/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Betaling over lønnen-bruttolønsordning?
Fra : LarsSimoni
Vist : 829 gange
100 point
Dato : 12-10-12 09:08

Hej allesammen

Jeg stiller nu et spørgsmål, som jeg tidligere har fået svar på - men når jeg får svar, så indikerer svarer at det er noget af verdens mest simple, mens jeg stadig ikke har forstået meningen med det.
Jeg forsøger derfor at finde svar herinde, netop for at se om jeg kan forstå det bedre.

På mit arbejde har jeg nogle ting jeg betaler via lønnen, hvorfor det eftersigende skulle blive billigere for mig, end den reelle 'pris' der står på lønsedlen.
Eksempelvis har jeg 'Fri telefon / multimedie', til en værdi af 208,33 kr. pr. måned.

Jeg har så overvejet at frasige mig det mobilnummer, og så købe et privatabonnement og bruge i stedet. Dertil svarer min HR-afdeling så at jeg jo ikke reelt betaler 208,33 kr., netop fordi det 'kører over lønnen', og prisen jeg så reelt betaler afhænger af min skatteprocent - den har jeg sat til 42%, og med arbejdsmarkedsbidrag på 8% betyder det så at jeg kun betaler halvdelen.

Hvorfor dog?

Jeg bliver jo stadig fratrukket de 208,33 kr. fra min løn, og vil derfor mene at jeg får 208,33 kr. mindre udbetalt = betaler 208,33 kr. mindre for ydelsen.
Ligeledes har jeg noget uddannelse som jeg betaler via lønnen, og konceptet må være det samme herfor.

Jeg ser frem til nogen der kan forklare mig idéen med det hele, og få mig til at forstå hvad det netop er jeg får ud af det :)

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-10-12 09:42

Jeg tror der er tale om to forskellige ting. Din telefon er et gode som din arbejdsgiver stiller til rådighed for dig. Uden at kende din lønseddel kan jeg forklare dig princippet. Du skal beskattes af værdien af det gode du får stillet til rådighed. Vedr telefon er dette fastsat af SKAT. For 2012 er det 2.500 kr om året, svarende til 208,33 kr om måneden.

Du skal helst ikke trækkes 208 kr om måneden, men ”kun” skatten af de 208 kr. – så i det tilfælde ca 104 kr. om måneden. Dette skal sammenlignes med om du selv kan holde telefon for dette beløb efter skat.

Nu ved jeg ikke hvad du mener med uddannelse, men jeg tvivler på at det er efter samme princip. Jeg gætter her på, at du har fået lov at uddanne dig og at firmaet gerne vil betale dette mod at trække det i din løn før skat (brutto). Herved holdes dit firma ”skadesfrit” og du mister kun ca 50% af det det koster.

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 12-10-12 10:02

Hehe, se det er lige præcis den forklaring jeg har fået en gang.. 'Du skal beskattes af værdien af det gode du får stillet til rådighed' - men hvad betyder det for mig, rent økonomisk?

Lad os sige jeg får 10.000 kr. i løn.
Jeg bruger mit bikort, så har ikke noget personligt fradrag, og har en trækprocent på 42% + de 8% i AM-bidrag. Dvs. jeg burde få 5.000 udbetalt. (vi lader pension etc. være udenfor, går ikke ud fra det har nogen indflydelse?)
Men når der så bliver trukket 208,33 kr. fra min løn, så får jeg jo også det mindre udbetalt?

Uddannelsen jeg har taget har været en jeg selv betaler (via min løn), men arbejdsgiver har så givet mig løn i perioden jeg har brugt på uddannelsen.
Det er korrekt det ikke er det samme, da 'Fri telefon / multimedie' er noget SKAT har pålagt virksomheden, mens uddannelsen er noget jeg selv har valgt - men rent skattemæssigt er princippet vel det samme?

Accepteret svar
Fra : Tak_for_hjælpen

Modtaget 100 point
Dato : 12-10-12 10:56

Hvis din arbejdsgiver trækker dig rent 208 af din løn så er det forkert - de skal kun trække skatten af de 208 - og tro mig du er ikke ene - jeg rådgiver i løn og denne er en af dem der spørger mest ind til.

Prøv at se meget nøje efter - står mobil 2 gange på lønafregning? der står sikkert der hvor de tillægger den og så betaler du skat og så trækker de belæbet fra igen, da du netop ikke skal have penge - dette er den nemmeste måde at gøre det på.

Kan du evt lægge et foto af din lønafregning ind - husk at overstrege cpr og andet der ikke kommer os ved - så kan jeg vise dig hvordan de har gjort det på din lønafregnign.

Mosdat det der står ovenover er det meget almindeligt at man kan spare op og så betale uddanelse via en bruttolønsordning, der er bare visse regler der skal være opfyldt, f.eks kan det ikke være syning hvis man er bogholder så skal det være bogholder agtigt det man tage rujddanelse i - lidt for simplet men nemmer at forstå

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 12-10-12 11:00

PS du må ikke bare trække i løn før skat, da du derved undgå at betale skat af din fuldeløn og det er strafbart.

f.eks det med uddanelse - må arbejdergiver ikke bare lægge penge ud og så trække dem før skat så medarbejder undgår at betale SKAT af pengene.

I så fald vil jeg gerne at min arbejdsgiver betaler min husleje og andre faste udgifter som f.eks til instioner puha en masse penge jeg pluselig ville have mere om månedet til mig selv

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-10-12 11:20

Citat
f.eks det med uddanelse - må arbejdergiver ikke bare lægge penge ud og så trække dem før skat så medarbejder undgår at betale SKAT af pengene.
- det må man vel gerne, skal man ikke bare beskattes af det bagefter hvis der ikke er "faglig" begrundelse - og derved kommer man lige langt ?

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 12-10-12 11:38

Citat
f.eks det med uddanelse - må arbejdergiver ikke bare lægge penge ud og så trække dem før skat så medarbejder undgår at betale SKAT af pengene.

- det må man vel gerne, skal man ikke bare beskattes af det bagefter hvis der ikke er "faglig" begrundelse - og derved kommer man lige langt ?

Det er jo præcis det jeg skriver - er det en relevant faglig uddanelse kan man godt lave en bruttoordning. En bogholder kan ikke pluselig gå til syning eller blomsterbening - det skal være fagligt og ikke bare relevant for personen det er også et eller andet med at det skal være relevant for ens arbejde her og nu og der ved gavne viksomheden - der er mange tilføjlser og undtagelser i den skatteregl

Citat
skal man ikke bare beskattes af det bagefter

Hvordan vil du beskatte bagefter? og hva med indkomst år - den skatteregl er jeg aldrig stødt på at man selv vælger hvorfnår besktningen skal ske - hvis der ska ske en

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-10-12 12:03

Citat
Hvordan vil du beskatte bagefter? og hva med indkomst år - den skatteregl er jeg aldrig stødt på at man selv vælger hvorfnår besktningen skal ske - hvis der ska ske en
- kan ikke se at jeg har sagt man selv må vælge ?? men skidt det er vidst ved at køre af sporet...

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 12-10-12 12:57

Citat
Hvis din arbejdsgiver trækker dig rent 208 af din løn så er det forkert - de skal kun trække skatten af de 208 - og tro mig du er ikke ene - jeg rådgiver i løn og denne er en af dem der spørger mest ind til.

Prøv at se meget nøje efter - står mobil 2 gange på lønafregning? der står sikkert der hvor de tillægger den og så betaler du skat og så trækker de belæbet fra igen, da du netop ikke skal have penge - dette er den nemmeste måde at gøre det på.

Kan du evt lægge et foto af din lønafregning ind - husk at overstrege cpr og andet der ikke kommer os ved - så kan jeg vise dig hvordan de har gjort det på din lønafregnign.

Mosdat det der står ovenover er det meget almindeligt at man kan spare op og så betale uddanelse via en bruttolønsordning, der er bare visse regler der skal være opfyldt, f.eks kan det ikke være syning hvis man er bogholder så skal det være bogholder agtigt det man tage rujddanelse i - lidt for simplet men nemmer at forstå

Nå, jeg er glad for at høre jeg ikke er den eneste :)
De trækker de 208 kr. fra min løn, ligesom de tillægger beløb for overarbejde, arbejde efter kl. 17, provision etc.
Så fratrækker de beløb indbetalt til pension (både af dem og mig), inden de så fratrækker skat, fradrag etc.
Det ser desværre ikke ud til det er muligt at uploade et screendump, så måtte I ellers gerne se lønseddelen.

De fratrækker de 208 kr. fra min løn, og så betaler jeg skat af det beløb. Bruger vi tidligere eksempel, så ser det altså ud til at de trækker skat af 9.792 kr. (10.000 - 208), hvorfor jeg får 4.896 kr. udbetalt.
Men hey, så får jeg jo også kun trukket 104 kr. fra det jeg får udbetalt - nu tror jeg den fes ind :D

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 12-10-12 13:23

Løn er slet ikke så simpel som mange tror og der går rigtig mange rundt, der hvis du beder dem om det ikke kan forklare deres egen lønafregning viste en undersøgelse (som jeg desværre ikke husker navn på) da de blev bedt om det.

Maget er f.eks små beløb som f.eks skal ATP være trykket før eller efter skat odetg så er der pension og dine tillæg som godt kan løbe op i rigtig mange penge især hvis der er fejl år efter år.

En af de værste jeg støder på er den med pension - hos os kan man kopier alt fra en medarbejder når der skal "oprettes" en ny medarbejder - det er sjællent at de glemmer at ændre cpr nummer men det sker og så gør de det gerne konsekvent - de kopier også pensions oplysninger og derved få den medarbejder som er oprettet først alle de andres pension ind på hans konto hver måned og jeg har aldrig oplevet at pensionselvskaber reager det er ofte en medarbejder der reager over mangle pension eller når de taler med mig at jeg ser deres ting igennem og opdager det.

Det er noget rod at rede ud - men heldigvis har jeg aldrig oplevet problemmer fra pensionsselvskabernes side når det går galt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-10-12 17:17

Citat
De trækker de 208 kr. fra min løn, ligesom de tillægger beløb for overarbejde, arbejde efter kl. 17, provision etc.
Så fratrækker de beløb indbetalt til pension (både af dem og mig), inden de så fratrækker skat, fradrag etc.

Det er helt efter bogen at gøre det på den måde, altså at fratrække disse ting i bruttolønnen før personfradraget fratrækkes og giver grundlag for skatteberegningen.

Når så nettolønnen er regnet ud kan der fratrækkes f.eks varekøb på arbejdspladsen eller forbrug i kantinen, ting der ikke falder under skatteberegningen.

Godkendelse af svar
Fra : LarsSimoni

Dato : 17-10-12 09:53

Tak for svaret Tak_for_hjælpen.