/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Ulve.
Fra : sigfrid
Vist : 843 gange
300 point
Dato : 16-10-12 16:33

Hej jægere.
Nu har det jo stået på et stykke tid,påstanden om at man har set ulve i Danmark.
Mit spørgsmål lyder hvorledes ser jæger på om der kom ulve til landet,er det et stort problem måske større en mårhunde og bæver eller måske føde til ulven.
Jeg går hverken på jagt eller fiskeri,og har ingen forstand på det men kunne godt tænke mig at høre hvad jægere mener.
Venligst Sigfrid.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 310 point
Dato : 16-10-12 17:15

Hej Sigfrid.
Der er mellem jægere meget delte meninger om vi skal tillade ulve i den danske natur - igen !!
Min personlige mening er, at der er plads til ulve, som efter min mening vil berige den danske fauna ligeså meget som f.eks. bævere, som jo også er "forhåndværende" i den danske natur. Vi behøver ikke være bange for alting her i landet - det er jo ikke hverken tigere eller store rovdyr - men man kan sagtens omgåes ulve på en fornuftig måde - det giver faktisk sig selv, for hvis ulvene ikke kan få den fornødne ro, ja så fortrækker de til andre områder ! Og endelig kan man jo også indføre jagttid på dem, således man har mulighed for regulering !
Jeg er heller ikke at finde hos de jægere som synes mårhunden absolut skal udryddes, uanset jagtmetoden.
Lad så vidt muligt naturen passe sig selv - det tror jeg alle er bedst tjente med på langt sigt.

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-10-12 20:34

Hej sigfrid. Er du blevet inspireret,af denne artikel:
http://nordjyske.dk/nyheder/thisted/ekspert--det-maa-vaere-en-ulv/6893fc02-2583-446a-bda8-774bdb809ad4/3/1541#/0

Er selv lidt skeptisk. Billederne er taget af min øjenlægeså han må jo være nogenlunde sikker.
For en del år siden,mente mange at der løb en Los rundt i Tved Klitplantage.Men det er aldrig dokumenteret.

Men en Ulv...måske. Hvordan er den så nået herop til Nordjylland???

M.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-10-12 21:43

Sidst der var taget billeder af en ulv, var det en Alaskan malemute - hund, så mon ikke de blot har taget fejlt igen?

Hvis det er en enkelt ulv, så bliver det lidt svært at se problemet, så vidt jeg husker skal man være to af forskellinge køn, for at yngle

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-10-12 22:48

Citat
så vidt jeg husker skal man være to af forskellinge køn, for at yngle

Ja,samme metode har jeg brugt,for at mangfoldiggøre verdenen.

Jeg er dog,gudskelov,ikke ene om denne forpligtigelse.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-10-12 23:44

Jeg læste i dagbladet Information, at en række af ornitologer havde observeret en ulv i Thy Nationalpark. Det stiller jeg mig ret tvivlende overfor.

Nu lyder spørgsmålet, hvordan vi jægere ser på problematikken, ulve i Danmark.
Personligt mener jeg, at Danmark er arealmæssigt for lille til at "huse" ulve. Ikke forstået på den måde, at ulven ikke kan leve i Danmark, men mere ud fra den betragtning, at det ikke er optimalt for ulven, fordi dens jagt muligheder bliver begrænset. Ulvens territorier kan strække sig over flere hundrede km2 - alene af den grund er det næppe nogen god ide.

Nu er der nok nogen der vil argumentere, at ulven har levet i Danmark før. Korrekt - men det var i 1800 tallet. Jeg mener at ha' læst et eller andet sted, at den sidste ulv blev skudt i 1813.
Siden dengang - altså for 200 år siden, er der den ondelynene sket meget med vores natur og befolkningtilvækst.

Men skulle ulven imod min forventning slå sig ned i lille dannevang, skal den da være hjertens velkommen - jeg tror bare ikke på at ulven gør det

Mårhunden kan ikke inddrages i dette spørgsmål, da mårhunden ikke er hjemmehørende i europa - men stammer fra asien. Mårhunden blev udsat i Sovjetunionen og har siden bredt sig Tyskland og på denne måde er den vandret videre op til Danmark. For mig at se, skal Mårhunden hurtigt muligt væk fra dansk område.

Mvh.
Tommy.

Sigfrid, tak fordi du satte lidt liv i kludene...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-10-12 09:17

Citat
Hvordan er den så nået herop til Nordjylland???

Endags bustur fra Tyskland.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-10-12 09:53

Frit levende ulve i DK.
De kan hegne en naturpark ind på 4000 ha..
For på den frie vildtbane vil der ske ting og sager, hvis man slipper et par ulve ud til genetablering af en ny dansk ulve-stamme.
Frit gående får og kreaturer, vil være en saga blot, og for jagthunde på drev det samme. Svenskerne mister hvert år en masse jagthunde på grund af ulve, så danske hundeskove vil få en helt ny betydning for ulvene.

Jeg tror nok jægerfolket er bedre rustet til et ulvefremstød end så mange andre, men for mig er arealerne i DK alt for små, med vores befolknings tæthed.
Så det vil hverken gavne ulve eller andre, men jeg tror nok at jægerne ville være vældig populærer, hvis de nedlagde disse tænkte ulve af ikke jægere, især når lille Fido eller Marens ged blev ædt af samme, for det kan det nemt ende med, alle hunde bliver set som indtrængende konkurenter, så der bliver gjort kort proces her.
Rent jagtligt vil det aldrig blive et spørgsmål i så og i fald en eller anden galning, fik ført de tænkte tanker ud i virkeligheden

Mvh
BW

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 17-10-12 15:47

Jeg tror som øjenvidnet ikke man skal være bange for at de invadere hele landet, i så fald de kom til landet ville der vel kun være få stykker?
Hvis de kan leve i så lille et land som Tommy skriver.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 17-10-12 15:50

Hvordan de ville komme til landet, elge plejer at svømme.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-10-12 16:00

Ulvene kommer fra Tyskland og går over grænsen til Danmark (Sønderjylland)

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-10-12 21:13

Vi gider ikke at ha' ulveungerne til at rende rundt og sige;
TJIKKERLIKKER TJIKKERLIKKER TJAV TJAV TJAV!
BOMMALAKKER BOMMALAKKER BAV BAV BAV!
TJIKKERLIKKER BOMMALAKKER TJIS BOM BAS
DET DANSKE SPEJDERKORPS - RA - RA - RA !

Vi ve' ha' fræ og ro !!

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 18-10-12 09:10

Tak for svaret Øjenvidnet4.
Nu må jeg hellere afslutte denne tråd,da jeg kan se at det kører løs med t.v og aviser,så må vi jo se hvad de kloge folk siger.Tak for snakken allesammen.
Venligst Sigfrid.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-10-12 09:16

Mange tak for point, sigfrid.

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-10-12 01:15

Her er en til sidelinjen.

Ulven, hvis der er tale om enulv - hvilket jeg ikke tror, er blevet udsat af en eller anden mangfoldighedsfreak. Der er også tale om et hegnet område.
Som kpt. Tommy mener jeg ikke at der er plads til ulven i DK. Men mon ikke der er tale om en slædehund.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-10-12 10:24

Jeg så Kim Frost`s optagelse på tv,den anden aften.Han har noget godt "maskineri".Og da han zoomede,måtte jeg medgi`ham,at det ligner mistænkeligt meget en Ulv.

Hans billeder var noget bedre,end dem fra aviserne.

Men måske er det bare et festligt indslag,i stil med rygterne om Los`en,i Tved plantage.
Jeg går tit ture,både i reservatet og plantagen.Hvis jeg pludseligt,står ansigt til ansigt med Ulven,vil jeg da be`vorherre om at gøre mig til en bjørn....lynhurtigt.

Og hvis i ikke hører mere fra mig her på Kandu,men derimod hører om en velnæret Ulv,der lunter rundt,er det fordi forvandlingen ikke gik hurtigt nok.

M.