/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Robinsonlist
Fra : ferik
Vist : 769 gange
200 point
Dato : 10-10-12 19:38

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-10-12 19:56

- virker fint...

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 10-10-12 20:40

er der forskellige måder at tilmelde sig på

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-10-12 21:21

Ja, Robinsonliste virker - og så alligevel...
Der er efterhånden så mange konkurrencer på nettet, hvor du kan deltage, og hvor du måske uden at tænke over det, accepterer, at forskellige virksomheder må tage kontakt til dig via mail eller telefon for at reklamere for det ene eller andet - hvis du selv giver tilladelse til at man må kontakte dig, så er det din egen skyld, at du bliver ringet op. Så altså: Tilmeld dig Robinsonlisten, og sørg så for at læse betingelser igennem, hver gang du oplyser et telefonnr eller en email adr. på nettet.

Bemærk også:

Citat
Analyseinstitutter og godgørende foreninger må stadig kontakte dig, selvom du er registreret på Robinsonlisten. Vil du også framelde dette, skal du kontakte de enkelte analyseinstitutter og foreninger og bede dem om at lade være med at kontakte dig. Virksomheden må ikke tage betaling for at notere, at du ikke vil have flere henvendelser.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 10-10-12 21:46

jeg er meget påpasselig med ikke at give alle, tilladdelse til at kontakte mig, det har sket at en ville sælge avis midt under en vigtig fodboldkamp i TV

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 10-10-12 22:02

Citat
Et firma eller en organisation må som udgangspunkt godt sende dig adresserede reklamer og breve eller ringe til dig, men du kan frabede dig disse henvendelser, ved at blive registreret på Robinsonlisten.

Robinsonlisten er opkaldt efter Robinson Crusoe og er til husstande, som gerne vil være i fred for reklamer. Det er CPR-registeret, der registrerer og udarbejder Robinsonlisten. Firmaer og organisationer har pligt til at undersøge om du står på listen, før de afsender adresserede reklamer eller ringer til dig.

altså :
Et firma eller en organisation må som udgangspunkt godt sende dig adresserede reklamer og breve eller ringe til dig, men du kan frabede dig disse henvendelser

så længe det ikke direkte er et forbud,..
gætter jeg på at pizzaejerenes små beskidte møgunger fortsætter med at fylde postkassen
med irriterende reklame for forældrenes produkter,
i hvert fald indtil den dag det bliver strafbart,.. eller udvisningsgrund,

det samme med de lokale kirkeblade,.. omhandlende gudstjenester i tide og utide,
også selv om man forlængst har udmeldt sig folkekirken,

endvidre forhindrer det heller ikke den lokale telefonbog i at blive proppet i postkassen,
til stor irritation,... den er jo fyldt med reklamer,..
altså reklamer som 'telefonbogen' lever af,.. og dermed udgiverens eksistensgrundlag,

den dag det bliver ligestillet med krænkelse af privatlivets fred,.. og dermed ulovligt / strafbart,
er der en mulighed for at retsforfølge den slags forbrydelser,.... ...

de sidste 4 år har jeg været tilmeldt Reklamer og Aviser, NEJ TAK,
og fornyer 'medlemskabet' hvert år,.. efter anvisning fra Post Danmark,
lige meget hjælper det,... forbandet svineri,...

min personlige erfaring er at 'godmodig' beden om at lade være,... hjælper ikke en skid,
om firmaet heder Robinson,.. eller 'på den øde ø',.. er totalt ligegyldig,...
det er benhård forretning,.. så indtil det bliver forbudt ved lov,.. er der intet der hjælper.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-10-12 22:16

........... og det skulle ikke undre mig at hvis du tilmelder dig den omtalte 'liste',..
vælter det ind med endnu flere 'reklamer',

i hvert fald er der flere der nu kender din adresse,

sæt i stedet et skilt på din postkasse,.....

Den Næste Der Åbner Brevsprækken Uden Forudgående Tilladelse
Bliver Overhældt Med Kogende Ildelugtende Væske

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-10-12 08:20

Jeg kan bekræfte, at det virker ferik. Jeg tilmeldte mig ved at ringe til kommunen, det er nemmere, en selv skal ind på diverse sider, for at tilmelde sig.

Jeg har dog fået to henvendelser. Jeg kontaktede dem begge (den ene en avis) og orienterede dem om, at jeg var tilmeldt listen, og se, det koster dem kassen hvis de bliver anmeldt.

Begge steder fra fik jeg "en sang fra de varme lande", at deres medarbejder desværre have glemt at gå ind og undersøge .... og en stor undskyldning om, at det ikke skulle ske mere - og de har heller ikke henv. sig siden.

En dame som var ved at starte et firma op sendte mig en mail om at jeg kunne få rabat ved at købe osv. Jeg skrev tilbage til hende, med henvisning til såvel liste som lov om, at sende uopfordret mail, at hun skulle ophøre med den forretningsgang. Hun skrev tilbage, og takkede mig fordi jeg havde "advaret" hende. Hun kunne godt se, at det kunne komme til at koste hende penge, så jo, listen virker - for mig, så den kommer nok også til at virke for dig ferik!

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 29-10-12 20:22

Tak for svaret EA_HS.