/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvor billigt - Grænsehandel.
Fra : EA_HS
Vist : 1072 gange
140 point
Dato : 19-10-12 23:48

det er snart mange år siden jeg har været ovre den Tyske grænse,
den gang var det udelukkende for at hente tobak, øl, vin, spiritus og måske lidt slik / chokolade,
og 'hygge-spise',.. drikke en ordentlig brandert på spritbådene,....

nu ryger og drikker jeg ikke mere,
så hvilke varer / varegrupper, kan det betale sig at hente i Tyskland,

eller,.. hvor meget skal jeg købe,.. for at det kan betale udgifterne til brændstof, (ca. 30 L/ 12 kr)
+ evt. et par 'håndmadder' og en kop kaffe på turen,

hvilke varer et billigst,.. sammenlignet med DK priser (Netto - Fakta - Rema) ,. ?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 20-10-12 00:26

Ja sådan cirka...

Kommentar
Fra : poten

Dato : 20-10-12 00:30

Du kan jo begynde med disse sider og derefter sammenligne med de danske butikker.

God fornøjelse!

http://www.nbp.dk/links/fritid/graensehandel.php

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-10-12 02:38

Sodavand, slik, smør, kød, pålæg mm er billigere i Tyskland
I grænsehandel butikker calles,fleegaard, olign er det hovedsageligt øl vin spiritus,sodavand,slik der er varesortimentet

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-12 03:05

Hvis jeg kom den vej, så var min første tanke:
Resevedel til bil/ MC, elektronik og værktøj.
Mig bekendt sparer du kun lidt Moms, mener det er 12% på nye varer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-12 03:08

Men god tur alligevel, man får trods alt en oplevelse med hjem.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-12 03:09

Tror forresten det er blevet billigere at handle i Sverige, men det er en jo anden sag.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 20-10-12 10:14

Jeg køber en hel del når jeg er dernede. Tobak, papir og øl/vand sparer jeg mest på, men det har du jo ikke brug for.
Jeg køber kød og andre madvarer i Real, det er ikke alene momsforskellen man sparer, det er billigere at handle der.
Her er et link, det kan godt være det driller lidt.
http://prospekt.real.de/wochenangebote-nach-kategorien/alle-angebote.html

Jes

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-12 12:22

Mange har fundet ud af at det kan svare sig at køre lidt længere ned og besøge en Lidl når det gælder dagligvarer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-12 16:01

Da vi bor tæt på grænsen, handler vi ofte i Flensborg,

kan ikke lide real, foretrækker City Grossmarkt, der er lidt dyrere men har bedre kvalitets varer,
især kød og mælkeprodukter.

Ser vi bort fra øl og vin, der iøvrigt købes billigst i grænsebutikkerne,
spares der af drikkevarer mest på cola.

Vi dog sparer endnu mere, 30-40 %, på tandlæge og auto reperationer,
samt klipning, 16 € eller ca 100 kr, det halve af hvad jeg skulle betale i Danmark...

Og så spiser på den kinesiske for ca 10 € med drikkevarer.

Der er nævnt "besparelser" på slik, men unødigt slik er med til at reducere den totale besparelse.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-10-12 16:58

Måske er det mig der ikke forstår at finde de rigtige priser,
men ved at bladre lidt rundt i ’tilbuddene’, ser det ikke ud til at være særlig meget at spare,
-- om noget i det hele taget,

ca.1 kr på et kg. Sukker, … omtrent det samme på Smør,.. Kærgårdens
http://www.graenseguiden.dk/products/kaergarden-250-gram/
og så er det kun i bestemte butikker (tilbud)
altså skal jeg rundt i flere butikker og stå i kø,

her i DK drikker jeg vand, kaffe og
sodavand (Harboes Topform Light),.. til 4,50 kr/ L i Rema 1000
hos Spar Købmænd kan man købe ’Frem’ sodavand til 4,17 kr/L
i Tyskland er sodavand en anelse dyrere,… 5 kr/L

Bilka,.. derimod er noget dyrere med alle varer,
Men der behøver man jo ikke nødvendigvis at handle, man har vel lov at kikke efter tilbuddene,

Umiddelbart kan jeg ikke finde hakket kød (fars), hverken kalv, flæsk, eller oksekød,
I DK betaler jeg ca. 38 kr/kg alt efter fedtprocenten (dog ikke Bilka)

Endnu værre ser det ud med elektronik, det er også dyrere i Tyskland,
selv benzin er dyrere,..

Men det er naturligvis altid en fornøjelse at besøge ’nye’ steder,.. i hvert fald de første par gange,
vi har dog også mange skønne steder i Danmark, så man kunne fx køre et par hundrede km,
og se lidt andet af DK,... i stedet for Tyskland,.. !

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-10-12 17:06

Citat
Der er nævnt "besparelser" på slik, men unødigt slik er med til at reducere den totale besparelse.

skal det forstås sådan, at mange i virkeligheden 'snyder' sig selv,
og at 'besparelserne' måske i virkeligheden er en anelse overdrevet,.. og får folk til at købe noget de i virkeligheden ikke har brug for,... ?

er Dansk eksporteret øl (Tuborg / Carlsberg) ikke anderledes i smagen,..
altså tilsat / mangler tilsat et 'stof' som ændrer smagen i sammenligning med
samme produkter (øl) der sælges i Danmark ... REN Dansk produkt,.. ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-10-12 17:11

Citat
Mange har fundet ud af at det kan svare sig at køre lidt længere ned og besøge en Lidl når det gælder dagligvarer.

hvor langt skal jeg ned,.. tror du,.. ?
har 'de' mon et online / web katalog,... så man ikke kører forgæves,..

-- mener det koster jo, for hver km,...

medmindre altså man skal derned af alligevel,...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-10-12 17:26

Citat
Måske er det mig der ikke forstår at finde de rigtige priser,
men ved at bladre lidt rundt i ’tilbuddene’, ser det ikke ud til at være særlig meget at spare,
-- om noget i det hele taget,

Næh, der er egentlig ikke særlig meget at spare hvis man udelukkende kører efter dagligvarer.
Øl, vin og vand kan der jo godt være noget at spare på - men det bruger du jo ikke, så køb ved den lokale...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-12 17:46

Jo, der er meget at spare, også på daglig varer, med kun 7 % moms og ingen fedt afgift.

Der er også Lidl butikker i Flensborg, så hvorfor køre længere?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-10-12 17:46

Danskerne har nu sparet
120.796.625 kr.
ved brug af Grænseguiden,.................

Hmm,.. noget af en påstand,..
kan 'firmaet' have økonomiske interesser i at villede forbrugerne.
måske lidt 'penge under bordet' ... ændrer lidt på de optimistiske priser,...

måske havner de i programmet, - DR/Kontant - i nær fremtid.
http://www.graenseguiden.dk/

eller skal man 'bare' have specielle evner for at finde tilbuddene,. ?

omtrent samme taktik bliver brugt i Bilka,dk
prisen sættes ned på én vare,
når kunderne kommer ind i butikken synes de ikke at de kan være bekendt,..
kun at købe 'tilbuds-varen',.. og propper også et par af overprisvarene i kurven,

slut-resultatet bliver at hele indkøbet bliver dyrere end lavpris butikkerne,.. NETTO, mm.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-10-12 18:02

Citat
omtrent samme taktik bliver brugt i Bilka,dk
prisen sættes ned på én vare,
når kunderne kommer ind i butikken synes de ikke at de kan være bekendt,..
kun at købe 'tilbuds-varen',.. og propper også et par af overprisvarene i kurven,

Ja, der er jo de kunder der tumpede nok til at gå i den fælde...

Kommentar
Fra : netop

Dato : 20-10-12 18:05

Man skal sandelig ikke køre ret langt efter varerne før det bliver for dyrt at spare et par kroner...

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 20-10-12 18:09

TAK og atter tak EA_HS.

Når jeg står der i Fleggaard og Calle - så er der besparelser på at købe sodavand med hjem og det gør vi i stor stil og der kan være tilbud på enkelte sprut flasker men man skal se sig godt for - for f.eks Baily og Gajol kan være billiger i DK hvis der er på tilbud.

Sjovt jeg er altid kommet hjem med Nutella ved fastisk ikke om det kan findes billiger i DK - der er altid en slik ting som er et godt knaldtilbud men resten kan ofte købes lige så billigt i Netto eller hvis man holder øje med tilbudsavisen eller som jeg altid shopper efter tilbudsugen.dk.

Kommer også gerne hjem med andre ting som hverken være dyrer eller billiger som er vær at nævne men når man hun handler ind alligevel røg det med på vogen

Min fornemmelse har altid sagt mig at det langt fra kunne betale sig på de fleste vare men er altid øffe ud og nej vi er aldrig kørt i dageligevare butikker.

Og tak for beregne turen med - måske ville jeg ikke selv lægge håndmadderne oveni men i hverfald benzin og bro/færge skal have tjent sig hjem og så måske man lige skulle regne time lønnen ud også

men hvis du planlægger hjemmefra kan det sikker godt gå hen og blive sjovt - men hvis du ikke skal have sodavand så regn godt efter.

Det kan godt betale sig at handle i Svetige - de er billiger med en del vare og andre ting, regner med at vi tager der over og køber ski og skistøvler - men der skal regnes efter først... for hvis jeg spare 300 på hver par ski til manden og mig og måske 500 på hans støvler - hva har det så kostet os at kører derover og ikke mindst hva koster bro/færge? Men er vi I Sverige fylder vi altid bilen op med diver og især godis

Kort men godt - regn efter og ja lidt spare man på og resten er nogenlunde det samme.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-10-12 18:13

Citat
Jo, der er meget at spare, også på daglig varer, med kun 7 % moms og ingen fedt afgift

moms eller ikke moms,... hvilke varer taler vi om,... (ikke tobak / spiritus) ?
evt. link,

og hvilken 'familie regner du ud fra,.... ?

jeg leder efter såkaldte 'uundværelige' varer,.. altså ikke luksus som slik, spiritus osv.
altså ganske alm. dagligvarer / overlevelsesvarer,

'Tyskland' ligger jo ikke på hvert gadehjørne som NETTO, Fakta, Rema,.. o.lign.

jeg skal bruge for ca 350 kr, i brændstof (+ alm, slid)
så der skal virkelig proppes mange varer i 'kurven / vognen'
vel og mærke de RIGTIGE varer, til de RIGTIGE priser,

for at få fat i de bedste tilbud .... og spare i forhold til DK
skal jeg rundt i flere butikker,.. så et eller flere 'forfriskninger' mad, mm. bliver nødvendig,
pris måske 150 kr.---- i alt ca. 500 kr,

det er måske muligt i forbindelse med - store fester- konfirmation, bryllup osv.

som 'ugentlig indkøbstur',... har jeg svært ved at se besparelsen,
+ der er spildt en hel dag,

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-10-12 18:23

Citat
Det kan godt betale sig at handle i Svetige - de er billiger med en del vare og andre ting

Jaa,.. måske,
men det bliver lige lovlig langt fra Jylland,.... (transport)

og ligefrem flytte til Sjælland,.. vil nok blive for dyrt i husleje, mm.

der er visse fordele ved at bo forskellige steder,
mange steder får vi i provinsen, 'billige' fisk, kød, og grøntsager direkte fra 'producenten',..

nogenlunde det samme med frugter,... !

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-12 18:42

Citat
men det bliver lige lovlig langt fra Jylland,.... (transport)

Lej en mini bus og lav en fællestur for familie og venner.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 140 point
Dato : 20-10-12 18:54

>Danskerne har nu sparet ...

Nej totalt set sætter vi penge til,
varer køres fra langt fra Danmark ned over grænsen, hvorefter danskerne kører dem tilbage igen.

Spild af resourser og store tab i afgifter, der kunne gøre godt herhjemme,
sæt priserne og afgifterne lidt under de tyske og svenske, og grænsehandelen vil vende...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-12 19:18

Vi drikker en Mummelmand (slags Jægermeister) og den koster 89 kr.hos Aldi i DK
Overalt i NordTyskland koster den 37,5 (5 Euro) hos Aldi
Den fås kun hos Aldi

Sidst hvor vi var på vej hjem fra Berlin/Potsdam købte vi 24 flaske med hjem sammen med lidt øl fra "Harboe"
Vi nyder en lille Mummelmand som medicin Lør/søn ................... så der er til et par år.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-12 19:32

Der er også nogen der kombinerer indkøbsturen med en billig reparation på bilen, altså stiller bilen på et værksted efter forudgående aftale og køber ind mens den bliver repareret.

At det er det glade vanvid er stensikkert, men regeringen gør jo næsten intet for at bare at nedsætte de afgifter lidt.

Nu skal danske vogmænd betale kilometerafgift fra næste år, og der er kun os slutbrugere til at betale regningen i sidste ende.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-12 19:44

Nåe ja - vi fik også lige en ny generator for Ca. 4000 kr. (DK) i Flensburg mens SOS betalte et hotelophold ...................................men altså at få en ny generator til en Citroén Xantia monteret fra fredag eftermiddag til til lørdag formiddag på et Bosch Værksted som ellers var ved at lukke ned til weekend - det er dælme flot.

Det var nok lidt udenfor tråden, men det skulle lige ud.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-10-12 22:08

Citat
TAK og atter tak EA_HS.

Når jeg står der i Fleggaard og Calle -...........................................

@Tak_for_hjælpen

jeg tror det sker for mange andre end dig,... ALT for mange,. måske,..

Citat
>Danskerne har nu sparet ...

Nej totalt set sætter vi penge til,
varer køres fra langt fra Danmark ned over grænsen, hvorefter danskerne kører dem tilbage igen.

Spild af resourser og store tab i afgifter, der kunne gøre godt herhjemme,
sæt priserne og afgifterne lidt under de tyske og svenske, og grænsehandelen vil vende..

@svendgiversen
kunne ikke være mere enig,...

gad vide hvad der ville ske,.. hvis alle danskere kun / udelukkende købte dansk,... ?

Citat
Der er også nogen der kombinerer indkøbsturen med en billig reparation på bilen, altså stiller bilen på
et værksted efter forudgående aftale og køber ind mens den bliver repareret.

@LuffeA ----- og @Eyvind
Ja,.. det kan jeg så bedre se en besparelse i,..............
Danmark kunne åbenbart lære et par fiduser af Tyskerne,....

---------------------------------------------------------------

i TV programmet 'Luksusfælden' (TV3)
var der en udsendelse om en familie der havde problemer med økomomien,
og samtidig renoverede på en ældre ejendom,

de havde også en ide om / troede det var meget billigere at handle i Tyskland,
lige indtil 'Programmet' sendte dem begge ud at købe ind, (samme varer)

manden til Tyskland,
konen til lokale danske butikker,
efter begge regnestykker blev gjort op (alt incl.)
viste det sig at være så lille forskel i priserne, at de fuldstændig ændrede holdning,

samtidig med at den tid der blev brugt på indkøb og kørsel til / fra Tyskland,
blev der ikke renoveret på huset,..
derefter stoppede de med at handle i Tyskland.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 21-10-12 20:27

Tak for svaret svendgiversen.................
bare synd at resten af befolkningen ikke tænker sig bedre om,...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-12 21:02

Selv tak,

jeg må indrømme at jeg personligt heller ikke gør det,
som pensionister i grænselandet tænker vi mere på vor egen økonomi.

Der er meget at spare for os syd for grænsen, og der noget er helt galt for dansk økonom...i