/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Aftræk til emhætte
Fra : videnomkring
Vist : 1425 gange
20 point
Dato : 17-10-12 10:49

Jeg skal i gang med at montere overskabe med en emhætte og havde tænkt mig at bruge det oprindelige aftræk, men tror det er nemmere at skifte til flexrør med isolering.

I dag er der et aftræk som er vist på billedet http://billedeupload.dk/images/hNqnH.jpg Røret går fra køkkenet og op på loftet til taghætten. Jeg har bemærket at inddækningen ved taghætten på taget er utæt og overvejer nu at skifte det hele.

Den nye emhætte har en ekstern motor som skal sidde på loftet.

Jeg har følgende spørgsmål:

Hvad skal jeg bruge til at skære i røret? Er det eternit?

Hvor nemt/svært er det at skifte taghætten, som sidder mellem betonteglene?

Det er vel nemmere at arbejde med flexrør?

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 17-10-12 11:06

du kan slå røret i stykker med en hammer og bruge flex da du derved ikke får motorstøjen ned i køkknet gennem vibrationer i det eksisterende etanitrør. at skifte "hatten" på taget er ganske enkelt da den blot erstatter en sten, så det er som at skifte en sådan

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-10-12 11:45

du skal huske, at en flexslange nedsætter emhættens virkningsgrad, da den er meget ujævn indeni. stræk den helt ud for at minimere modstanden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-10-12 16:31

Nu vedvi ikke præcis hvad du mener med flexrør. Hvis du mener de gængse spiralslanger med plast, så er de uegnet og ikke lovlige at bruge på loftet.

Flexrør forbinder jeg med tynde rør til at trække installationsledninger i.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-10-12 18:04

Anede mig Transor skulle svare....Hvorfor kan du pludselig ikke lige flex Transor? Det plejer du da at anbefale?!?!

Ordentlig udluftning laver man af ikke brandbare materialer. Flex er kun for fuskere. Flex lyddæmper ikke, men generer 4 gange højere lydniveau end blikkanaler. Lyddæmpende flex er ligeledes noget skrammel og noget grufuldt fusk. Ordentligt laves det med spirorør og husk en lyddæmper.

Eternitkanaler fjernes og bortskaffes med skyldig hensyntagen til de fornuftige sikkerhedsforanstaltninger der bør tages. Følgen ved indånding af for mange asbestfibre hedder lungehindekræft (slå selv overlevelseschancherne op), så ingen grund til at exponere sig selv på det punkt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-10-12 18:07

Jensalexanders vejledning ville være sjovt at sende til arbejdstilsynet. Og vejledningen i at bruge flex til en brandinspektør. Og sidstnævnte vejledning kan vi så også sende til en ingeniør (ikke transor), der ved lidt om lyd og luft. Alle tre ville grine en hel del!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-10-12 08:32

Har lige skiftet min taghætte formelst godt 800 kr. mit er et eternittag, hvor taghættens "fod" skal op under tagpladen oven for, som skal løsnes i skruerne. Du skal være OBS på tilslutningen til taghætten Rund/firkantet.
På selv en "kun" 25 graders taghældning, var det godt jeg kunne låne naboens "tagstige"!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-12 10:55

Gode 3773

Jeg har da aldrig anbefalet flexrør til ventilationsanlæg. Jeg ved ikke engang hvad det er.

Men på nær nogle få mindre undtagelser må der ikke bruges brændbare materialer i ventilationssystemer. Se DS428