/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
kgl bevilling
Fra : krizz20
Vist : 667 gange
60 point
Dato : 20-10-12 14:58

sogn Elias
Herrede Sokkelund
amt København
1943-1963 opsalg 77

viede Knud Anton Hansen og Hedvig Jørgensen
har fået kgl villing til at blive viede men kan ikke læse hvorfor nogen der kan hjælpe

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 70 point
Dato : 20-10-12 15:21

Hvis den vordende brud er/var gravid (med gommen som fader vel at mærke) kan/kunne lysningen springes over ved hjælp af en kgl. bevilling...

God weekend

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 20-10-12 15:30

lysningen ?? spørg jeg nok dumt

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 20-10-12 15:31

Du kan læse lidt mere her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Kongebrev

vic200

Godkendelse af svar
Fra : krizz20

Dato : 20-10-12 15:42

Tak for svaret Stouenberg.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 20-10-12 16:51

Jeg forsøger med min mening om betydningen af udtrykket: lysning:

Lysning blev (bliver?) foretaget i kirken af præsten en fastlagt seneste tid før vielsen. Det er, hvor præsten så annoncerer, at vielsen er forestående, og hvis nogen har noget at indvende imod dette ægteskabs indgåelse, er der så den den fastlagte tid til at protestere mod vielsen (måske den ene er gift i forvejen - eller?)