/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Mange kategorier savnes i kandu.dk
Fra : Oldboston
Vist : 688 gange
100 point
Dato : 17-10-12 19:42

Jeg hører til dem, der har haft meget glæde af kandu.dk gennem flere år. Min erfaring er, at man 8 ud af 10 gange kan få et relevant svar på sine spørgsmål, og her taler jeg fortrinsvis om spørgsmål, der vedrører it og andre tekniske emner.
Men jeg har et forslag, som kunne forbedre brugervenligheden. Jeg mener, at inddelingen i kategorier, er mindre tilfredsstillende. Det virker umiddelbart som om der ikke har været megen udvikling i kategorierne gennem de sidste 10 år.
Hvis man nu f. eks. vil stille et spørgsmål om film, eller om dvd eller om cd eller om harddiske eller om softwareprogrammer, så er det ikke sikkert, at der er en kategori, der svarer til det. Ofte må man gå ind under "andet", f. eks. "andet friitid" eller "andet pc". Man kan se, at min pointe er rigtig, når man ser på antallet af stillede spørgsmål i de forskellige kategorier, for så opdager man, at der er uforholdsmæssigt mange spørgsmål i sådanne "opsamlingskategorier" i forhoid til, hvad der er i de reelle kategorier.

Jeg synes, at kandu.dk er en smule gammeldags på dette felt, som om siden er lagt tilrette for 10 år siden og ikke opdateret siden. Jeg indrømmer, at jeg kan tage fejl, naturligvis, jeg er jo kun en ganske almindelig bruger, der nyder godt af fordelene ved kandu og slet ikke har et ærinde om at ville kritisere. Men hvis jeg kan bidrage til, at de, der leder siden, får nogle ideer til at give den et eftersyn, er det alt, hvad jeg har i tankerne. Til slut blot "Keep up the good work!"
-- Skal der være et spørgsmål?: Så er spørgsmålet, som jeg tilbyder 100 points for: Hvem, har det bedste bud på, hvordan man (i hovedlinjerne) kan forny kandus kategorier uden at det går ud over grundideerne i sitet?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-12 20:13

Du har helt ret, og det er vi mange der har gjort opmærksom på, det er antikt,
du ser ikke engang TV, og hvad er udvikling, forældet software...

Det kandu s ledelse kunne gøre var jo at fjerne de kategorier, der ikke mere benyttes,
og tilføje andre mere relevante, men det er ikke sket, endnu...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-10-12 20:59

Det er ret svært at lave nogle gode kategorier, og egentlig tror jeg også at det er lidt lige meget.
Min indgang til kandu.dk er "seneste indlæg", og jeg kikker ikke på hvilken kategori spørgsmålet tilhører.

I dag opdagede jeg at kandu.dk har en HTPC kategori, det er vist en af de nyere. Der er stillet 4 spørgsmål i der, over de seneste 5 år.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-12 21:22

Det er nok rigtigt at der mangler nogle kategorier.
Men der er da en del (bl.a. din harddisk)
http://www.kandu.dk/topics.aspx?grpid=0

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-10-12 21:51

Jeg har selv manglet kategorier en gang imellem når jeg skulle stille et spørgsmål. Men så vælger man det mest logiske. Eller opsamlingsgruppen andet xx.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-12 02:32

I kategorien Kandu siges der at Kandu teamet læser med, desværre uden at svare men de er der og tager forhåbentlig imod gode ideer og får ryddet op i kategorier og tilføjet nye.
Siden er opdateret inden for de seneste 10 år, desværre ikke hvad angår kategorier, de er som de altid har været, en af nyhederne er at du kan skifte kategori efter at du har stillet et spørgsmål og måske bliver gjort opmærksom på at spørgsmålet ville passe bedre i en anden navngiven kategori.
Overskriften på spørgsmålet er meget mere vigtig end i hvilken kategori spørgsmålet er stillet, blandt andre er du selv god til at få overskriften til at passe på spørgsmålet, en overskrift hvor der bare står Hjælp giver ikke megen oplysning til eventuelle svarere om hvad der ønskes hjælp til og kun de mest nysgerrige åbner et sådant spørgsmål.
Der vil altid være nogen som kunne se en bedre opdeling og som vil savne en kategori men du har helt ret i at kategorier er som de altid har været og kunne trænge til et grundigt eftersyn

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-10-12 08:15

Ja, når man skal finde en kategori, så læser man dem alle igennem et par gange, og sætter det så ind under det man selv syntes passer. Nå man vil ind og finde noget under fx TV - som du selv skriver Oldboston - så får man ikke nødvendigvis fat i alle "guldkornene", og det er lig ærgeligt, så efter godt 11 år kunne den del godt strammes lidt op - det er et godt og seriøst forslag du er kommet med Oldboston.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-12 11:45

Et godt tip til kandus ledelse,

ud over naturligvis at slette de kategorier, der ikke har været brugt i årevis,
er at se på "andet" kategorierne, eksempelvis, andet hardware, andet netværk etc.

Her finder vi mange af de emner det ikke har været muligt at finde blandt de eksisterende...

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 18-10-12 20:37

Alle svarene foran peger i retning af, at kritikken ikke er helt uberettiget. Det er selvfølgelig rigtigt, at man kan vælge en "andet"-kategori, når man skal stille sit spørgsmål. Men det sker jo også en gang imellem, at man gerne vil undersøge, om et bestemt emne har været fremme tidligere. Men når kategorierne er ret uskarpe og mange af de vigtigste spørgsmål skal findes i "opsamlingskategorierne" med navnet "andet....", så er det lidt vanskeligt at finde de relevante svar hurtigt. Det er jo rigtigt, som nbogle af jer nævner, at der har været lidt fornyelse inden for de sidste 10 år, men jeg har snart været bruger gennem lige så mange år og der er masser af emner i kandu, som egentlig slet ikke passer ind i nogen af kategorierne. Måske gør det ikke så meget, som nogen skriver, man vænner sig jo til det. Det er rigtigt, men man spilder også lidt tid engang imellem. Jeg tror også, der ville være lettere at rekruttere nye brugere til kandu, hvis siden var lidt mere toptunet. Ikke nødvendigvis i design etc, for det er såmænd meget godt, men netop med hensyn til kategorierne.

Jeg venter måske en uges tid og ser, om der kommer flere svar, før jeg giver points.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 18-10-12 20:52

Jeg fik da oprettet kategorien : [B]CSS[]/B ...efter at have sendt kandu.dk teamet en email derom!

Citat
Hvis man nu f. eks. vil stille et spørgsmål om film, eller om dvd eller om cd eller om harddiske eller om softwareprogrammer, så er det ikke sikkert, at der er en kategori, der svarer til det.

Joeh.. der findes ganske rigtigt kategorier inden for nævnte emner. Man skal blot kigge ordentligt efter i de relevante overordnede emner: http://www.kandu.dk/default.aspx
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-12 21:13

Ps.

1.) Film: http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=20212 (..under Fritid)
2.) DVD & CD : http://www.kandu.dk/topics.aspx?grpid=306 (..under Teknologi ; Hardware)
3.) Software : http://www.kandu.dk/Topics.aspx?grpid=3 (..under Teknologi)
4.) Harddiske : http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=30608 (..finder du hér )
Hvor finkornet vil du ha' det Oldboston?
a.) Mormors undertøj?
b.) Tjekkisk øl?
c.) DNA & RNA?
d.) Sydamerikanske akvriefisk?
e.) Byer i Nordslesvig?
f.) Isotropi?
g.) Islam?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-10-12 15:19

a.) Mormors undertøj?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-10-12 19:03
Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 01-11-12 11:57

Tak for svaret molokyle.