/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Genvex
Fra : krikra
Vist : 1057 gange
100 point
Dato : 18-10-12 10:11

Jeg har i løbet af det sidste år lavet nye lofter med dampspærre og skiftet alle vinduer/døre. Så huset er nu blevet meget mere tæt end det ellers har været. Jeg begynder at opleve tegn på dårligt indeklima, så jeg er meget motiveret for at få genvex installeret.

Lidt omkring huset:
Vinkelhus i 1 plan med fuld kælder. Grundplan 104m2. God plads til installationen på loftet. Stor gavl mod Nord og mod Syd. Lille gavl mod Vest. Ville gerne vedhæfte plantegning men hvordan? Min tanke er at montere dette selv efter lidt hjælp til dimensionering. Efter installation vil jeg få en pro til at indregulere.

Mine tanker/ideer omkring genvex anlægget:
Spirorør Ø160 hovedrør. Ø125 afgreninger.
Sug i køkken og badeværelse.
Blæs i 3 værelser samt stue.
Lyddæmpere ved anlægget samt ved alle rum.
Spjæld på alle afgreninger for bedre indregulering.
Indtag og afkast i en af gavlene.. Ved godt at kiphætter er den bedste løsning ifht vind, men vil nødigt til at rode med taget. Det er et gammelt skifer eternit tag der skal udskiftes indenfor de nærmeste par år.. Hvis det giver problemer med vinden, må jeg lave kiphætter når jeg laver det nye tag.
Overvejer en vandvarmeflade for at forhøje indblæsningstemp.

Jeg er i tvivl om følgende:
- Hvad gør jeg bedst ifht den kolde luft der fra friskluftindtaget om vinteren? Jeg tænker her på rim/frost i veksleren. Tænker om jeg med fordel kan montere noget forvarmning af luften før den rammer veksleren..?
- Har en stor emhætte bygget ind i køkkenloftet. Motor på loftet. Tænker at jeg vil lade genvex anlægget suge gennem denne. Har brug for nogle råd til hvordan jeg kobler denne på genvex anlægget? Ekstra filter på denne gren? Hvordan med mulighed for at suge voldsomt på denne gren ifbm madlavning?
- Skal jeg både suge (emhætten) og blæse i det store køkken/alrum? Min tanke var at blæse i den anden ende af rummet da dette er et stort rum, næsten 10m langt. Det skal lige siges at den eneste varmekilde i dette stor rum er en lang radiator under vinduer i enden modsat køkkenet. Så det er et rum hvor jeg gerne vil have mulighed for at genvex anlægget kan fungere som supplerende varmekilde..
- Overvejer om jeg ikke også skulle inkludere kælderen (eller en del af denne) således at jeg som minimum suger i bryggers og blæser i et af værelserne..? Har set at nogen kobler tørretumbler aftræk på genvex via noget special filter.. Dette kunne jo også være interessant hvis jeg alligevel er i kælderen med genvex rør..
- Synes jeg har hørt om en del der oplever problemer med for tør luft på deres modstrøms eller krydsveksler anlæg. Noget jeg skal overvejer her? Måske droppe varmeflade, den har vel en del af skylden for den tørre luft..

Håber der er nogle genvex kyndige der vil rådgive mig lidt på dette, og evt tage et kig på plantagning/ dimensionering så jeg kan komme i gang med arbejdet..

MVH
Elektrikeren

Kommentar
Fra : krikra

Dato : 18-10-12 10:13

Huset er fra 1969 og jeg har endnu ikke efterisoleret på loftet. Dette gør jeg enten efter installation af genvex eller ifbm nyt tag..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-12 10:35

Der er et par ting du også skal overveje .

hvis du suger fra et rum og indblæser i et andet skal der være en tilstrækkelig åben forbindelse mellem rummene . Ellers bliver modstanden for stor og du får ikke megen luftstrøm.

Det kan blive et specielt problem med sug fra toilet/ bad.

der skal være isolering på udsugningen hele vejen i et koldt tagrum, ellers får du kondens om vinteren.
Du skal have kondensafløb fra genvex alligevel.

forvarmning af udeluften inden genvex kan løse kondensproblem i den, men det går væsentlig ud over virkningsgrad.

Indblæsningsluften skal forvarmes , ellers vil du opleve det som kold træk, og husets kvinder vil insistere på at anlægget afbrydes.

Sugning via emhætte vil give fedtafsætning i kanaler og genvex, uanset diverse filtre. du kan ikke filtrere fedtdampe fra. Problemet kan løses ved hyppigere og mere besværlig rensning. Husk renselemme i bøjninger.

Til slut skal du overveje om investeringen og besværet lønner sig, frem for daglig udluftning .

Kommentar
Fra : krikra

Dato : 18-10-12 10:41

Tak for gode inputs transor.
Jeg har ingen dørtrin på i huset, så der er fin passage under dørene.. Øhh dog ikke badeværelset nu du nævner det.. Der er der faktisk dørtrin på. Det skriver jeg på listen over ting jeg skal tænke over

Vedr emhætte, så anbefaler du altså at der suges gennem separat ventil andetsteds i køkkenet?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-10-12 13:55

der er lavet flere undersøgelser der viser, at det er alt for dyrt at bruge et genvex anlæg.
desuden er effektiviteten for stor.
jeg kender flere eksempler på, at luften bliver så tør inde i huset, at der trækkes fugt ind gennem ydermurene. dette ses meget tydeligt, da der kommer store jordslåede pletter på væggene.
hvis du vil have et fornuftigt ventilationsanlæg, skal du have en god gammeldags naturlig ventilation med lidt modifikationer.
indsugningsluften skal tages gennem 40-50 meter nedgravet rør, som skal laves med lidt fald så der ikke står vand i dem.
dette bevirker, at om sommeren får du indsugningsluften kølet ned, og om vinteren bliver den forvarmet inden indblæsning. herved får du en væsentlig mere ensartet temperatur og et meget behageligt indeklima.

Kommentar
Fra : krikra

Dato : 18-10-12 13:57

Hmmm vil måske til at kigge lidt på rotorvekslere så.. Der er man vist ude over problemet med lav fugtighed

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-10-12 15:57

Mine lår er snart helt røde af at blive klappet på. Måske kunne trimara forklare begrebet "effektiviteten for stor". Bagefter vil jeg gerne høre lidt om udligningen af fugt udefra mod indenfor, der forværres, når den absolutte fugtighed indenfor og udenfor er tæt på udlignet fordi man har mekanisk ventilation. Hvis problemet var stor forskel på absolut fugt, dvs uventileret sker der normalt en fugttransport mod det fri indefra der giver de nævne problemer. Den anden er nok ny for både teknologisk og den samlede byggebranche. Og når nu Trimara er så oplyst, så spørg til problemerne med skimmel i næsten samtlige undersøgte jordvekslere. Ligeledes er det altid rart at høre om hvad der sker når der køles uden fugtafslag og der står dug i sådan nogle nedgravede rør. Hvad er det nu den lille fætter hedder der holder meget af de konditioner - nårhhh jo legionella. Den er nok ikke så farlig. Ejheller skimmel.

Forvamning anvendes kun af en eneste årsag. Undgå tilfrysning af veksleren, hvis man har ret hårde fugtbelastninger, der hvor der suges fra (vi har hørt om nogen med dampbad der frøs veksleren). Mest et svensk/norsk problem. Ellers som vanligt ingen viden i transors indlæg mht fedtafslag og problemer med luftoverføring

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-10-12 16:57

Tror ivrøvrigt det var Norge der forbød rotorvekslere, idet fugt og lugtoverføringen var uacceptabel. At tilstræbe overførsel af fugt i huse beregnet for beboelse, er noget nær en katastrofe, i særdeleshed i DK hvor vi aldrig kan få det tørt nok (kystklima). Begrebet "for tør luft" er et Grønlandsk problem. I DK er det eller kun den grafiske industri og noget elektronik industri, der har behov for at holde på vandet. Ubetinget alle ventilationsanlæg for komfortventilation, kører UDEN befugtning. Befugterne rev man ned i halvfjerdserne og firserne af sundhedsmæssige og driftøkonomiske årsager. Men dem der sælger fidus-befugtere og dem der producerer trægulve er varme fortalere for befugtning. Læger, allergilæger, bygningsfolk iøvrigt kan så ikke få det for tørt.

Kommentar
Fra : krikra

Dato : 19-10-12 07:56

Tak for inputs 3773.
Der er ingen tvivl om at jeg skal have et genvex anlæg.. Jeg er ikke, og bliver aldrig, god nok til at huske at lufte godt ud 3 gange om dagen.. Desuden er det noget svineri at tømme huset for varm luft 3 gange om dagen.

Jeg synes det er fint at du argumenterer imod synspunkter fra de andre brugere. Vil dog rigtig gerne høre dine egne holdninger og råd til mit oprindelige indlæg..
Har i øvrigt prøvet at sende dig en mail.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-12 08:35

Så det godt. Men er ved at køre træt i gratis at lave tegninger og projektering for folk.

Kommentar
Fra : krikra

Dato : 19-10-12 09:36

Jeg kan udemærket forstå hvis du er træt af at lave tegninger for folk! Og du derfor ikke svarer på mail.

Men på kandu.dk er hele ideen vel at man hjælper andre ved at dele ud af sin viden. Hvis du ikke længere vil dele ud af din viden men derimod udelukkende vil gøre opmærksom på andre brugeres manglende viden, så tag da en pause fra kandu.dk.

Håber du kan se dette fra "den anden side af bordet". Jeg vil bare gerne i gang med mit genvex anlæg, og er interesseret i at høre fra brugere der har lyst til at svare på spørgsmålene i mit oprindelige indlæg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-12 11:14

Nu bestemmer jeg jo heldigvis selv om jeg ønsker at svare folk, der uopfordret tigger knowhow på min mail. Lidt lig spam, plejer jeg oftest at slette disse. Dem der søger seriøs hjælp får det. Og folk under uddannelse har jeg også brugt endog meget tid. Så kig lige lidt i min historik inden du dømmer nogen.

Overvejede egentlig om jeg skulle svare, men det tror jeg så ikke bliver tilfældet.

Kommentar
Fra : krikra

Dato : 19-10-12 11:33

Jeg tror lidt du misforstår mig. Som jeg skrev, kan jeg udemærket godt forstå at du ikke svarer mail.

Men på kandu.dk handler det jo netop om at udveksle knowhow. På mit indlæg må jeg konstatere at du udelukkende bruger din knowhow til at pege fingre ad andre brugere uden at du i øvrigt svarer på spørgsmålene i indlægget.

Annuller spørgsmålet
Fra : krikra

Dato : 06-11-12 15:04

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål