/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Hvilken dns ip?
Fra : z1terapi
Vist : 369 gange
100 point
Dato : 21-10-12 21:53

Hej. Jeg har en Router (192.168.1.1) som har forbindelse med kabel til et access point(192.168.1.50),som igen forstærkes af en wireless extender (192.168.1.254)ud til min pc(192.168.1.201)Den står i en lade langt væk fra routeren). Jeg kan pinge min router fra min pc, men ikke komme på internettet. Jeg tror det er pga. Dns, men kan ikke finde ud af hvad jeg skal skrive som dns adresse? Mine andre pc'er som dog ikke bruger den wireless extender bruger routerens ipadresse som dns, men det virker ikke her.
Hvad kan jeg gøre?
Jeg har Telenor internet.

Hilsen Thomas
Ps. Det er på en Linux maskine

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-10-12 22:20

Hvad har du sat om default gateway? Den bør jo være den samme som din routers ip, altså .....1.1

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 21-10-12 23:25

Din første router 192.168.1.1, får sin DNS via wan interfacet fra telenor. Det er bedst hvis denne leverer Dhcp addresser til access pointet og også sin DNS videre til resten. din gateway er 192.168.1.1
Så bør du kunne få det til at hænge sammen.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 23-10-12 09:19

Det var også min første indskydelse, men det er faktisk forkert. Den skulle have min wireless extenders ip adresse for at kunne pinge routeren. Ellers skete der ingenting??
Jeg mangler noget DNS opslag tror jeg. Den kører med statisk ip, da det er en maskine jeg skal kunne logge på remote. Jeg har logget på routeren og set hvilke dns adresser den bruger, men det hjælper ikke noget at indtaste de samme på pcen.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-10-12 09:55

Citat
Hvad har du sat om default gateway? Den bør jo være den samme som din routers ip, altså .....1.1

???

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-10-12 13:24

god politik er nu at routeren giver addersser til alle. Den extender du har, er det så også en router siden den har en IP også.?? Det er altså ikke en dims med 2 antenner??
hvad kører med fast IP og hvorfor. Sandsynligt du mangler DNS hvis du har fast IP på en Maskine. Jeg ville hellere have reserveret en ip i routeren til denne. Hvis du har lavet fast IP har du så lagt den uden for DHCP området. Så mangler du at finde ud af hvilken IP din udbyders DNS server har. Den skal den PC der har fast ip så have fortalt, og en gateway og en netmaske. Det er altid godt at lave en tegning af nettet.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : gokartn

Dato : 24-10-12 23:28

Nu er jeg ikke den skarpeste haj, men sådan som jeg forstår det så har du adskillige routere sat op efter hinanden, det burde kunne lade sig gøre, men nogle kriterier skal være opfyldt.

Du bliver nød til at køre med statisk op på dine routere, eller har de ikke en chance for at finde hinanden, derudover SKAL dine routere der sidder længere ud på nettet ligge inde i den rækkevidde som din "værts router" har...

Mvh
Gokartn

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-10-12 23:45

Citat
Du bliver nød til at køre med statisk op på dine routere

Statisk eller dynamisk er underordnet. Er der flere routere så må der kun være EN der køre dhcp, men mindre de køre forskelligt subnet.

Som jeg forstår spørgsmålet så er det en router og to access pointer, så jeg antager ikke det er et problem med dhcp og subnetting. Nu ved jeg ikke hvad det er for access pointer, men der er jo nogle indstillinger man kan og/eller bør sætte ind, det er standard gateway, dns, subnet, ip på access point man forlænger/extender. Vælge man og køre med statisk IP på visse computere skal man bruge ip adresserne på den router der er ud af huset, i denne her opsætning.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 25-10-12 09:58

Ja det lyder som en spændende opgave. Jeg gav lidt hints tidligere, Men z1terapi lav os lige en tegning med de oplysninger du har og lige lidt om modellerne. Så sætter vi tal på hvordan det skal skrues sammen. Sådan gjorde man dengang jeg arbejdede. Wireless extender, hvad for en ??.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 04-11-12 19:50

Hej, undskyld jeg ikke har svaret herinde. Jeg regnede med at modtage en mail med info om at der var kommet svar på mit spørgsmål, men det gjorde jeg ikke.
Det hele er endt ud i at vi har trukket et langt kabel som løser opgaven.´
Med venlig hilsen
z1terapi

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 04-11-12 20:06

Så skal du så bare lige lukke spørgsmålet.