/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Råderet i praksis.
Fra : vedikkealt
Vist : 480 gange
200 point
Dato : 11-10-12 09:13

Hej med jer

Når man bor i almen bolig, altså til leje i et Boligselskab, så har man som beboer en lang række af muligheder, for at ændre på mange ting i lejligheden, sætte skillevægge op, sætte nyt køkken ind, lave et skur i haven eller hvad det nu kan være.

Men hvordan hånteres denne råderet i praksis, af en bystyrelse.

Har jeres bestyrelser udarbejdet et katalog over, hvad der kan gives tilladelse til, eller skal i spørge / søge om tilladelse hver gang ?

Jeg vil også gerne have eksempler på, hvad i under råderetten har fået lavet i jeres boliger.

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-12 09:21

Dem jeg kender der bor i lejlighed, må lave hva de har lyst til, men alt skal være bragt tilbage til standard ved fraflytning.

Her er det skillevæg og køkken, en dyr fornøjelse ved fraflytning, for selv om det kan være en forbedring, er der ingen kære mor

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-10-12 09:38

# Nordsted1

Egentligt en ""sjov"" ordning de har.

For når ting er udført under råderetten, skal det godkendes, og så bliver det godskrevet lejligheden, og hvis det er over 10.000 kr., bliver det afskrevet over 10 år.

Hvorfor bruger de ikke råderets reglerne aktivt ?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 11-10-12 10:30

Citat
Hvorfor bruger de ikke råderets reglerne aktivt ?

Det ved jeg ikke - jeg kendte ikke til råderets regler. Jeg har aldrig tænkt på at det kunne være anderledes, blot tænkt at det var en masse penge de har brugt, på noget de skal bekoste at få ændret igen, - forhåbentlig efter mange år,så de kan få glæde af ændringerne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-10-12 11:43

Citat
Dem jeg kender der bor i lejlighed, må lave hva de har lyst til, men alt skal være bragt tilbage til standard ved fraflytning.

Her er det skillevæg og køkken, en dyr fornøjelse ved fraflytning, for selv om det kan være en forbedring, er der ingen kære mor

Da jeg boede i Farum Midtpunkt skulle nye køkkener ikke reetableres, til gengæld forbeholdt ejendommen sig ret til at godkende ombygningen og forlangte også benyttelse af autoriseret el- og VVS
Ved fraflytning blev køkkenombygningen refunderet, med afskrivning selvfølgelig.

Ejendommens opbygning med beton og "helstøbte" badeværelser i glasfiber gjorde at det kun var muligt at ombygge køkkenet.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 11-10-12 12:25

jeg må ændre hva jeg vil - er det dårligt gjort kommer jeg til at ændre tilbage ved fraflytning er det en forbedring alle ville kunne have glæde af søger jeg om det og så må det blive når jeg flytter.

Ude i haven kan jeg ikke bygge et skur om så jeg lyster - der er regler for hvordan den skal se ud så det er pænt at se på

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-10-12 12:29

# Nordsted1

Jo.... det kan være meget bedre ... og ikke mindst meget billigere.

Råderetten har været der i sin nuværende form siden 2005.

Jeg linker til det bedste, jeg lige nu kan finde.

http://www.lejerbo.dk/da/bestyrelse/~/media/Files/Publikationer/Raaderetsregler_2010.ashx

Så bare se af få Boligselskabet / bestyrelsen sat i sving, andet vil være galimatias.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 11-10-12 13:11

Du ville have eks - jeg har et gå ind skab som er grimt indvendigt men meget robust - jeg har fået lov til at ændre det, hvis jeg brugte ordenlige matrialer mv.

Hos os er det ikke bestyrelsen man spørger men viceværten som jo også er den som syner lejligheder mv

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-12 14:03

Tak for linket

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-10-12 16:35
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-10-12 16:42

Bl.a. skal man være obs på følgende, fra linket i mit forrige indlæg:
Citat
Der skelnes mellem forbedrings- og forandringsarbejder:

Forbedringsarbejder forhøjer det lejedes værdi og giver dig ret til godtgørelse, hvis du flytter, og der kan ikke kræves reetablering. Det kan f.eks. være et nyt køkken. Boligorganisationen har et råderetskatalog, hvor du kan se, hvad der hører under forbedringsarbejder.
Forandringsarbejder forbedrer ikke det lejedes værdi, og du kan ikke få godtgørelse, hvis du flytter. Du kan lave permanente forandringsarbejder eller arbejder, [B]som kan kræves reetableret, hvis du flytter[/B]. Det er boligorganisationen, der vurderer, om arbejdet kun har interesse for dig, og det dermed kan kræves reetableret, hvis du flytter. Det kan f.eks. være en ændring af gulvbelægningen. Forandringsarbejder skal aftales individuelt mellem lejeren og boligorganisationen.
Indsæt dit citat her

Min markering.

Når man har søgt om tilladelse skal man være obs på, om der står, at der skal reetableres ved fraflytning.

I min gamle lejlighed (fraflyttet i sommers) lavede jeg en mindre ændring.
Køkkenet var halv-åbent ud til entréen, sådan at der var åbent mellem køkkenbordet og overskabene og køkkenbordet var dybere end normalt.
Jeg skiftede bordpladen ud med en af normal dybde og satte en bordplade op på entré-siden i skrivebords-højde.
Denne bordplade var så mit sy-bord.
Da jeg fik tilladelsen stod der ikke noget om reetablering.

Et par måneder før min fraflytning deltog jeg i et områdemøde (i kraft af, at jeg var medlem af afd.bestyrelsen) og her blev der snakket om råderetten, bl.a. blev det oplyst, at ændringer skulle reetableres.
Så jeg var glad for, at jeg havde gemt alle papirerne.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-10-12 16:46

Citat
Hos os er det ikke bestyrelsen man spørger men viceværten som jo også er den som syner lejligheder mv

Jeg vil anbefale, at man søger skriftligt hos boligselskabet/udlejer og gemmer al dokumentation.

Der kan ske meget inden man når dertil, at man vil flytte fra sin lejlighed.

Måske har dit boligselskab fusioneret med et af de store, som følger de nye regler, og så kan du altså have et problem hvis du ikke har dokumentationen i orden.

Der kan også bare være kommet en ny forretningsfører, som ikke har en skid tilovers for viceværterne og deres beslutninger.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 12-10-12 09:00

Alt mellem os og voceværten af hva man få lov til er på skrift - det går han selv højt op i.

Tror mange afdelingerb bøjer regler til deres fordel - men tror jeg vil læse den der med forbedring og forandring grundig, det kunne være dejligt med lidt penge

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-10-12 10:14

Citat
Tror mange afdelingerb bøjer regler til deres fordel - men tror jeg vil læse den der med forbedring og forandring grundig, det kunne være dejligt med lidt penge

Det er jo nok for sent hvis du allerede har foretaget forbedringerne/forandringerne.

Og under alle omstændigheder er der jo ikke tale om, at du får penge får det du laver, medmindre du flytter før det er afskrevet.

I mange større boligselskaber har viceværterne intet med den slags at gøre, de kommer slet ikke i lejlighederne.

Jeg tror nærmere, at det er små selskaber, der bøjer reglerne.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 12-10-12 10:18

Jeg bor nu i AAB og regner dem for stor

Jeg kender ikke nogen steder hvor det ikke er viceværten (eller det rette navn er jo ejendomsfunktionær) som syner ved ind og fraflyt - det ved en bestrylse jo ikke noget om - de er jo "bare" beboer også.

Men der er sikker undtagelsen som bekrafter reglen .-)

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 12-10-12 10:20

PS ja det er ved fraflyt man evt få lidt få sit arbejde, men det er mega dyrt at flytte så alt økonomisk hjælp er altid velkommen, det var de tjeg mente og alle de forbedringer jeg laver nu er sikker afskrevet når jeg flytter - har fået en lejlighed hvor der er god plads til os alle og med en lille have til - jeg flytter ikke før babyen er så stor hun også flytter hjemmefra

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-10-12 10:35

Citat
Jeg kender ikke nogen steder hvor det ikke er viceværten (eller det rette navn er jo ejendomsfunktionær) som syner ved ind og fraflyt - det ved en bestrylse jo ikke noget om - de er jo "bare" beboer også.

Nej, det har en bestyrelseintet med at gøre.

Jeg bor i Boligselskabet Sjælland, de har "forfremmet" nogle ejendomsfunktionærer til "synsmænd", som tager sig af at syne lejligheder.
D.v.s. at synsmanden ikke er en af de viceværter man kender fra sin afdeling.

På den måde sikrer man, at der bliver synet på samme måde alle steder. D.v.s man kan ikke snakke sig fra et eller andet bare fordi men f.eks. er gode venner med viceværten.

Det er heller ikke viceværterne der tager sig af div. inde i lejlighederne, der er ansat en mand til, at køre rundt til de forskellige afdelinger og tage sig af opgaver inde i boligerne.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 30-10-12 07:56

Tak for svaret Nordsted1.

Jeg fik egentligt ikke rigtigt svar på mit eget spørgsmål.

Tråden kom vist mere til at virke som en oplysningstråd, for dem der læste med, men så har mit spørgsmål da ikke været forgæves.

Har du studeret mere i emnet her Nordsted1, eller fortsætter i som i plejer, i jeres afdeling ?

Bedste hilsner fra vedikkealt ...