/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hawaiiblomster/ Hibiscus
Fra : malmin
Vist : 583 gange
100 point
Dato : 09-10-12 16:53

Jeg har en del store Hawaiiblomster - som irriterer mig lidt p.g.a. størrelsen. Deres lange grimme grene med kun få blomster, er absolut ikke kønne fra nu af og indtil foråret.

Har nogen af jer erfaring med at beskære dem nu, eller lidt senere på efteråret?

Der er en mængde information om Hibiscus på nettet, men jeg er interesseret i jeres erfaringer.

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-10-12 18:16

Når først frosten kommer, tager den et stykke af stænglen, derfor venter jeg altid med at klippe mine ned til foråret, så er jeg sikker på at den ikke fryser helt ned

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 09-10-12 18:24

Nu glemte jeg selvfølgelig at skrive at mine Hibiscus står inde, så derfor lægger jeg særligt mærke til at stænglerne er grimme.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-10-12 18:45

Nååå .... indendørsblomster, klipper jeg når det passer MIG, det samme med de fleste stauder, der klipper og flytter jeg også som jeg har lyst til, og det går da meget godt

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-10-12 18:51

Citat
Nååå .... indendørsblomster, klipper jeg når det passer MIG, det samme med de fleste stauder, der klipper og flytter jeg også som jeg har lyst til, og det går da meget godt [Hahahahaha]

Jamen det lyder da som om, at vi benytter samme metode.

Jeg har altid haft min. 1 hibiscus i mit stuevindue, sådan ca. mod syd, ofte har jeg studset dem i forb. med omplantning i foråret, men hvis de er blevet for store, så har jeg også klippet dem i efteråret.

Og hvis de har får lus, så klipper jeg så meget som muligt af, dypper alt det der er ovenfor urtepotten i en spand med en blanding af vand, sulfo og sprit.

Ved omplantning plejer jeg også at studse rødderne.

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 09-10-12 19:01

Hej

Her hos os (og resten af familien) har vi for vane at klippe dem ned mellem jul og nytår ... der hvor de rer "mørkest" på året..... planterne står som udgangspunkt også i syd vendte vinduer... de bliver klippet helt ned til de små nye grønne skud -- når der begynder at komme lidt mere sol får de gødning 1 gang.....

Gødes godt og jævnt hele sommeren giver de tætteste og med de flottes blomster.

Fusses

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 100 point
Dato : 09-10-12 19:04

Hejsa.
Klip du dem roligt ned.
Jeg plejer at klippe dem så de har mellem 5 og 8 cm. over jorden.
De kommer troligt igen.
Der kommer en masse sideskud på dem og der vil vælte blomster frem .
Husk bare du ikke må dreje planten når der kommer knopper.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-10-12 19:09

Citat
Gødes godt og jævnt hele sommeren giver de tætteste og med de flottes blomster. [Glad]

Ha ha, jeg kommer i tanker om engang min mor var ude og rejse, jeg skulle så passe hendes blomster imens.
Da hun kom hjem var hun meget overrasket over så flotte hendes planter var, den sommer var de mere grønne og rigt-blomstrende en de plejede at være.
Årsagen; jeg var vant til at bruge hvergangsgødning og havde glemt alt om, at min mor brugte noget gødning hvor planterne kun skulle have en gang om ugen.

Planterne tog ikke skade af det, det var jo i en forholdsvis kort periode (8-10 dage), så den fidus kan man altså bruge hvis planterne er lidt kedelige, blot giv dem lidt ekstra gødning.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 09-10-12 21:18

Dejligt at høre alle jeres erfaringer.

Selvom grenene er meget grimme nu, er det svært for mig at klippe dem af, når jeg ser at der er en knop på vej - men det vil det jo være hele vinteren igennem, når jeg har 8 Hibiscus presset sammen i et lille vindue. Det ligner bare en stor - bred - grim Hibiscus, hvor der stikker et par knopper frem

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-10-12 21:25

Jeg plejer at se sådan på det, at når planten ikke skal bruge energi på, at blomstre har den mere energi til at vokse og blive en køn og kraftig plante.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-12 19:27

Hibiskus er en tropisk plante, som ikke kan overleve udendørs i Danmark.

Jeg har set en stor en i botanisk have på Gibraltar , og ellers kun i troperne.

Det folk har i haverne, g tager fejl er er syrisk rose, som overfladisk kan minde lidt om hibiskus. Blomsterne har dog en markant anden form.

På den rette vokseplads i troper med rigelig regn bliver hibiskus en over 5m høj busk. Så uden klipning vil den vokse for stor til vindueskarmen. Den burde have grønne blade hele året.

Godkendelse af svar
Fra : malmin

Dato : 10-10-12 19:33

Tak for hjælpen piaskov, jeg var nemlig urolig for at planterne ville få et chok når de blev klippet tilbage her i den mørke tid.