/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Flyverust - "Magica" - advarsel
Fra : prio
Vist : 707 gange
200 point
Dato : 22-10-12 13:02

Til fjernelse af flyverust på bestik skulle man kunne benytte rustfjerningsmidlet "Magica" - det reklamerer de i hvert fald med.

Men produktet er ikke helt så magisk, for i går fik jeg ødelagt min nye, rustfrie blankpolerede bestik efter brug af "Magica".

Bestikkket fik grimme, grå, matte plamager, hvor "Magica" havde siddet, selvom jeg havde fulgt brugsanvisningen - og er nu nærmest til at kassere.

Møj-ærgeligt, og jeg kan se på nettet, at jeg ikke er den første, der har oplevet det.

Har andre her oplevet det samme?

Har I en sikker måde at fjerne flyverust fra bestik?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 210 point
Dato : 22-10-12 13:09

ScotchBrite/ "grøn rens"/grønne skuresvampe og bestik lavet af 18/8-stål. Cromstål-bestik er lettere at skærpe knivene på, men tåler ikke kemikalier så godt.
Efter brug af skuresvamp skal der poleres op. Det kan ske med Slipol/Slipoline. Spørg hos farvehandler eller materialhandler efter noget til polering af stål.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 22-10-12 13:30

Prøv Matas' Stålrens, det har jeg ikke hørt noget galt om.

"Magica" kan bruges til rustfjernelse på tøj, men hvis man bruger det på bestik, risikerer man, at det ætser.
Det er egentligt for dårligt, at de reklamerer med, at det kan bruges.
Jeg synes, at du sende dem en klage.

Hvis man har hyppige problemer med flyverust i opvaskemaskinen, skal man selvfølgelig forebygge, at det sker, men man kan også placere et par kugler med sammenrullet staniol i bestikholderen - det tager noget af flyverusten.
Staniolen skal skiftes månedligt.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 22-10-12 15:06

Jeg har brugt magica mod flyverust på mit matte bestik i flere år.
Det var nemt og effektivt.
Men så brugte jeg det på nogle blankpolerede knive, og både rusten og den blanke overflade forsvandt.
Mærkeligt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-10-12 15:12
Kommentar
Fra : prio

Dato : 22-10-12 15:41

Citat
Læs her :
http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=56

- jamen, handyman.dk anbefaler jo netop Kihls Magica, som jo netop ikke er så godt til bestik.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-10-12 16:05

Læs kun det første afsnit.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-10-12 16:06
Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 27-10-12 13:31

Tak for svaret pbp_et.