentlig, at der bliver overdoseret. Overdoserer man vil der komme til sidde sæberester i vaskemaskine, som ikke umiddelbart forsvinder, da vi påfylder vaskemiddel hver gang maskinen tændes.

Sådan fjerner man den sure lugt
- Vask et program på 60 grader igennem uden tøj, med en halv deciliter klorholdig opvaskepulver f.eks. Shine Maskinopvask eller benyt Klorrens til vaskemaskiner. Begge dele forhandles i Føtex, Bilka og A-Z

Er lugten ikke forsvundet helt kan behandlingen gentages, hvorefter lugten langsomt fortager sig.

Sådan undgår man surheden
Find ud af, hvor hårdt dit vand er i det område du bor i, og doser derefter. Er du i tvivl om vandets hårdhed, kan du spørge det lokale vandværk eller teknisk forvaltning.
Vask i ny og næ ved en høj temperatur, for at undgå en bakteriebelægning.

Lad sæbeskuffen og lugen stå åben, når maskinen ikke bruges. Rengør også sæbeskuffen med jævne mellemrum.

Du kan med egne øjne se, hvilke skader hårdt vand anretter på din bruser, elkedel og vandhaner, men desværre er de skader, som kalkaflejringerne medfører inde i vaskemaskinen,ikke altid til at få øje på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-10-12 16:33

Følg brugsanvisningen til maskinen og doseringen på vaskemidlet nøje.

Bl.a. er det normalt i brugsanvisningen at man skal lade lågen stå åben. Det er både godt mod bakterier og for gummiet i bælgen.
Hvis der står vand i bælgen efter vask, så tør det op.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 200 point
Dato : 24-10-12 15:54

Du gør sådan her :
Inge Norus og Forbrugerrådet anbefaler denne kur, hvis din vaskemaskine lugter surt og råddent.

1.Start med at vaske tre gange ved 60 grader med en halv deciliter maskinopvaskemiddel med klor. Efter hver vask skal du tømme trevlesien, som kan stoppe til undervejs.
2.Vask en gang ved 60 grader uden vaskemiddel for at skylle klorresterne ud.
3.Derefter skal du vaske tre gange ved 60 grader med ½ dl eller 30 gram citronsyre pr. gang.
4.Slut af med et skylleprogram eller en 60 graders vask for at komme af med mere belægning.

Alle vaske er UDEN tøj.

Kilde: Inge Norus og Forbrugerrådet

Har lige været det igennem selv og det hjælper bare.
Et stort arbejde men det er det værd.

Godkendelse af svar
Fra : fleng

Dato : 28-10-12 21:43

Vi har nu brugt din anvisning. Det ser ud som om det har virket. Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-10-12 11:17

Det var så lidt .