/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Fra 4% fastforrentet lån, til Flexlån F
Fra : ganga
Vist : 921 gange
50 point
Dato : 20-10-12 06:54

Hej
Har været nede hos Realkredit Danmark, og fået en snak om evt. at omlægge mit 4% fastforrentet lån som vi har på vores hus, og et andet 3 % fastforrentet lån som vi har opdaget, i forbindelse med et nyt tag.
Lånetiden for begge er 30 år.., og nu er der 23-24 år tilbage på begge.
Det vi kom frem til, var at omlægge det til et Flexlån, hvor ydelsen så er bundet i 10 år.
Konklusionen er at vi vil spare ca. 2000 kr pr mdr., og efter 10 år.., har vi fået betalt mere at, end hvis vi havde det oprindelige lån. - det lyder jo godt nok :)
- men vores rentefradrag falder.., og hvad så efter 10 år..??

Det ville koste os samlet kr. 1500, - for at omlægge...

Der har jo været noget noget omkring Realkredit Danmark i medierne.., synes jeg jeg har hørt..

- er lidt i tvivl om, om man skulle springe ud i det.? - hvad mener i ?? - de lyder jo fristende.., hvad skal man være opmærksom på...??

På forhånd tak...!!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-10-12 10:13

Har selv lige lagt lån om i RD og bl.a. fået et F10 lån. Tror ikke de er ret meget værre eller bedre end alle andre realkreditter. Der er da forskelle, men er de værd at skulle skifte for, hvis man ellers er tilfreds?
Hvis I er unge er det da godt at få høvlet gæld af, men er man ældre (+50) betyder det ikke helt så meget. F10 er efter min mening et forholdsvis sikkert alternativ til fastforrentet, og der er alligevel ingen, der ved hvordan situationen ser ud til den tid, og så er de penge da sparet.
Det bedste - hvis man mener sikreste - er lige nu et 3,5 % fastlån, men det er også dyrere end et F10.
Jeg har delt mit i 2 - altså en del i F10 og en del i fast 3,5% (er bedre end 3% pga højere kurs).
Glem det mindre rentefradrag - det betyder mindre og mindre da det også falder skattemæssigt hvert år p.t.
Men det vigtigste er: Gør det I har den bedste mavefornemmelse med !!!
Held og lykke

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-10-12 10:32

Vi har p.t et 30 årigt lån , med de først 10 år afdragsfrit som F-lån med rentemax på 5%. Gælden er på 1 mio kr. I 2016 udløber det. Med nuværende rente, er vores bruttoydelse 1450 kr. pr. mdr.
Det man skal tænke på er, at ved udløb, er de kun 20 år til at afdrage i, så det bliver en stor "ekstraregning" at skulle afdrage 30 års gæld på kun 20 år!

Løsningen er så, at omlægge lånet igen - tilden tid. De som har været med fra starten på F-1 lån har i dag sparet godt 300.000 kr. i rente pr. mio kr. Alle "specialisterne" har hvert år sagt, at nu stiger renten, den kan ikke falde mere, men ind til nu har der kun været én vej, og det var ned ad.

Selvfølgelig vil renten stige på et tidspunkt - det siger "specialisterne" også. Jeg er ikke "specialist", men jeg siger også, at renten vil stige på et tidspunkt, MEN ingen kan sige hvornår, og det er jo det der er spændende!

Det kan være fristenede for mig, at omlægge til et fastforrentet 3,5% lån nu - for sikkerhedens skyld, men hvorfor skulle jeg betalemere end det dobbelte i rente i de sidste fire år?

Man skal naturligvis have råd til, at sidde til det fastforrentede 30 årige obligationslån med afdrag, når den tid kommer.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-10-12 12:07

alka har ret i sit indlæg, og det vil da være tåbeligt af ham at ændre sit lån nu, men:
Er man ung AF ALDER kan tingene betragtes anderledes og afdrag fordelt over alle 30 år er nok at foretrække.
Vil man alligevel gerne både blæse og have mel i munden på samme tid kan man satse på et F-lån der er afdragsfrit de første 10 år og så få det lagt om igen efter de 10 år samtidig med at man har et fastforrentet lån, der afdrages på.
Det giver ikke helt så stor lettelse som et rent F-lån her og nu, men til gengæld er der en opsparing i det.
Jeg bruger selv denne metode - om man så vil have et F1 - F3 - F5 - eller F10 lån er op til den enkeltes trang til at satse.
F1 lån (som normalt er billigst - og farligst) er ved at være ude af billedet generelt p.g.a. flere faktorer, og flere og flere satser på F3 og F5 lån. Jeg har valgt det "sikre" og alligevel besparende i.f.t. fastforrentet at lave et F10-lån med 10 års afdragsfrihed. Om 10 år lægger jeg det så om igen - til,hvad ved jeg ikke før til den tid.
Før havde jeg F1 og 4% lån - nu har jeg lagt om til det billigere og sikrere 3,5% fastrente og et F10 lån.
Prøv selv at bruge den avancerede beregne på RD's hjemmeside til at fordele dit lånebehov på de to lån for at beregne den ydelse og sikkerhed du foretrækker. F.eks. 400.000 på 3,5% lån og 800.000 på F? lån.

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 20-10-12 14:26

Mange tak alle sammen for jeres indput....
- da jeg ikke er en haj på dette område.., skal jeg lige bruge noget ekstra tid, på at læse jeres indput igennem.., og så udleverer jeg point !!!!

ps. i øvrigt kan jeg røbe, at jeg er 47 år, og min kone 42 år...

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 50 point
Dato : 20-10-12 15:03

Med din alder forventer man vel ikke være sikker på at sidde i huset om 30 år alligevel (jeg gjorde heller ikke dengang ), så en fornuftig afvejning mellem en opsparing i murstenene (afdrag) og lettelse af den månedlige ydelse (afdragsfrihed / F-lån) må være det fornuftigste.
Så er der en vis friværdi i huset den dag, man får brug for det samtidig med at man har en fornuftig ydelse set her og nu.
Husk nu, at der jo ikke er lommer i det sidste sæt tøj, så hvorfor så have mange penge at stoppe deri til den tid, i stedet for at nyde dem nu ?
Du aner desuden overhovedet ikke hvad der sker i den kommende tid (tænk bare på efterlønnen) så at gardere sig 30 år frem er bare omsonst! Næ, en horisont på 10 - 15 år og så må det hele tages op igen - og måske endda før!

Godkendelse af svar
Fra : ganga

Dato : 20-10-12 18:14

Hej Myg..
Du er inde på noget.., du får tildelt "Extraordinær god besvarelse", for det du lige har besvaret...!!, - vil lige høre om du ville tage et Flexlån på 10 år?, i stedet for at køre videre med det vi har nu..? - hvis du var i vores situation..??

Hilsen Allan

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-10-12 18:46

Jeg vil absolut gøre som jeg lige har gjort, nemlig lave 2 lån
Et fastforrentet 3,5% på en del af beløbet (her: 400.000) og et afdragsfrit 10 i år F10-lån på en del af beløbet (her 1 mill.)
Hvordan du vil fordele beløbet og om det skal være F5 eller F10 er lidt op til hvor meget du vil have til rådighed nu vs. hvor meget du gerne vil afdrage.
F5 el. F10 er et spørgsmål om rentesikkerhed i længere eller kortere tid (is i maven )
F5 er lidt billigere end F10 men jeg vil godt give lidt for sikkerheden nu. Jeg er overbevist om at renten kryber stille opad - hvor meget og hvornår ved jeg ikke, men jeg tror det bliver indenfor de første 5 år, og så er F10 jo sikrere end evt. at blive reguleret højere op efter de 5 år.
F1 vil og tør jeg ikke mere! F3 - hvis man er gambler - det er jeg ikke på dette område!
Sker det ikke vil jeg betragte det som enhver anden forsikring, jeg har tegnet, men (heldigvis) ikke har fået brug for.

Helt konkret ville jeg sikkert lade 3% lånet stå (lavere omkostninger) og konvertere 4% lånet til et F10 afdragsfrit (eller F5 hvis du er mere til det). Om 10 år vil jeg så lægge F-lånet om igen. Til hvad kan jeg ikke fortælle lige nu. Vi får se om 10 år (hvis jeg da er her endnu til den tid ).

Skriv gerne igen (mail), hvis du har brug for det - jeg er rimelig á jour p.t.
Held og lykke med det

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 28-10-12 10:48

@Myg

Kan man dele et huslån til to forskellige lån? - Det mener jeg ikke man kan, men jeg kan jo tage fejl.

@ganga
Du skriver at I opdagede at I havde et lån til omlægning af tag på 3%....
Jeg går ud fra at I ikke var klar over hvordan det blev financieret. Men hvilken slags lån er det? - Næppe forbrugslån.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-10-12 18:24

Rosalil@du ta'r fejl for det kan man sagtens. Jeg har gjort det flere gange, sidst lige nu!