/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Snobbede, sure, arrogante tyskere.
Fra : kartoffel88
Vist : 1160 gange
81 point
Dato : 20-10-12 23:17

Er i Berlin med kæresten. Vi har været her i 2 dage. Det er ikke lang nok tid til at bedømme folk i en kæmpe stor by, men indtil videre må jeg indrømme at jeg ikke bryder mig om tyskere generelt/statistisk set. Vi har været på adskillige barer og restauranter, og hvis man ikke taler tysk, så er man ren luft for 8 ud af 10 tjenere/bartendere, og sågar almindelige tyskere på gaden man f.eks spørger om vej.
Jeg bliver meget overrasket når jeg ser et smil i Berlin, det samme oplever min kæreste.
Vi oplevede dog en undtagelse, vi havnede ved et uheld på en bøsse bar, og alle var rigtig flinke.
Men der kan da ikke være meningen at man skal opleve yderlighederne for at få kontakt til et venligt smilende menneske.
Jeg er dybt skuffet. En utrolig smyk og prængende by, med kort sagt, skide sure svin.

Er der andre der har været i Berlin, der kan fortælle mig at jeg sagtens kan komme igen, selvom jeg ikke taler specielt godt tysk, og ligefrem få en god oplevelse? Det ville hjælpe på mit humør at vide at jeg har været ekseptionelt uheldig, i en så dejlig by. Min kæreste er svensker og hun hat aldrig oplevet noget lignede. Jeg er næsten flov over at have inviteret hende til Berlin. Vi skulle have taget til Rom.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 20-10-12 23:29

Det er så åbenbart din oplevelse...

Accepteret svar
Fra : vigil

Modtaget 91 point
Dato : 20-10-12 23:47

Har kun mødt venlige og imødekommende berlinere på mine ture, så du må have været meget mere end uheldig ...?

Måske I kun har været på de hyper-opreklamerede turistspots?
Jeg tror, at du alle steder i verden vil finde vrantne lokale i de områder, hvor turisterne vælter tæt rundt, som ejede de stedet

I nogle dele af Berlin er der så mange danske turister, at man skal vare sig for ugennemtænkte bemærkninger - stort set alle i fx Friedrichshain taler nemlig dansk, da de er danskere - hehe.
Og det kan jo også gøre en lokal lidt træt i venligt-smil-betrækket ....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-10-12 00:09

Jeg har aldrig været i Berlin men dine oplevelser er som du opfatter berlinerne - ikke tyskere som sådan, jeg kan ikke et ord tysk men har kun mødt venlighed og hjælpsomhed blandt de tyskere jeg har mødt både i mindre tyske byer og her i landet, der er ikke så få tyskere blandt mine kolleger på jobbet og de er også venlige og hjælpsomme.
Vær mod andre som du ønsker andre skal være mod dig, det er et gammelt ordsprog og det gælder stadig, mon du selv optræder venligt over for folk du møder? Her i dine indlæg kan man mellem linjerne få en opfattelse af at du har noget at lære hvad angår takt og tone, men du skjuler dig jo bag et alias her på Kandu, jeg håber ikke at du optræder på samme provokerende måde når du møder mennesker in real live? Så ville jeg også være sur og ikke særlig hjælpsom

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 21-10-12 00:54

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er og hvor du kommer fra i DK men sikkert nord fra (er selv årgang 1950) men det har vel ikke noget med Tysklands fortid du tænker på.
Jeg har været så mange gange i BERLIN at du tror det er løgn (skal der ned første uge i dec. 2012 jul) ikke kun på gay/bøsse bar, for der kommer jeg tit, og der er stemning, også alle andre steder og ikke mindst der hvor selv de (TYSKER) kommer.
Jeg har aldrig været ude for det du beskriver, tror du ikke du skal tage dine danske briller af , og din klaphat,så går det meget beder for dig.

Hilsen swarn

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-10-12 10:52

Vi er i Tyskland HVERT år og somme tider mange gange om året.
Har ALDRIG oplevet det du beskriver der.
Tvært imod er de meget hjælpsomme og venlige.
Forstår det simpelthen ikke.

Måske er det din egen attetyde der gør det

Hvis du møder mennesker med et smil er det sikkert du får flere igen.
Prøv at tænk på det ....bedre held næste gang.

For jeg håber for din egen skyld du giver dem en chance til.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-10-12 11:06

Citat
Vi skulle have taget til Rom.

Eller simpelthen have blevet hjemme og hygget jeg med jeres egen selskab...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-12 11:12

Jeg var i Tyskland nærmere Potsdam og Berlin.
Venlighed og imødekommende, er de første ord som falder mig ind.
Jeg taler absolut det dårligste Tysk, man kan tænke sig. Men ingen lod sig mærke med min blanding af Dansk Engelsk Tysk i en forvirret blanding.
En ung pige hjalp mig og min kone med sporvognens billetsystemet og kørte et ekstra stoppested bare for at hjælpe os. Hjælpsomhed eller ...........min fantastiske charme. ???

Vores bil brød sammen en fredag eftermiddag og blev lavet så vi kunne køre videre dagen efter. Det er da flot.

Men men men - jeg oplever også brovtende og anmassende Tyskere i udlandet. De står tit mellem Danskere og andre nationaliteter af samme kaliber.

Og så vigtigst af alt for os......................man spiser godt rundt omkring i Tyskland.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 21-10-12 11:13

Jeg har været i berlin, og har ikke oplevet andet end flinke mennesker, ganskevist kan jeg tale tysk, men det er nok ikke hele sagen, for prøver man at tale deres sprog, så er de som reglen flinke til at svare, men står man og taler kun DK. og de ikke forstår et PIP, er der måske ikke noget at sige til at de opgiver.

Prøv næste gang at tage en parlør med, og så vis dem nogle af standard sætningerne, så er der lidt at arbejde ud fra, og så er der allerede en "lille" samtale / forsøg på samme i gang.

Hav også skrevet op hvor i vil hen (på Tysk) hotellet kan hjælpe, så er det også en hel del lettere.

Med hensyn til bøssebarer, vi boede på Kudam og det var en påske, solen slinnede, til sidst fandt vi ud af, at de udendørs barer hvor der var ledige pladser, efter 5 forsøg og lige så mange bøssebarer blev vi bare siddende, og det var flinke mennesker, selvfølgelig skal man bare acceptere at det er en speciel bar. men en meget sjov oplevelse.

Håber din næste tur bliver mere opløftende.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-10-12 12:02

Citat
men indtil videre må jeg indrømme at jeg ikke bryder mig om tyskere generelt

Man skal ikke rejse til et andet land,med rygsækken fyldt af fordomme.

Jeg har ikke rejst meget rundt i Tyskland,men har da været i Flensborg,Kiel og Hamborg.Synes da tyskerne er meget venlige og hjælpsomme.For nogle år siden,kom vi brasende ind på en lille kro,i Steinberg.I et forrygende tordenvejr,sidst på aftenen.Blev modtaget med "åbne arme".

Da vi havde sommerhus,lejede vi ud til både Tyskere,Nordmænd,Svenskere.....og Danske.
Når de tre sidstnævnte var smuttet,forestod der altid en del rengøring.Når Tyskerne havde efterladt den,var der ikke et støvfnug.....selv brændeovnen var støvsuget...indvendigt.

Jo,jeg kan godt li`Tyskere.

M.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-10-12 21:09

Jeg har heller aldrig haft problemer i hverken Berlin eller i det øvrige Tyskland. Altid søde og venlige mennesker. Og de kan tale engelsk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-12 21:32

Jeg har arbejdet sammen med flere generationer af tyskere,
de første, der måtte flygte hjem fra Stalingrad, kunne kun tysk.
Resterne af Herrefolket...

De næste satte pris på god mad og god betjening,
de havde lidt og sultet i deres barndom,
og de var stadig ikke glade for at skulle stå i kø...

De yngste er helt på linie med os, meget venlige og taler også engelsk,
men der eksisterer stadig undtagelser, mest i det gamle Ehemalige DDR,

Dengang det var statsligt fik man jo ikke drikkepenge,
hvis I stadig ikke lægger 10-15 % oveni, tænker de jo tilbage til dengang,
hvor der intet insetiment var til en ekstra indsats...

Mit råd er, forsøg først på dit hjælpe løse tysk,
sig så du er dansker, og alle tyskere vil hjælpe dig...

Husk at "Danke" betyder "Nej Tak", sig "Danke Sehr" eller "Vielen Dank",
og et god vending i stedet for "Zahlen Bitte" er: Wir möchten gerne zahlen...

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 21-10-12 21:54

Jeg er glad for at høre at det er mig der er galt på den, for det er en rigtig dejlig by.
Så det må være rent uheld... Men jo vi har da også været på en del travle turistmagneter.
Den sidste dag vi var der, oplevede jeg sjovt nok en masse søde folk
Jeg glæder mig allerede til at komme igen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-10-12 22:41

Citat
Den sidste dag vi var der, oplevede jeg sjovt nok en masse søde folk
Jeg glæder mig allerede til at komme igen.

Sådan skal det da lyde...god tur ....næste gang

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-10-12 07:08

Ja jeg har heller ikke oplevet det du skriver måske kan det være den måde man selv er/agere på ?

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 22-10-12 10:53

Tror Tysker er som de fleste - der er nogen ufattelige dumme svin og hensynløse nogen ind i mellem og jeg kan blive virkelige sure på dem og de fatter det godt når jeg bliver gal og skælder ud på dansk at de er gået forvidt og bagefter kommer der en tysker og samler en op og har ens ski med når man er faldet på ski og man ligger laaagt nede og ens ski ligger meeeeget højt oppe.

Men sådan er det vist alle steder, der er de søde, de underlige, de dumme og dem der bare er der.

Jeg er i den grad blevet snydt i Prag og andre steder i Tjekkiet - men tror næppe det er det de gør mest i og har siden tænkt dansker er så flinke bare ser på flertalet her inde og dog mine polske gæster blev faktisk snydt flere gange på Strøget tilbage i 80´erne, men sjovt nok aldrig når de fulgte med en dansker som hjalp dem.

Glad for at din ferie endte med glade mennesker og især.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-12 11:19

Jeg glemte lige, at vi var ude for en ret streng Tysk dame på et hotel nede ved Mosel floden.
Det var sådan en 4-5 dages egen bil-tur med forplejning.
En aften vi kom ned til spisning, stod der en dame med en bunke A4 papir og en masse flasker på et bord og hun spærrede faktisk næsten indgangen til restauranten.
åårh - sagde vi til hinanden, nu er de begyndt at sælge et eller andet smart.
Nå vi går bare uden om ........................stop............ det måtte vi sandelig ikke.
Der stod noget om smittefare og at vi skulle spritte hænderne af efter vask.
Et stk. A4 på flere sprog (incl DK) og et flaske sprit til hver...........uhmmm
Det viste sig at en del hotelgæster, var smittet med noget mavehalløj.
Om morgenen måtte vi ikke selv hente mogenmad men kunne bare sidde og kræve ind.
Hele hotellet blev hovedrengjort.................så vi futtede hjem til DK en dag før tiden.

Det jeg vil sige er, at de tyskere sandelig er effektive når der opstår "noget"

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 22-10-12 11:40

Er der ikke også et ordsprog som hedder tysk grundighed

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-12 13:18

Det hedder vist "ordnung muss sein" men google vil ikke oversætte det ordentligt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-10-12 17:08

Citat
Det hedder vist "ordnung muss sein" men google vil ikke oversætte det ordentligt.

Bare spørg her,er nærmest ekspert i tysk:

Ordentlige mus ses.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-12 18:51

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 24-10-12 18:17

Tak for svaret vigil.

Kommentar
Fra : vigil

Dato : 24-10-12 21:21

Selv tak - heldige kartoffel, som skal afsted igen til Berlin
God tur!