/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Matematik kyndig til lille regnestykke
Fra : kartoffel88
Vist : 947 gange
65 point
Dato : 15-10-12 16:17

Ja er der nogen der ved hvad reslultatet af dette lille regnestykke er:

7-4+3x0+1=

Det er noget jeg har tage fra facebook. Der er næsten 23.000 svar og alle har enten svaret 1, 4, 2 eller 7.
Dog har langt de fleste 4.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-12 16:28

og 4 er det rigtige svar

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 15-10-12 16:29

Citat
7-4+3x0+1=

7-4 er 3 + 3 er 6 x 0 er 0 + 1 er 1 så svaret er 1.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 15-10-12 16:31

Du få 4 hvis du laver gange stykke først det går de fleste - men så giver det et helt andet resultat og man følger ikke "regne reglerne"

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 15-10-12 16:32

Kunne så lige se der kom en anden mens jeg skrev med et andet svar - det bliver sjovt det her

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 15-10-12 16:34

Jeg har lært at gange stykker kun skal regnes først hvis de er i parentes - nu vil jeg lave aftensmad og se hva der ellers kommer af svar i løbet af aften

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 75 point
Dato : 15-10-12 16:40

Citat
Du få 4 hvis du laver gange stykke først det går de fleste - men så giver det et helt andet resultat og man følger ikke "regne reglerne"

Du skal da vist have genopfrisket regnereglerne

Er der INGEN parantes er den UNDERFORSTÅET 7-4+(3*0)+1

http://regneregler.dk/regnearternes_raekkefoelge.jsp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-12 16:41

Citat
Jeg har lært at gange stykker kun skal regnes først hvis de er i parentes

Det må være i "landsbyskolen"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-12 16:55

Man opløfter først til potens, dem er der ingen af,
så ganger man, ligegyldig at der ikke er parantes,
og til sidst adderer/suptraherer man, lægger sammen og trækker fra...

Det bør alle skolebørn, der har matematik, da have lært.

Ak Ja, hvordan skal vi kunne konkurrere i fremtiden med de skævøjede,
i Kina går de i skole til klokken 22, og de kender regnereglerne...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-10-12 17:04

Det viser at fjæsebogen er befolket med idioter som ikke har den mest basal matematisl skolelærdom. Nogen af dem findes også her på kandu.
Det overrasker mig nu ikke

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-10-12 17:29
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-10-12 18:33

Matematik....hva`er det for noget nymodens fjas...næh...da vi brugte kugleramme,fik man lært at regne.Husker stadig den lille tabel,som det var igår.

Derfor er dette,fundamemtalt forkert:
Citat
og 4 er det rigtige svar

Også forkert:
Citat
7-4 er 3 + 3 er 6 x 0 er 0 + 1 er 1 så svaret er 1.

Undskyld på fagets vegne,men jeg vil regne i mursten:

Syv mursten,fjerner fire,så ligger der tre,ta`r tre mere,så ligger der seks.Ganger med nul (ingenting) Har stadigvæk seks. Finder en enkelt mere.Så er der saftsuseme 7/syv....nok til en udv.døroverligger.
Citat
Man opløfter først til potens

Ingen potens her.

M.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-12 18:52

Er der noget at sige til at så mange ikke kan betale deres gæld - de aner ikke hvad de skylder væk

Men bare rolig - "Kongens Foged" kan regne

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 15-10-12 19:08

overhovedet ingen tvivl, min svigermor er matematiklærer, og hende rænder man ikke om hjørner med

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 15-10-12 19:12

så svaret er helt klart fire (4)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-12 19:17

Jamen Mosebæk, gammel pioner kollega, det er matematik ikke mursten...

>så ligger der seks.Ganger med nul (ingenting) Har stadigvæk seks.

Nej, alt hvad du ganger med nul bliver til nul,
forestil dig en dør, 6 musten høj men nul i bredden, og du har ingen dør, ingen mursten,

så konsekvent, rigtigt er matematik,
hvis vi stryger alt der ganges med nul i vort liv bliver det enklere:

7-4+ingenting+1= 4

Og refi, jeg er ikke sikker på at "Kongens Foged" husker det med ingenting?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-12 19:21

Citat
Og refi, jeg er ikke sikker på at "Kongens Foged" husker det med ingenting?

Jo - det sætter ALTID et par nuller EFTER

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 15-10-12 19:23

hvis 1 sten vejer2 pund + det en ½ sten vejer, hvor meget vejer 4 sten så?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-12 19:27

Hvor høj er en skyskraber

Hvor mange ben har en amputeret giraf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-12 19:40

Fandt dette på nettet:

Please Excuse My Dear Aunt Sally (Parenthesis, Exponents, Multiply, Divide, Add, Subtract)

BEDMAS (Brackets, Exponents, Divide, Multiply, Add, Subtract)

Big Elephants Destroy Mice And Snails (Brackets, Exponents, Divide, Multiply, Add, Subtract)

Pink Elephants Destroy Mice And Snails (Parenthesis, Exponents, Divide, Multiply,Add, Subtract)

Oversat rækkefølge: paranteser, eksponenter, gange, dividere, lægge sammen, trække fra,

og husk lige også: fra venstre mod højre...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-10-12 19:44

Vil det sige,jeg kan regne med besøg af Kongens Foged.

Citat
hvis 1 sten vejer2 pund + det en ½ sten vejer, hvor meget vejer 4 sten så?

Bange for at hjernecellerne,nu kommer i kog.

Bare en oplysning,til dem der ikke har gennemgået den højere uddannelse,som murerfaget henhører under.

En halv mursten,vejer under halvdelen,af en hel:Hel mursten= 23 cm. Halv mursten 11 cm.
Begge + stødfuge. Så resultatet der regnes med ved mål på tegninger bliver henholdsvis 24 og 12 cm.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-12 20:07

hvis 1 sten vejer2 pund + det en ½ sten vejer, hvor meget vejer 4 sten så?

oversat til matematik:

x = 2 + x/2
2x = 4 + x
x = 4

4 x = 16

også her er det vigtigt med regne reglerne...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 15-10-12 20:10

sjov lille opgave, som faktisk giver forskelligt resultat om du læser opgaven eller du hører opgaven.
Jeg så også opgaven og var overrasket over, at flere af mine gamle gymnasiekammerater svarede forkert. Synes da ellers at vores lærer gjorde sit til at lære os regnereglerne.

Nå men, da opgaven på FB jo er nedskrevet og ikke oplæst, så er det rigtige svar: 4!
med begrundelsen som refi angiver

Havde vi nu siddet i skolen og lavet hovedregning, mens læreren gav opgaven mundtligt, så havde Tak_for_hjælpen haft ret.

Sjovt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-12 20:23

nej pifo,
du kan ikke stille opgaven mundligt uden at angive hvad nullet skal ganges med...

og man behøver jo ikke altid matematik:

>hvis 1 sten vejer2 pund + det en ½ sten vejer,
så vejer den anden halvdel af stenen jo også 2 pund...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 15-10-12 20:38

måske forklarede jeg mig ikke klart, svendgiversen, men så prøver jeg bare igen

Jeg husker, når vores lærer trænede hovedregning, så sagde han et enkelt tal ad gangen:

-4
+3
x0
+1

Sådan lavede han lange remser, hvor vi hele tiden skulle lægge til, trække fra, gange og dividere, og så til slut skulle vi sige resultatet. I dette tilfælde får man resultatet 1 (men altså kun ved denne type mundtlige opgaver)

Nu går denne FB opgave ikke ud på noget med sten eller pund, men udelukkende på regneregler. Jeg svarer udelukkende på kartoffel88 spørgsmål.

Når opgaven er nedskrevet, så er det rigtigt, at der er underforstået parenteser. Håber, det forklarede lidt bedre hvad jeg mente?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-12 20:52

Citat
Sådan lavede han lange remser

Det bliver stadig 4

Det ENESTE der kan forsvare 1 er hvis tallene nævnes EET af gangen og der bedes om resultat/mellemregning HVER GANG....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-12 21:49

Og det er netop det man gør i en mundtlig opgave,
hvor der kun er et hukommelses element med resultatet af alle tidlige beregninger,

jeg kender flere eksempler på at nogen har regnet og regnet og til sidst ganger spørgeren med nul.

Men her er opgaven jo stillet skriftligt og der er ingen tvivl om resultatet 7-4+ingenting+1= 4

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 15-10-12 23:53

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 16-10-12 03:31

svendgiversen har helt ret i murstensopgaven

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 16-10-12 07:41

Citat
Det ENESTE der kan forsvare 1 er hvis tallene nævnes EET af gangen og der bedes om resultat/mellemregning HVER GANG....

og det var nøjagtig dét, jeg mente!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-12 07:49

Den slags "remser" hører under "gåder".......

De har intet med regnemetoder at gøre

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-10-12 09:47

Godt jeg ikke skal købe brugt bil af jer. Helt gal ville det gå,hvis en byttebil var involveret.

Det ville ta`tid,inden vi blev enig om prisen.

M.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 16-10-12 10:02

Citat
Det ville ta`tid,inden vi blev enig om prisen.

Ha ha ha - ja, det er sgu ikke let med kommunikationen her. Vi er gode til at tale forbi hinanden.

Kan vi ikke bare blive enige om, at 4 er det rigtige svar? Og så er den potte ude....
(hvor kommer det udtryk egentlig fra?)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-10-12 11:14

Citat
Kan vi ikke bare blive enige om, at 4 er det rigtige svar?

Jeg er godt klar over at "i" har ret.Og må jo nok hellere unskylde,mine lidt forkvaklede forsøg på at være "morsom".
Det handler jo nok om at jeg har manglende matematik kundskaber. Vores ældre enelærer,underviste mest i det han selv var interesseret i.Nemlig bibelshistorie og geografi.
Såsom regning,og slet ikke matematik,blev der ikke gjort det store ud af....åh dog...han "krævede" vi kunne den lille tabel.

Citat
Og så er den potte ude....

Gad vist,om det har noget med tissepotten under sengen at gøre.Eller det gamle mål,potte kontra liter.

Akja...M.