/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Diesel-Benzin
Fra : sigfrid
Vist : 544 gange
200 point
Dato : 20-10-12 11:33

Er der nogen her på kandu der kan sige om det er rigtigt,at det ikke er godt at have en diesel bil hvis man kun køre korte ture.Og om det er dyrt at få renset partikkel filtret eller hvorfor?
Venligst Sigfrid.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 210 point
Dato : 20-10-12 11:52

Ja det er korrekt at diesel motorer skal varmes igennem og ikke køre for mange korte ture:
http://www.fyens.dk/article/1157730:Bil--baad--camping--Korte-ture-smadrer-partikelfilter
priser for at rense partikel filter kender jeg ikke

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-10-12 12:16

Min erfaring er, at min diesel, kører bedst når den har de lange ture. Den bruger mere brændstof i gns. på de korte ture. Nu er min også flere år gammel (12 år), så det er muligvis derfor.
Der er ikke så meget at spare længere på diesel, som der var da jeg købte den.

Jeg har ikke et partikelfilter, hvilket gør at jeg betaler mere i afgift.

Desuden er der nu nye afgifter på vej:
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/06/07/222827.htm

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-10-12 12:27

Vi kører Hyundai, og partikkelfilteret renser sig selv, muligvis i intervaller. _Jeg har indtryk af at motorer der er født med filteret renser sig selv under kørsel.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 20-10-12 13:00

At partikelfilteret renser sig selv er rigtig nok, men motoren/udstødningsgassen skal ført være gennemvarm, før processen går i gang.
Slukkes motoren inden denne rensning er gennemført, vil motorstyringen forsøge igen næste gang, motoren er varm.
Kører bilen kun korte ture, bliver denne rensning aldrig gennemført og på et tidspunkt, er filteret så tilsodet, at rensningen ikke kan gennemføres.
Men selve motoren kan også tage skade.
Tilsodning af ventiler, er også tit set på dieselmotorer, der ikke kører længe nok.
De daglige ture skal helst være på over ½ times varighed og gerne mere, for at forhindre ovenstående!

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 20-10-12 16:04

Jeg vil lige spørge om firmabiler,kører de uden filter eller skal alle diesler have filtrer?Der er jo mange der kun kører i byerne og kun korte turer

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-10-12 16:48
Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-10-12 18:01

Der er INGEN biler - uanset brændstof - der har godt af, at køre korte ture. En kold motor slides mere ved start og hvis det udelukkende er korte ture er generatoren på overarbejde for, at holde batteriet opladet. Dels bruges der en del strøm ved opstart, men kørelys, el bagrude, blæser etc. skal også fødes og så tømmes batteriet langsomt. En tur på 15 - 20 km sikrer, at motoren bliver driftsvarm og batteriet får strøm på.
Efterhånden som en liter diesel er på samme niveau som benzinen er der ikke den store gevinst i regnestykket. Ganske vist er udnyttelsen større dvs. en diesel kører typisk lidt, eller noget længere på literen, - men besparelsen bliver "overhalet" af diverse afgifter. Så der skal køres mange kilometer om året, før regnestykket hænger sammen.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 20-10-12 18:07

Det var noget jeg ikke anede så nu kikker jeg efter en benzinbil, mange tak, man lære heldigvis noget hver dag, mange tak.
alan 57

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-10-12 18:45

Jeg har lige investeret i en ny benzinbil-(ikke fået den endnu på grund af ventetid) ifølge tests holder den på det opgivet km. pr. liter. Altså 24 km pr liter benzin.

Min nuværende diesel kører omkring 12 km pr. liter.

Jeg kører omkring 2000 km. pr. måned og har regnet på, at jeg nok kommer til at spare min. 600 kr. pr. måned alt efter prisen på diesel og benzin.
Reg.afgiften går fra 4200 til 560 kr. pr. år
Min forsikring daler med 1000,- kr pr. år
Og med yderligere afgifter i vente, synes jeg det bliver en god forretning.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 21-10-12 09:35

Tak for svaret o.v.n..
Også jer andre ,så nu tror jeg at jeg er blevet en del klogere .Tak for det allesammen.
Venligst Sigfrid.

Kommentar
Fra : kenn63

Dato : 21-10-12 19:48

hej sigfrid
benzin til korte ture
diesel til lange ture.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-10-12 23:29

Alle motoren har godt af at blive gennemvarmet, med en diesel motor er det næsten en nødvendighed, men det er partikel filtret som er det største problem med dieselmotor og korte ture.
Tak for accept af mit indlæg, der skete noget mystisk da jeg sendte og der kom et stort tomt hul