/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kristian Anton Kristensens aner
Fra : Birdie56
Vist : 753 gange
100 point
Dato : 20-10-12 21:03

Ja så er jeg med igen. Og nu prøver jeg at lede efter ham dragonen fra Randers..
Det drejer sig om Niels Kristian Laurits Nielsen (Dragon) måske fra Randers. Han står som udlagt fader til min oldefar Kristian Anton Kristensen født den 8/3-1878 i Øster Brønderslev, døbt i Vrejlev sogn. Det er ikke meget jeg har på ham. Der er står intet i kirkebogen mht. hverken alder eller fødselsdag..
Moderen Terkeline 19/2-1853 Ø.B. er indtil videre forsvundet fra FT 1921 hvor hun stod som enkefrue Kristoffersen under Veggerby.
Men jeg har Lige nu brug for at finde "dragonen" - så jeg kan komme videre..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-12 22:38

Måske skulle du supplere med disse oplysninger fra din første søgning:
"
Min Tipoldemor Terkeline født Christensen født 19.februar 1853 i Øster Brønderslev

Terkeline Christensens forældre og søskende har jeg fundet. Mor: Ane Cathrine Larsdatter født 23/8 1823 og far: Christen Jensen Bøgen død 31/3 1879.

Og så er min Tipoldefar helt forsvundet. Han hed Niels Kristian Laurits Nielsen "dragon-Randers". Han skulle være udlagt som fader ifølge kirkebogen fra Ø.Brønderslev 1878.
"
Her nævnes Terkeline (25 år) nok fejlagtigt som Kristensen med K?
I Vrejlev er hun med Ch og hendes far hed jo Christen...

Kommentar
Fra : Birdie56

Dato : 20-10-12 23:33

Ganske korrekt - det er godt gået af dig Svend Giversen. Men nu skulle det hele vist også være med.

Kommentar
Fra : Birdie56

Dato : 20-10-12 23:40

Jeg har også følgende fra FT 1921:
Navn: Terkeline Kristoffersen Køn: K
Fødselsdato: 19/2
Fødeår: 1853
Stilling i husstanden: Husmoder Civilstand: Enke
Erhverv: Fattighjelp
Fødested: Øster Brønderslev Hjørring Amt
Sogn: Veggerby Herred: Hornum
Amt: Aalborg Stednavn: Hjeds
Har ledt overalt - hvor hun har fået efternavnet Kristoffersen fra!!!! Og hun er ikke umiddelbart begravet på den her egn.
Men jeg må jo bare lede videre!!!!

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-10-12 01:11

Et bud kunne være ham her på 25 år i 1880:

Hjørring, Børglum, Taars, Svendstrup Skolekreds, Sønder Hjøbelund et Hus, 1, FT-1880, C3310
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Niels Kristian Nielsen   57    Gift   Husfader og Jorbruger      Her i Sognet
Birthe Marie Larsen   60    Gift   Hans Hustru      Vrejlev Sogn Hjørring Amt
Niels Kristian Laurits Nielsen   25    Gift   Deres Søn      Vrejlev Sogn Hjørring Amt
Marie Magnusen   22    Gift   Hans Hustru      Sverige
Hanne Nielsen   17    Ugift   Husfader og Husmoders Datter      Vrejlev Sogn Hjørring Amt
Maren Mogensen   80    Enke   Aftægtskone      Ugilt Sogn Hjørring Amt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-12 14:35

Jeg har selv været soldat i Randers, dog ikke dragon, og jeg er fra Skals i Himmerland...

Her er en anden på nettet:

Dragon i Randers Jens Ivarsen Eskildsen forsvinder i 1855
Jens Ivarsen Eskildsen født d. 19. september 1830 i Nibe

Så Randers dragon betyder ikke at man er fra Randers, de kom dertil fra det meste af Jylland.

Og med alle 4 navne der stemmer, passende alder og Vrejlev sogn, det må være ham,
godt fundet vith...

Mærkeligt at vi andre ikke også fandt ham ved søgning i folketællingerne??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-12 21:43

Jeg har nu søgt i folketællingerne på flere kombinationer af de efterlyste,
først da jeg ensidigt søgte på Laurits i nærområdet fik jeg svar,

interessant at vide hvad du vith søgte på?

Og tilsyneladende har den efterspurgte dragon jo allerede en yngre svensk kone,
sikken skandale i den lille by, jeg forstår godt at der ikke står ret meget i Vrejlev kirkebogen...

Birdie betyder vist fugl eller noget fra golf, ikke uægte barne barn??

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 100 point
Dato : 21-10-12 22:00

Der var intet hokus pokus ved min søgning på ddd.dda.dk - jeg søgte bare på niels kristian laurits i Hjørring amt i 1880 - og så dukkede han op med det samme.

Hvis jeg ændrer årstallet til 1890 kommer han her:

Hjørring, Børglum, Taars, Hjablund Egn, Sønderhavens Hede, 1, FT-1890, C3311
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Niels Kristian Laurits Nielsen   35    Gift   Husfader   Kurvemager   Vrejlev Sogn Hjørring Amt
Marie Magnusen   32    Gift   Husmoder      Sverrig
Niels Oskar Nielsen   9    Ugift   Barn      Taars Sogn Hjørring Amt
Magdalene Marie Nielsen   7    Ugift   Barn      Taars Sogn Hjørring Amt
Kristine Nielsen   5    Ugift   Barn      Taars Sogn Hjørring Amt
Karl Anton Nielsen   2    Ugift   Barn      Taars Sogn Hjørring Amt
Hans Nielsen   under et år 22/6 89    Ugift   Barn      Taars Sogn Hjørring Amt

og ændrer jeg årstallet til 1870:

Hjørring, Børglum, Taars, Taars Svenstrup By, S.Hjabelund et Hus, 28, FT-1870, C1837
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Niels Kristian Nielsen   47    Gift   Husfader   Jorbruger   Taars Sogn
Bergitte Marie Larsen   50    Gift   Husmoder      Vrejlev Sogn
Niels Kristian Laurits Nielsen   15    Ugift   Barn      Vrejlev Sogn
Hanne Nielsen   7    Ugift   Barn      Vrejlev Sogn
Andreas Kristian Pedersen   10    Ugift   Tjenestedreng      Vrejlev Sogn
Maren Mogensen   70    Enke   Husmoder   Aftægtkone   Ugilt Sogn
Ane Marie Jørgensen   21    Ugift   Logernede      Jerslev Sogn
Kristine Losine Jørgensen   17    Ugift   Logernede      Taars Sogn

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-10-12 16:08

Måske, vil der være held ved kontakt til denne side :

http://orum.eu/genealogy/getperson.php?personID=I7443&tree=tree1

feb. 1890    Sønderhavens Hede, Hjabelund, Tårs, Børglum [2]
Hjørring amt, Børglum hd, Taars sg, Hjablund Egn, Sønderhavens Hede
Niels Kristian Laurits Nielsen 35 Gift Husfader Kurvemager Vrejlev Sogn Hjørring Amt
Marie Magnusen 32 Gift Husmoder Sverrig
Niels Oskar Nielsen 9 Ugift Barn Taars Sogn Hjørring Amt
Magdalene Marie Nielsen 7 Ugift Barn Taars Sogn Hjørring Amt
Kristine Nielsen 5 Ugift Barn Taars Sogn Hjørring Amt
Karl Anton Nielsen 2 Ugift Barn Taars Sogn Hjørring Amt
Hans Nielsen under et år 22/6 89 Ugift Barn Taars Sogn Hjørring Amt

Godkendelse af svar
Fra : Birdie56

Dato : 29-10-12 15:21

Mange Tak for svaret vith.
Ja det er jo svært at give points til alle. Men Vith du vandt denne gang.
Jeg leder videre med slægten.
Birdie56