/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Bogføring af 115% afskrivning
Fra : henrikkrebs
Vist : 769 gange
500 point
Dato : 18-10-12 18:50

Mit firma køber en maskine til 100.000 kr

Men traditionel 100% afskrivning er det nemt nok at bogføre:

Debet anlægsaktiver 100.000 kr
Kredit bank 100.000

Men hvordan med 115%?

Debet anlægsaktiver 115.000 kr
Kredit bank 100.000
... hvad så med de sidste 15.000?

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 18-10-12 21:24

Hej

Som jeg har forstået det - så skal du bogføre 100% som sædvanligt.

Det er i skattenoten til selvangivelsen at der skal ligges et højere fradrag ind.

Der er allerede nu mange firmaer som afskriver efter et princip i regnskabet og et andet i selvangivelsen.

Dette er fuldt lovligt.

Hvis I ikke har en revisor til at udarbejde selvangivelsen - så bør I nok på dette ene punkt få lidt ekstern hjælp.

Venlig hilsen

Leo Pedersen

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-11-12 00:14

Revisorer kan med deres rutine lette arbejdet en del, men de tre jeg har været tæt på med mit regnskab har alle dumpet på det professionelle område. Det har været et enmandsfirma, et 5-mandsfirma og en af de helt store.

Nej - ikke 100% som sædvanligt. Sædvanligt = lægge aktivet ind på din 'sædvanlige' konto for anlægsaktiver, men loven kræver udtrykkeligt at den lægges ind på en særskilt konto.
Så lærte vi det! Også de revisorer der ikke lige var med og troede de kunne klare det hele med skatte-korrektioner.

Jo jeg kender udemærket forskel på virksomhedsregnskab, skatteregnskab og skufferegnskab.
Iøvrigt har jeg kun gidet eet regnskab - skatteregnskabet. Og virksomhedens ejere (det er osse mig) har så måttet leve med at min 25% afskrivning ikke giver et 'retvisende billede'.

Men spørgsmålet gik altså på at benytte et almindeligt dobbeltbogholderi til 115%-afskrivning. Måske utaknemmeligt at jeg ikke vil betale 3 - 8000 kr til en revisor for et godt svar, men jeg kan da om nødvendigt hæve pointene til 1000

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-11-12 00:16

Hm kunne ikke få hævet til mere end 500. Send bare en 'ekstra-regning'

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 500 point
Dato : 02-11-12 08:15

Hej

OK - jeg havde overset at man skulle bogføre købet på en selvstændig anskaffelseskonto.

Beklager.

Du er iøvrigt ikke den eneste som vælger skattemæssige afskrivninger i regnskabet - og hvis det ikke er meget store beløb - så er regnskabet stadig rimeligt retvisende.

Iflg. de vejledninger jeg har set om 115% reglen - så er det IKKE muligt at indarbejde det i et almindeligt dobbelt bogholderi.

Hvis du alligevel vil gøre det - så skal det ske ved en egenkapitalkorrektion.

F.eks. - du køber for kr. 100.000:

Kredit bank kr. 100.000
Debet tilgang anlægsaktiver (den nye konto) kr. 115.000
Kredit ny konto i egenkapitalen kr. 15.000

Den nye konto i egenkapitalen sætter du ved siden af ”hævet privat” – og kalder den f.eks. ”Ekstra 15% afskrivninger i 2012”

Så får du det rigtige afskrivningsgrundlag ind i aktiverne og dermed de rigtige afskrivninger i driften.

Kr. 15.000 kommer ind i egenkapitalen og bliver dermed ”skattefri” – idet de teknisk set står som et indskud fra privat.

Det er som sagt ikke noget som er beskrevet i vejledningerne til loven – men den er anvendelig og du får det korrekte skatteregnskab.

Venlig hilsen

Leo Pedersen

Godkendelse af svar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-11-12 08:38

Super.
Tak for svaret Leo.pedersen.

.. og er det ikke herligt med de der 'nåh ja - selvfølgelig' svar